نابینایان یزدی محروم از فضای ورزشی اختصاصی

no-thumbs

درخشش نابینایان استان در رشته‌های مختلف ورزشی، حکایت از توانمندی آنها برای تصاحب جایگاه‌های برتر ورزشی کشور و جهان دارد اما محرومیت از سالن اختصاصی یکی از مشکلات این ورزشکاران برای پیشرفت بیشتر است؛ از این رو تنها سالن اختصاصی نابینایان استان با پیشرفت 30 درصدی در حال تکمیل است تا این نیاز را مرتفع ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری عملیات اجرایی این سالن از سال ۹۰ آغاز شد اما در اواخر کار دولت گذشته به مدت ۲ سال عملیات ساخت آن، به دلیل کمبود اعتبار، متوقف شد اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نور تازه‌ای در دل نابینایان روشن شد چرا که ساخت فاز دوم این سالن تامین اعتبار و عملیات عمرانی آغاز شد. در این سالن ورزشی با مساحت ۱۷۰۰ مترمربع یک سوله بزرگ برای ورزش‌های گلبال، فوتسال و شطرنج تعبیه و رختکن و بخش اداری نیز در امتداد سالن ایجاد می‌شود. از مزایای ساخت این سالن در کنار بهره‌مندی نابینایان استان از فضای ورزشی اختصاصی، استقلال مالی هیات ورزش نابینایان از محل اجاره سانس‌های این سالن ورزشی برای حمایت بیشتر از نابینایان استان است.

ادامه عملیات ساخت سالن بعد از ۲ سال وقفه
رئیس هیات ورزش نابینایان استان می‌گوید: ۴ سال از آغاز ساخت مجموعه اختصاصی ورزش نابینایان در میدان صنعت می‌گذرد که خوشبختانه بعد از ۲ سال وقفه در اجرای طرح براثر کمبود اعتبار، در دولت جدید با تخصیص اعتبار، عملیات عمرانی آن از سر گرفته شد.
«عباس دشتی» با اشاره به این‌که نابینایان استان فاقد سرانه ورزشی هستند، ادامه می‌دهد: این تنها سالن اختصاصی نابینایان است که با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است. وی می‌افزاید: در حال حاضر نابینایان استان در یک سالن اجاره‌ای در منطقه آزادشهر به ورزش می‌پردازند که هر لحظه ممکن است با برگزاری مناقصه، این فضا از هیات نابینایان استان پس گرفته شود.
این مسئول با اشاره به مساحت ۱۷۰۰ مترمربعی سالن در حال ساخت نابینایان استان، می‌گوید: تاکنون برای ساخت این سالن ۲۵۰ میلیون تومان اختصاص یافته و برای تکمیل نیز به بیش از ۱/۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. دشتی می‌افزاید: حمایت از نابینایان با کمک خیران در کشور مرسوم است، در حالی که با تکمیل و استفاده از این سالن اختصاصی می‌توان استقلال مالی هیات نابینایان استان را شاهد بود. وی درباره استقبال نابینایان از فضاهای ورزشی نیز می‌گوید: بر اساس پژوهشی که در این باره انجام شده، دسترسی نامناسب و نبود وسایل حمل و نقل از اصلی‌ترین مشکلات نابینایان در استفاده از فضاهای ورزشی است که امیدواریم در کنار ساخت سالن اختصاصی، به این موضوع هم توجه شود.
رئیس هیات نابینایان استان اظهار می‌کند: استقبال نابینایان استان از همه رشته‌های ورزشی به ویژه شنا خوب است و درخشش ورزشکاران نابینای استان در این رشته‌ها، حکایت از علاقه آنها به ورزش دارد.
وی با تاکید بر این‌که سرانه ورزشی نابینایان استان صفر است، ادامه می‌دهد: ساخت سالن اختصاصی نابینایان استان، گامی مهم برای تامین نیاز ورزشی نابینایان است و این سالن ۱۷۰۰ متری قرار است نیاز ۱۱۵۰ نابینای استان را رفع کند.
این مسئول تعداد ورزشکاران نابینای استان را ۱۲۰ نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: نابینایان استان با شرکت در مسابقات ورزشی ملی و جهانی، مدال‌های رنگارنگی را به دست آورده‌اند که از جمله آن می‌توان به مدال طلای و نقره جهانی در رشته وزنه‌برداری، مدال گلبال آسیایی و کسب ۲۰۰ مدال طلا در مسابقات کشوری اشاره کرد.
به گفته وی، نابینایان یزدی همچنین در بخش داوری نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند.

توجه به تکمیل سالن اختصاصی نابینایان
مدیر کل ورزش و جوانان استان نیز با اشاره به ادامه ساخت مجموعه ورزشی اختصاصی نابینایان استان در حاشیه میدان صنعت بعد از ۲ سال وقفه، از تلاش برای تکمیل این فضای اختصاصی خبر می‌دهد.
«مسعود شریعتی» می‌افزاید: توجه به ایجاد فضاهای اختصاصی ورزشی برای گروه‌های خاص از جمله نابینایان، ناشنوایان و بیماران خاص از اولویت‌های اداره کل ورزش و جوانان استان است. وی ادامه می‌دهد: همانطور که ورزش برای عامه مردم لازم و ضروری است برای نابینایان هم جنبه سلامت جسم و هم جنبه سلامت روح دارد و نوعی درمان روحی روانی محسوب می‌شود.
این مسئول می‌گوید: تقویت ورزش‌های همگانی و قهرمانی در بین اقشار خاص جامعه از جمله نابینایان، می‌تواند الگوی موثری برای جلب مشارکت همه اقشار جامعه به سمت ورزش باشد. وی ادامه می‌دهد: نابینایان استان در سالن ورزشی اجاره‌ای مشغول ورزش هستند اما تلاش ما این است که با تخصیص اعتبار مناسب، برای تکمیل سالن اختصاصی آنها تلاش شود.
شریعتی رشته‌های ورزشی مورد علاقه نابینایان استان را گلبال، شنا و وزنه‌برداری معرفی می‌کند و می‌افزاید: در صورتی که به ورزش نابینایان توجه ویژه‌ای معطوف شود، شاهد درخشش این ورزشکاران د رعصه‌های ملی و بین‌المللی خواهیم بود.

مکث
تامین دسترسی نابینایان به سالن اختصاصی میدان صنعت
مدیر کل ورزش و جوانان استان از توجه این اداره کل به تامین دسترسی نابینایان سراسر استان به تنها سالن اختصاصی نابینایان در میدان صنعت خبر می‌دهد.
«مسعود شریعتی» می‌افزاید: یکی از مشکلات نابینایان در استفاده از فضاهای ورزشی، دسترسی نامناسب است که امیدواریم بعد از تکمیل سالن اختصاصی، دسترسی نابینایان با همکاری‌ دستگاه‌های مربوطه تامین شود.

بخش نظردهی بسته شده است..