تخریب بافت تاریخی در شهر نمونه گردشگری کشور:

از سرگیری تخریب بافت تاریخی ابرکوه/ادامه تخریب در روزهای آینده

تخریب بافت تاریخی ابرکوه که حدود دو سال متوقف شده بود، از روز عید قربان دوباره آغاز شد و خبرها حاکی از تخریب بخش دیگری از این بافت در روزهای آینده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز بافت تاریخی در هر منطقه نشان از قدمت و سابقه تاریخی آن منطقه دارد و شهر ابرکوه نیز با بهره‌مندی از یک بافت تاریخی منسجم و پویا، یکی از زیباترین بافت‌های تاریخی کشور را دارد.

این بافت مدت‌ها است مورد بی‌مهری قرار گرفته و در طول سال‌های مختلف بخشی از آن به تدریج به شکلی کاملا عمدی تخریب شده است.

در حالی که علاقمندان شهر تاریخی ابرکوه بعد از حدود دو سال کم کم به این امیدواری رسیده بودند که تخریب بافت تاریخی این شهر متوقف شده است، طی روزهای اخیر دوباره با تخریب بخشی از این بافت که در مجاورت دو اثر تاریخی به ثبت رسیده «سیدون علی‌نقیا» و مسجد حسینیه قرار دارد، این امیدواری کم‌رنگ شد.

این تخریب‌ها در گذشته به طور عمده توسط هیئت امناهای هیئت‌های مذهبی به دلایلی از جمله توسعه این مکان‌ها و بدون مجوز انجام شده و اکنون این روند دوباره آغاز شده است.

تخریب بافت تاریخی در شهر نمونه گردشگری کشور

همه این‌ها در حالی است که شهر ابرکوه سال گذشته به عنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور شناخته شده و اصلی‌ترین دلیل این انتخاب به گفته مسئولان و کارشناسان، وجود بافت تاریخی ارزشمند این شهر و آثار تاریخی آن است.

این روزها و در آستانه ماه محرم خبر می‌رسد که چند هیئت امنای دیگر هم خود را برای تخریب بافت تاریخی اطراف حسینیه‌های خود آماده می‌کنند تا در این ایام از فضای بزرگترین برخوردار باشند.

برخوردهای مناسب با تخریب‌کنندگان صورت نگرفته است

تنها برخورد قاطع مسئولان امر ممکن است از چنین اقدامی جلوگیری کند؛ امری که طی سال‌هایی که این تخریب‌های غیرمجاز صورت گرفته و بافت‌های ارزشمند ابرکوه دچار تخریب‌های بسیاری شده‌اند، چندان نمودی نداشته و هیچ دستگاه و ارگانی نسبت به این امر واکنش نشان نداده است.

علاقمندان میراث فرهنگی در مورد اینکه چرا با تخریب‌کنندگان بافت تاریخی این شهر که سرو ۴۵۰۰ ساله معروف جهان  و حدود ۴۰۰ اثر تاریخی را در خود جای داده است، تاکنون و در طی سال‌ها، برخوردی که مانع ادامه این فعالیت‌ها انجام نداده‌اند، دلایلی را ذکر می‌کنند که هرگز رسانه‌ای نشده و جای تأمل دارد.

یکی از این دلایل، حضور برخی مسئولان شهر و عضویت آنان در هیئت امنای هیئت‌های بزرگ است و از آنجا که این هیئت‌ها به نوعی الگوی دیگر هیئت‌ها هستند، کار آنان الگوبرداری می‌شود.

در تخریب اخیر نیز  این صحبت‌ها پررنگ‌تر شده همانطوری که در تخریب‌های سالیان گذشته  به ویژه در مورد تخریب‌هایی که توسط هیئت‌های بزرگ ابرکوه صورت می‌گرفت، این شنیده‌ها قوت گرفته بود.

قانون برای همه لازم الاجرا است

بر اساس قانون که برای همه لازم‌الاجراست، هرگونه تخریب و تجدید بنا باید با مجوز شهرداری صورت بگیرد و این مسئله شامل تمام بافت‌های تاریخی، فرسوده و نوساز می‌شود همچنین در مناطقی که در محدوده مصوب بافت تاریخی واقع شده است، علاوه بر نیاز به دریافت مجوز از شهرداری، نیاز به اخذ مجوزهای اداره میراث فرهنگی و رعایت ضوابط طرح بافت تاریخی نیز وجود دارد.

قانون نیازهای بافت تاریخی را هم مدنظر قرار داده است و در مورد تخریب، تجدیدبنا و هر اقدام عمرانی در محدوده بافت‌های تاریخی، چنانچه تغییر و یا نیازی خارج از پیش‌بینی‌های طرح بافت تاریخی احساس شود، باید پس از تهیه طرح توسط متقاضی و تصویب آن در میراث فرهنگی، اقدامات بعدی صورت گیرد.

حکایت یک بام و دو هوا

اگر اندکی از سخنان مردم در مورد تأثیرگذاری مسئولان در تخریب‌های صورت گرفته از سال‌ها قبل تاکنون در این شهر را قابل بررسی بدانیم، آنگاه باید سخنان مسئولان و جلسات مختلف که توجه به ابرکوه به عنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور از بین بیش از دو هزار شهر را خواستار می‌شوند، حکایت یک بام و دوهوا دانست.

علاقمندان میراث فرهنگی انتظار دارند که در این مسیر با خاطیان از قانون در هر پست و مقامی هستند، برخورد قانونی صورت گیرد و نتایج این اقدامات به صورت شفاف برای مردم بیان شود تا راه برای چنین اقداماتی برای همیشه مسدود شود.منبع مهر

بخش نظردهی بسته شده است..