مشکل تامین آب برای کمربند سبز شهر یزد

no-thumbs

سرانه فضای سبز شهروندان استان با ایجاد کمربند سبز به استانداردها نزدیک‌تر خواهد شد اما بسیاری از منتقدان عقیده دارند که کمبود آب برای آبیاری کمربند سبز، منجر به ناموفق بودن نتایج این طرح می‌شود و عده‌ای نیز عقیده دارند که آبیاری کمربند سبز با پساب، چاره‌ساز این مشکل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاستان کویری یزد بیش از هر نقطه دیگر از کشورنیازمند نهال‌کاری و توسعه فضای سبز است این در حالی است که سرانه فضای سبز شهروندان استان با توجه به جمعیت و وسعت فضای سبز موجود، فاصله زیادی تا استانداردها دارد.
اجرای طرح کمربند سبز چند سالی است که در استان و به ویژه شهر یزد مطرح است و نظر موافقان و مخالفان زیادی را به خود جلب کرده است و این بار هم آبیاری کمربند سبز شهر یزد با پساب موضوع جدیدی است که محل بحث موافقان و مخالفان اجرای کمربند سبز برای شهر است.
عده‌ای درباره طرح موضوع آبیاری کمربندی سبز با پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر، مدت زمان مورد نیاز به منظور انتقال آب پساب برای آبیاری کمربند سبز را عنوان کرده‌اند و روند اجرای طرح را کند می‌دانند.
این در حالی است که کمربند سبز شهر با ۳۶۰۰ هکتار وسعت از شمال به ارتفاعات دربید و نارستان و اراضی پست حوض جعفر، از جنوب به دامنه‎‎های دشتی مهریز و تفت، از غرب به اراضی محدوده زارچ و اشکذر و از شرق به اراضی دشتی روستاهای فهرج و خویدک محدود می‌شود. قرار است سالانه ۱۰۰ هکتار در اطراف شهر برای اجرای کمربند سبز درختکاری شود و قطعا ایجاد این فضای سبز به اتخاذ تدابیر لازم برای تامین آب نیز نیاز دارد.

آبیاری ۱۳۰ هکتار از کمربند سبز شهر یزد با پساب
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان درباره تامین آب مورد نیاز آبیاری کمربندی سبز شهر گفت: ۱۳۰ هکتار فضای سبز با پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد آبیاری خواهد شد.
«محمود فتاحی» ادامه داد: این وسعت فضای سبز شامل ۱۵ هکتار فضای سبز زینتی و همچنین ۱۵ هکتار اراضی تاغ‌کاری شده در محدوده کنارگذر زارچ – اشکذر است.
وی گفت: استفاده از پساب برای ایجاد کمربند سبز در سال ۹۲ با تخصیص به اراضی درختکاری شده جاده زارچ- اشکذر آغاز شد و به تناسب تخصیص اعتبار، تلاش‌هایی برای انتقال پساب به این نقطه آغاز شد.
این مسئول افزود: طول خط انتقال پساب به این نقطه از فضای سبز کمربند سبز شهر، ۲۰ کیلومتر است که تاکنون ۱۱ کیلومتر عملیات لوله‌گذاری، ساخت استخر ذخیره آب و ساخت ایستگاه پمپاژ آن انجام شده و حالا منتظر اتصال و اختصاص انشعاب برق هستیم.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام کرد: قرار است در محور زارچ- اشکذر ۲۰۰ هکتار کمربند سبز اجرا شود که تاکنون ۱۳۰ هکتار آن از محل اعتبارات ملی انجام شده است.
وی گفت: کمیته‌ای از دستگاه‌های مسئول برای مدیریت پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد تشکیل شده است تا بحث تامین آب مورد نیاز برای توسعه کمربند سبز به نتیجه برسد.
به گفته فتاحی، این کمیته که به صورت موقت شکل گرفته ۱۰ لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر را به اداره کل منابع طبیعی استان و ۳۰ لیتر در ثانیه را به اجرای کمربندی سبز تخصیص داده است.
وی با بیان این‌که این آب برای ساکنان منطقه مشکل زیست محیطی نخواهد داشت، گفت: فیلتراسیون برای تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد نصب و راه‌اندازی شده است تا پساب بدون هیچ آلودگی‌، مورد بهره‌برداری قرار گیرد و به این ترتیب استفاده از این آب از نظر بهداشتی، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

محدودیت‌های اقلیمی و آبی برای اجرای کمربند سبز
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تاکید بر شناسایی ۱۳ کانون بحرانی فرسایش بادی در استان، اجرای طرح کمربندی سبز با هدف توسعه فضای سبز و افزایش سرانه شهروندان یزدی را لازم و ضروری دانست.
فتاحی با اشاره به این‌که استفاده بهینه از پساب شهر برای فضای سبز و بیابان زدایی حائز اهمیت است، گفت: ایجاد هر پوشش گیاهی، تاثیر مثبت در مهار خسارت‌های فرسایش بادی و کنترل این پدیده دارد.
وی ادامه داد: البته تاغ‌کاری و کاشت گونه‌های گیاهی تزئینی، در کنار مزایای ایجاد فضای سبز، چشم‌انداز مناسبی را در حاشیه کنار گذر با موانع طبیعی موجود ایجاد نمی‌کند.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به محدودیت‌های آبی و منابع برای اجرای کمربندی سبز شهر یزد گفت: هر چند به رغم محدودیت خاکی و اقلیمی کار با بررسی‌های کارشناسی جلو رفته اما این محدودیت‌ها، همچنان چشمگیر است.
وی درباره تهدید کمربند سبز شهر یزد در مقابل بی‌آبی و مشکلات آن نیز اظهار کرد: چاه‌هایی در مناطق جنگل کاری و بیابان زدایی پیش بینی شده تا کم آبی احتمالی برای رفع نیاز کمربند سبز شهر را جبران کنند.

مکث
ضرورت اجرای کمربند سبز برای شهر یزد
استان یزد در حاشیه دشت کویر و کویر لوت واقع شده، به گونه‌ای که بخش وسیعی از اقلیم آن متاثر از شرایط اقلیمی حاکم بر دشت‌های مذکور است، با توجه به جمعیت و مساحت فضای سبز موجود در استان، میزان سرانه جنگل و فضای سبز با متوسط کشوری فاصله قابل توجهی دارد.
این کمبود سطح و سرانه فضای سبز از یکسو و از سوی دیگر استقرار صنایع آلاینده به ویژه در دشت یزد – اردکان، مشکلات بسیاری برای ساکنان استان به‌وجود آورده است.
در این میان اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای کاهش تاثیرات منفی این موضوع، سعی در توسعه فضای سبز و ایجاد پارک های جنگلی دارد؛ از این رو طرح کمربند سبز شهر یزد مطالعه و اجرا شده است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..