قلب سالم، اولویتی برای همه

هفتم مهرماه روز جهانی قلب نامگذاری شده و امسال شعار این روز، قلب سالم، اولویتی برای همه جا است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد؛ یک متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی قلبی در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: بیماریهای قلبی یکی از علل اصلی ناتوانی و مرگ و میر است و طبق برخی از آمارها، از علل اصلی مرگ و میر محسوب می شود.

محمد حسین سلطانی افزود: آمارهای موجود در استان یزد و سطح کشور نشان می دهند که سن ابتلا به حوادث قلبی کاهش یافته و این عارضه در سنین میانسالی در مقایسه با قبل بیشتر دیده می شود در حالی که در کشورهای پیشرفته، این عارضه در محدوده ی سنی ۶۰ تا ۷۰ سال دیده می شود.

وی خاطر نشان کرد: علاوه  بر دیابت، فشارخون بالا، مصرف دخانیات، چربی خون بالا، که از علل ثابت منجر به ناتوانی و سکته ی قلبی هستند، عوامل محیطی اطرف نیز از علل مهم بروز عارضه ها و مشکلات قلبی هستند که از جمله ی آنها می توان به آلودگی زیست محیطی، آلودگی صنعتی، آلودگی طبیعی و طبیعت محل زندگی و آلودگی مربوط به منابع مختلف اشاره کرد.

سلطانی اظهار داشت: این آلودگی ها از طریق ریه وارد بدن شده و و با ایجاد واکنش های التهابی در بدن،منجر به حوادث قلبی می گردد.همچنین برخی از این آلاینده ها از طریق سموم موجود در تولیدات کشاورزی مواد غذایی، وارد بدن شده و زمینه ی بروز عوارض قلبی را ایجاد می کند.

وی ضمن اشاه به تاثیر مستقیم سبک زندگی و رژیم غذایی بر سلامت قلب گفت: تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی افراد، شانس ابتلا به دیابت، فشارخون و متعاقبا عارضه ی قلبی را نیز افزایش داده است.

این متخصص قلب توصیه کرد تا در زندگی ماشینی امروز، بیماران مبتلا به عوارض قلبی و حتی افراد سالم، پیاده روی، رژیم غذایی سالم، عدم استعمال دخانیات، دوری از استرس، عدم استفاده از فست فودها را در اولویت برنامه های سلامتی خود قرار داده و همواره برای ایجاد محیطی سالم ، جهت سلامت قلب خود اقدامات لازم را انجام دهند.

خبرنگار؛ لیلا پورزارع

 

بخش نظردهی بسته شده است..