گزارشی تحلیلی:

تفاوت بزرگ احمدی نژاد و روحانی در مدیریت یک بحران/ آن یکی رفت، این یکی برگشت

احمدی نژاد و روحانی تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند و مردم ایران طی دو سال چند ماه سپری شده از دولت یازدهم به خوبی آن را درک کرده‌اند اما حالا آنها با دیدن این حادثه و نحوه برخورد دو رئیس جمهور، پی بردند که فرق شعار تا عمل از زمین تا آسمان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  عربستان روزی باعث شد یک رئیس جمهور قید سر زدن به زلزله زدگان آذربایجان را بزند و به این کشور سفر کند و رئیس جمهور دیگر به خاطر حوادثی که در عربستان برای زائران ایرانی بیت‌الله الحرام پیش آمد، سفر خود به سازمان ملل را زودتر به پایان رساند و به میهن بازگشت.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری که همیشه در سخنان خود به مردم توجه ویژه‌ای داشت و آنها را ولی نعمت خود معرفی می‌کرد در جریان زلزله آذربایجانبه سفر مستحبی حج رفت. او دو روز بعد از زلزله و در حالی که دو روز هم به اجلاس عربستان مانده بود، راهی مکه و مدینه شد تا حج به جا بیاورد این درحالی بود که مردم آذربایجان چشم به حضور رئیس جمهوری داشتند که دم از آنها می‌زد. رئیس دولت دهم حتی پیام تسلیتی نیز در این مورد صادر نکرد که با انتقادهای فراوانی روبرو شد.

عدم حضور وی در شرایطی بود که رهبر معظم انقلاب، رئیس مجلس و مقاماتی از دولت از جمله معاون اول به آذربایجان شرقی رفتند و ضمن دلجویی از مردم مصیبت دیده و عزادار، در جریان امور قرار گرفتند و دستورات لازم برای بهبود اوضاع را صادر کردند.

حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم بعد از پرواز به سمت آمریکا و در هواپیما از ماجرا «منا» آگاه شد و از همانجا دستورات لازم را برای مدیریت این بحران صادر کرد. روحانی به دلیل اهمیت این سفر مجبور بود سفر خود را به پایان برساند. روحانی در جریان این سفر سعی کرد هم مسیر برجام را فراهم کند و هم از ظلم روا شده در حق حجاج خانه خدا در مجامع جهانی سخن به میان آورد. رئیس جمهور روحانی اما تصمیم گرفت برای شرکت در مراسم تشییع «شهدای منا» سفر خود را زودتر به پایان برساند و راهی کشور شود. او ۶ برنامه باقی مانده خود در نیویورک را لغو کرد.

دیدار با رییس جمهوری ونزوئلا، نخست وزیر تونس، نخست وزیر عراق و نشست با نخبگان سیاست خارجی،ملاقات و کنفرانس مطبوعاتی از جمله برنامه هایی بود که رییس جمهوری لغو آنها را لغو کرد تا به تهران برسد. این درحالی است که روحانی برخلاف احمدی نژاد شعارهایی آنچنانی نیز نمی‌دهد.

احمدی نژاد و روحانی تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند و مردم ایران طی دو سال چند ماه سپری شده از دولت یازدهم به خوبی آن را درک کرده‌اند اما حالا آنها با دیدن این حادثه و نحوه برخورد دو رئیس جمهور، پی بردند که فرق شعار تا عمل از زمین تا آسمان است.

روحانی برای هم دردی با مردم عم دیده به ایران بازگشت و احمدی نژاد به توجه به حادثه دردناک زلزله، ایران را ترک کرد. در این میان باید به این نکته نیز توجه کرد که دست روحانی برای مدیریت حوادث منا کوتاه است چون عربستان اجازه نمی‌دهد کشوری در امور حج دخالت کند اما رئیس دولت دهم می‌توانست با حضور میدانی در آذربایجان به مدیریت بعد فاجعه به مردم و مدیران کمک کند.

بخش نظردهی بسته شده است..