در پی تخریب بافت تاریخی ابرکوه:

شهردار:مراجع قضایی امکان برخوردبا متخلفان در بافت‌های تاریخی را فراهم کنند

شهردار ابرکوه گفت: تخریب‌کنندگان بافت تاریخی ابرکوه با آگاهی از طرح‌های شهرداری برای بهسازی این بافت اقدام به تخریب این محل کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه دنبال انتشار گزارشی با عنوان «از سرگیری تخریب بافت تاریخی ابرکوه/ادامه تخریب در روزهای آینده» در روز گذشته، شهردار ابرکوه به این گزارش پاسخ داد.

حسین حاتمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار تأسف از وقایعی که این روزها در ابرکوه رخ داده است، اظهار داشت: در چند روز گذشته اتفاقی در شهر تاریخی ابرکوه افتاد که این وقایع به واقع تاسف‌برانگیز است.

وی با اشاره به تخریب بخشی از بافت تاریخی شهر ابرکوه به عنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور گفت: خارج از اینکه چه کسانی این کار را انجام می‌دهند، بحث مداخله کارشناسانه در بافت تاریخی منتفی نیست اما هر تخریب بدون مجوز و بدون طرح محکوم به شکست و ضرر مستقیم به منافع میراثی شهر و کشور اسلامی است.

موضوع گردشگری از مباحث اقتصادی خارج نیست

حاتمی افزود: امروزه بحث گردشگری موضوعی نیست که از مباحث اقتصادی خارج باشد و این در حالی است که بافت فرهنگی و اجتماعی و مرتبط با آثار تاریخی جایگاهی بالاتر از مباحث اقتصادی دارند.

این مسئول ادامه داد: در مجموع و به هر دلیل، شهردار، شورای اسلامی شهر، میراث فرهنگی، مراجع قضایی، فرمانداری و تمام ارگان‌های مرتبط موظف به حفظ و چاره‌اندیشی برای بافت‌های تاریخی هستند.

وی تأکید کرد: از رها شدن بافت‌های تاریخی به حال خود دفاع نمی‌کنیم اما در مورد بروز این مسئله نباید صورت مسئله را حذف کرد.

شهرداری آمادگی خود را برای بهسازی حسینیه‌ها اعلام کرده بود

حاتمی در مورد اقدامات این شهرداری در دو سال گذشته و مدیریت جدید شهری برای جلوگیری از این تخریب‌ها اظهار داشت: شهرداری در این دو سال ضمن تعامل با تمام هیئات مذهبی، آمادگی خود را برای تهیه طرح و بازسازی مراکز محلات و حسینیه‌ها اعلام کرده است و انتظار داریم زمانی که ما پیشقدم می‌شویم، مسئولان این هیئت‌ها نیز برای ایجاد یک بافت سالم، کارآمد، بانشاط و البته با حفظ ارزش‌های میراثی و تاریخی اقدام کنند.

شهردار ابرکوه در مورد اینکه قبلا اقدامات خود برای احیای بافت تاریخی در ورودی حسینیه محله نبادان را که چند روز پیش تخریب شد را به اطلاع هیئت امنای مذهبی این محله رسانده بودیم، عنوان کرد: قبل از این تخریب‌ها جلساتی با آنان برگزار شده بود و با حضور مشاور سابق پروژه مرکز محله نبادان نیز جلساتی داشتیم و بحث عقد قرارداد و تکمیل طرح حسینیه در دستور کار شهرداری قرار گرفته و به آنان منعکس شده بود.

اقدامات شهرداری از مسئولان ذیربط رفع مسئولیت نمی‌کند

وی افزود: هر چند اقدام داوطلبانه شهرداری در این حوزه نباید از مسئولان قانونی مرتبط در شهرستان و استان رفع مسئولیت کند.

حاتمی تأکید کرد: ما وظایفی در حوزه بافت تاریخی داریم و ارائه خدمات شهری در این بافت بر عهده شهرداری است اما مسئولیت شهرداری موازی مسئولیت میراث فرهنگی در قبال این بافت نیست.

شهردار ابرکوه در مورد اقداماتی که بعد از تخریب بافت تاریخی ورودی حسینیه محله نبادان از سوی شهرداری صورت گرفته است، اظهار داشت: در این ارتباط مکاتباتی با دادستان، فرمانداری و میراث فرهنگی داشته‌ایم، همچنین حاضر به همکاری جدی در راستای هرگونه اقدام اصلاحی در این محدوده مانند بازسازی و حصارکشی هستیم.

مراجع قضایی امکان برخوردبا متخلفان در بافت‌های تاریخی را فراهم کنند

وی اظهار امیدواری کرد: مراجع قضایی و قانون‌های موجود، امکان برخورد با متخلفان در این حوزه را فراهم کنند تا دیگر شاهد چنین اقداماتی نباشیم.

حاتمی با اشاره به بحث‌هایی مانند این مسئله که تخریب بخش دیگری از بافت ارزشمند تاریخی ابرکوه در چند روز آینده توسط برخی دیگر از هیئات مذهبی در دستور کار این هیئت‌ها قرار دارد، بیان کرد: شهرداری به رسالت خود برای هماهنگی با میراث فرهنگی و آگاه‌سازی متقاضیان اقدام کرده است و امید داریم تخریب مخالف با ضوابط و قوانین در روزهای آینده رخ ندهد.

وی در مورد طرح‌های شهرداری ابرکوه در بافت تاریخی این شهر نیز اظهار داشت: طرح مرکز محله دروازه میدان در حال طی مراحل نهایی تصویب است و در مورد طرح مرکز محله گلکاران نیز جلساتی برگزار شده و پیشنهاداتی به اداره میراث فرهنگی ابرکوه ارائه شده است.

شهردار ابرکوه ادامه داد: در مورد سایر محله‌ها نیز برای تهیه طرح‌های ضابطه‌مند در راستای بهسازی بافت تاریخی پیشنهاداتی ارائه شده است.

حاتمی تأکید کرد: مسئولان هیئات مذهبی این محلات نیز در جریان این برنامه‌های شهرداری قرار دارند.

به گزارش مهر، در روز عیدقربان بخشی از بافت تاریخی محله نبادان در ورودی حسینیه این محل تخریب شد که بازتاب‌های بسیاری را در پی داشت.

بخش نظردهی بسته شده است..