یزد؛مهمترین زیستگاه‌های یوز در ایران:

جمعیت تقریبی یوزها در‌ زیستگاه‌ جهانی آنها چقدر است؟

‌رئیس پارک ملی توران از این پارک به عنوان مهمترین زیستگاه یوزپلنگ‌آسیایی جهان نام برد و گفت: حداقل بین 20 تا 30 قلاده یوزپلنگ‌ آسیایی در این پارک زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعلی اکبر قربانلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با بیان اینکه امکان ارایه آمار دقیقی از جمعیت یوز وجود ندارد و تمامی آمارهای ارایه شده تخمینی هستند، اظهار کرد: بیشترین جمعیت یوزها در ایران بدون تردید در پارک ملی توران شاهرود زیست می‌کنند.

 

وی، با اشاره به نصب و کاشت دوربین‌های متعدد در سطح این زیست‌گاه مهم، افزود: پیش از این بین ۵۰ تا ۶۰ دوربین در اقصی نقاط این زیست‌گاه نصب شده بود اما در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ دوربین در مناطق مختلف و حساس پارک ملی توران کاشت شده است.

 

رئیس پارک ملی توران با بیان اینکه این دوربین‌ها از یوزها و دیگر گوشتخوران سطح زیستگاه تصویربرداری می‌کنند، تصریح کرد: تاکنون تصاویر متعددی از یوزها در این زیست‌کره مهم به ثبت رسیده است.

 

قربانلو در پاسخ به پرسشی در خصوص امکان برداشت تصویرهای مختلف از یک یوز به ایسنا گفت: امکان تصویربرداری‌های متعدد از یک یوز و یا هر گونه دیگر همواره وجود دارد، اما خوشبختانه امکان شناسایی آنها وجود دارد. ضمن اینکه در حال حاضر تمامی تصویرها از طریق رایانه‌ها و سیستم‌هایی که در محیط‌بانی "دلبر"نصب شده پردازش و بازخوانی دقیق می‌شوند.

 

رئیس پارک ملی توران اضافه کرد: تصاویری که به طور مشخص از یوزپلنگ‌ها برداشته می‌شود توسط متخصصان پارک ملی توران بازخوانی دقیق شده و از طریق شمارش خال‌های یوزها مشخص میشوند چرا که وجه تمایز یوزها در خال‌های سیاه روی پوست آنها است و خال‌های هر یوز با یوز دیگر کاملا متفاوت است.

 

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا برآورد ارایه شده درباره جمعیت یوزها در ایران که ۷۰ قلاده اعلام شده تا چه حد به واقعیت نزدیک است، تصریح کرد: واقعیت این است که جمعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران کم است. ضمن اینکه این برآورد توسط کارشناسان انجام شده و به نظر می‌رسد که تاحدودی نزدیک به واقعیت باشد.

 

قربانلو، با بیان اینکه مهمترین زیستگاه‌های یوز در ایران بعد از توران، خراسان شمالی و یزد هستند، اضافه کرد: اخیرا اصفهان نیز مدعی شده که این گونه در زیست‌گاهی در این استان نیز وجود دارد اما به هر حال، پارک ملی توران مهمترین زیست‌گاه یوز در ایران و جهان است و برآورد ما این است که نزدیک به ۳۰ قلاده در آن زیست دارد.

 

رئیس پارک ملی توران در پایان گفت: خوشبختانه با تلاش مامورین یگان حفاظت محیط زیست استان امنیت نسبی در مناطق تحت مدیریت استان حاکم شده، لذا به نظر می‌رسد رشد جمعیت این گونه نادر در معرض خطر انقراض، دور از انتظار نباشد.

بخش نظردهی بسته شده است..