به مناسبت ششم مهر ماه روز جهانی هاری

بیماری سه هزارساله ی هاری را بیشتر بشناسیم

هاری یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان است که سابقه ی چندین هزار ساله دارد و در صورت ابتلا، مرگ بیمار حتمی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد؛ مدیر گروه بیماریهای واگیر دار در گفتگو با خبرنگار وب دا به مناسبت ششم مهرماه روز جهانی هاری، اظهار داشت: سابقه ی این بیماری به سه هزار سال قبل از میلاد می رسد و در سال ۱۸۱۲ توسط لویی پاستورکشف شد که عامل آن سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند و باعث مرگ بیمار می شود.

سید علیرضا پورمازار افزود: مهمترین راههای انتقال این بیماری شامل گازگرفتن انسان توسط حیوان هار، پنجه کشیدن گربه سانان و گربه روی پوست بدن انسان و بزاق حیوان به نحوی که به مخاط انسان( چشم، دهان و بینی) تماس پیدا کند.

وی تصریح: ویروس ناقل این بیماری به مجض ورود به بدن، خود را به سیستم عصبی مرکز ی رسانده و با شروع تکثیر و ترشح از طریق بزاق دهان بیمار، موجبات مرگ را فراهم می آورد.

وی در خصوی روند پیشرفت این بیماری اظهار داشت: معمولا  این بیماری در حیوانات، پس از گذراندن دوره ی نهفتگی ظاهر می شود و با ایجاد تغییر در رفتار حیوان، ایجاد مشکل در بلع، تندخویی و بروز علائم فلجی، باعث مرگ حیوان می شود و در انسان پس از دوره ی نهفتگی ۱۵ روزه تا سه ماهه، ابتدا با علائم غیر اختصاصی مانند تب و لرز، بی اشتهایی، نگرانی، تحریک پذیری و سپس بروز علائم اختصاصی مثل سوزش، گزگز، عدم آرامش، توهم، ترس از نور، انقباضات عضلانی و درد شدید، افزایش ترشح بزاق و اختلال در بلع، موجب مرگ بیمار می شود.

راههای پیشگیری

با وجود مهلک و خطرناک بودن این بیماری، در صورت انجام اقدامات به موقع و موثر می توان از پیشرفت بیماری و نهایتا مرگ بیمار جلوگیری کرد.

مدیر گروه بیماریهای واگیردار ، پیرامون راههای پیشگیری از این بیماری اظهار داشت: پس ار وقوع حیوان گزیدگی در مرحله ی اول باید محل زخم یا گزیدگی  به مدت ۱۰ دقیقه با آب و صابون شستشو داده شود و بعد به محل زخم، بتادین یا الکل ۷۰ درجه زده شود، در مرحله ی دوم با تزریق واکسن در ۵ نویت (در مرحله ی صفر، سه، هفت، ۱۴ و ۲۸ ) و در مرحله ی سوم با تزریق سرم ضدهاری، از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

توصیه های بهداشتی

    گروههای آسب پذیر( دامداران، روستاییان و…) در صورت حیوان گزدیگی، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

    از ریختن زباله در معابر خودداری شود تا از تجمع حیوانات ولگرد جلوگیری شود.

    در صورت وجود حیوانات خانگی در منزل( سگ، گربه، میمون و..) توسط مراکز معتبر دامپزشکی واکسینه شوند.

    از تماس با حیوانات هار و ولگرد در خیابانها خودداری شود.

    خبرنگار؛ لیلا پورزارع

 

بخش نظردهی بسته شده است..