مرکز ابرکوه‌شناسی آغاز به کار کرد

با تشکیل نخستین جلسه مجمع عمومی مرکز ابرکوه‌شناسی، فعالیت‌های این مرکز که با پیگیری شهرداری ابرکوه شکل گرفته است، به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از فارس نخستین جلسه افتتاحیه مرکز ابرکوه‌شناسی با حضور مسئولان شهرستان، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از افراد برگزیده از بین اقشار مختلف به عنوان اعضای مجمع عمومی در سالن شورای اسلامی شهر ابرکوه برگزار شد.

شهردار ابرکوه در این جلسه با اشاره به اهمیت ایجاد تشکیل این مجمع عمومی در شهر ابرکوه اظهار داشت: شاید تاکنون همه ما نسبت به مسائلی که باعث عقب‌افتادگی شهرمان شده است، به فکر افتاده باشیم و به نوعی علاقمند به بهبود این روند باشیم اما عدم ثبات مدیریت یکی از عوامل عدم پیشرفت در شهرها است و در ابرکوه نیز این اتفاق رخ داده است.

حسین حاتمی افزود: علت هم این است که برخی طرح‌های توسعه‌ای به ویژه در حوزه شهرسازی، صنعت، کشاورزی و … سال‌ها بیشتر از عمر یک مدیریت طول می‌کشد.

وی ادامه داد: به همین منظور وجود یک قوه عاقله و یک جمع متشکل از افراد دلسوز، توانمند و علاقمند به شهر، حلقه مفقوده‌ای است که اگر در اینجا درست تعریف شود، می‌تواند این روند را کامل کند.

حاتمی خاطر نشان کرد: دانه‌هایی که باید در این زمینه در آینده اثرگذار باشند، موجود است اما حلقه‌ای که باید این دانه‌ها را متصل و متحد کند تا تاثیرگذاری آنها بیشتر شود، وجود نداشته و تشکیل این حلقه نیازمند یک تشکل عمومی پایدار است که در شهر ابرکوه نیاز به وجود آن کاملا محسوس است.

معاون شهردار ابرکوه که مسئولیت تدوین اساسنامه این مرکز را بر عهده داشته است نیز در این مراسم، ایجاد یک مجمع عمومی به عنوان مرکز فرهنگی و غیرانتفاعی برای شهرستان را یکی از اولویت‌ها دانست و اظهار داشت: برای ایجاد مرکز ابرکوه‌شناسی و هویت ساختاری آن طی چند ماه گذشته تصمیم بر این شد که مجمعی به عنوان مرکز فرهنگی و غیرانتفاعی برای شهرستان تعریف شود تا برخی از مسائلی که در حوزه فرهنگ در شهرستان نیاز به اجماع و تصمیم‌گیری دارد را به نتیجه مطلوب برساند.

سید علیرضا رسولی افزود: در حوزه شهرداری، مفاد قانونی در مورد مسائل فرهنگی وجود دارد و این حوزه یکی از چهار رکن اصلی فعالیت‌های شهرداری است و ظرفیت موجود در شهرستان ما را یاری کرد تا بتوانیم چنین مجمعی را تجمیع کنیم.

وی بیان داشت: در خرداد ماه سال جاری موفق به جمع‌آوری اساسنامه شدیم تا اینکه این مرکز به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و بر اساس این اساسنامه باید افراد این مجمع انتخاب شود و بر اساس رزومه افراد حاضر و تصمیم اعضای شورای اسلامی شهر این مجمع با حضور این اعضا تشکیل شد.

وی در ادامه این جلسه به تشریح محورهای کاری مجمع عمومی مرکز ابرکوه‌شناسی پرداخت و ادامه داد: نخستین بحث ابرکوه‌شناسی، تلاش برای ساماندهی کتب، اسناد، برنامه‌ها و مطالعات در شهرستان است و فعالیت‌های پژوهشی، ایجاد کمیته پژوهشی در شهرستان، انتشار اسناد و مطالعات ابرکوه‌شناسی به صورت مکتوب و الکترونیک، فعالیت‌های فرهنگ‌سازی، ترویجی و برگزاری نشست‌های تخصصی علمی بخش دیگری از این فعالیت‌ها خواهد بود.

رسولی ادامه داد: تلاش برای جمع‌آوری مطالب و اسناد تاریخی ـ فرهنگی و میراث مکتوب و فرهنگ شفاهی، ایجاد خدمات الکترونیکی، راه‌اندازی سایت اینترنتی، تهیه و تنظیم کلیه اسناد و مدارک مربوط به شهرستان و به کارگیری نیروهای جوان و متخصص و متعهد به ویژه در حوزه‌های فرهنگ، جامعه‌شناسی و آیین و آداب و رسوم ابرکوه از دیگر موارد مطرح شده در این حوزه است.

بخش نظردهی بسته شده است..