واگذاری صدور مجوز کتاب به استان یزد

no-thumbs

کمیته تخصصی هیات نظارت بر نشر موافقت اولیه خود را با تشکیل 5 کارگروه جدید نظارت بر نشر در کشور اعلام کرد که به این ترتیب، یکی از آنها در استان یزد تشکیل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  به نقل از همشهری بر اساس این مصوبه، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های خوزستان، همدان، یزد، فارس و گیلان باید اعضای پیشنهادی خود را متناسب با مفاد آیین‌نامه و به تفکیک حوزه‌های بررسی کتاب به کمیته تخصصی هیات نظارت معرفی کنند.
بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۸۹  استان‌های خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی، اصفهان و قم دارای کارگروه نظارت استانی شده‌اند و حالا استان‌های جدیدی نیز در شرف دریافت این امتیاز هستند.
این اقدام برای تمرکززدایی و تسریع در فرآیند ممیزی کتاب در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی انجام شده است.

فراهم شدن مقدمات صدور مجوز چاپ کتاب در استان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تایید خبر صدور مجوز کتاب در استان، گفت: درخواست استان مبنی بر واگذاری صدور مجوز چاپ کتاب به استان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است و این روزها شاهد تحقق این خواسته از سوی وزارتخانه هستیم.
«علی غیاثی» با اشاره به محدود بودن استان‌های مشمول این واگذاری، ادامه داد: در نیمه نخست سال جاری، مقدمات اجرای مراحل صدور مجوز کتاب در استان فراهم شد و بیش از ۹ کارگروه مختلف اجتماعی، فرهنگی، دینی، کلیات و … نیز به این منظور، ایجاد شد.
وی افزود: سرگروه‌های این کارگروه‌ها در حال معرفی به وزارتخانه هستند تا بعد از تایید نهایی از سوی هیات نظارت  و بررسی کتاب، فعالیت خود را برای بررسی درخواست‌های چاپ کتاب در استان آغاز کنند.
به گفته این مسئول، به این ترتیب شرایط صدور مجوز چاپ کتاب در استان فراهم شده است و امیدواریم تا هفته کتاب شاهد تحقق کامل این فرآیند برای تسهیل روند چاپ کتاب ناشران و مولفان یزدی باشیم.
غیاثی اضافه کرد: در حال حاضر درخواست‌های نشر در قالب تصویری باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شود و بعد از انتظار چند ماهه، مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت نیاز، باید برای رفع نواقص آن نیز زمان صرف شود.
وی تاکید کرد: این در حالی است که زمانی که مجوز چاپ در استان صادر شود، نیازی به انتظار چند ماهه و مراجعات مکرر برای اصلاح و رفع نواقص نیست؛ به این ترتیب مراجعات کاهش و سرعت کار افزایش می‌یابد.

تاثیر شناخت مولفان و نویسندگان در مراحل صدور مجوز
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از کاهش زمان صدور مجوز چاپ برای کتاب‌هایی که از حساسیت کمتری برخوردار است خبر داد و افزود: با توجه به شناخت سرگروه‌های کارگروه‌های تخصصی از نویسندگان، مولفان و ناشران یزدی، به طور قطع، مراحل صدور مجوز نیز به سرعت انجام خواهد گرفت.
وی با اشاره به شناخته شده بودن اهل قلم در بین اعضای کارگروه استانی نظارت بر نشر، ادامه داد: این شناخت منجر به تسهیل در بررسی محتوا و انتشار کتاب‌های مناسب در استان خواهد شد.
غیاثی درباره تاثیر صدور مجوز چاپ کتاب در استان بر رشد کمی انتشارات نیز گفت: این مجوز شاید در ابتدای امر با افزایش آمار انتشار کتاب در استان همراه نباشد اما باعث دلگرمی نویسندگان و مولفان و کاهش دغدغه‌های آنها برای پیگیری مراحل چاپ می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه قواعد و ضوابط صدور مجوز کتاب با تشکیل این کارگروه نظارت استانی تغییری نکرده است، اضافه می‌کند: شناخت اعضای کارگروه از نویسندگان بومی، باعث تسریع در رفع اشکالات و ابهامات و در نهایت صدور مجوز چاپ خواهد شد.
 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عقیده دارد که واگذاری این امتیاز به استان در نهایت به افزایش آمار نشر کتاب در استان می‌انجامد.
وی همچنین صدور مجوز چاپ کتاب در استان را باعث تدوین بانک اطلاعاتی از نویسندگان، مولفان و ناشران یزدی و آثارشان دانست و افزود: امیدواریم هر سال آمار مشخصی از کتاب‌های نویسندگان و ناشران یزدی، از این کارگروه استخراج شود.

تاثیر صدور مجوز چاپ کتاب بر تقویت صنعت چاپ
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عقیده دارد که با توجه به تفویض اختیار صدور مجوز چاپ کتاب به استان لازم است که به تقویت صنعت چاپ و به روزرسانی تجهیزات چاپخانه‌های استان اقدام شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات صنعت چاپ کتاب در استان، نامناسب بودن خدمات پس از چاپ از جمله صحافی است که باید چاپخانه‌داران استان را به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب و تشویق کرد.
غیاثی افزود: بخش عمده کتاب‌های استان در چاپخانه‌های قم و تهران چاپ می‌شود.
وی تاکید کرد: هزینه چاپ کتاب در استان نسبت به چاپخانه‌های استان‌های مذکور بالاتر است و این امر باعث گریز کارهای چاپی از چاپخانه‌های استان شده است.
این مسئول عقیده دارد زمانی که بازار نظارت بر چاپ کتاب در استان فعال شود، بهتر است که چاپ کتاب نیز در استان انجام شود تا به این ترتیب با انجام مراحل صدور مجوز تا چاپ و عرضه کتاب در استان، شاهد کاهش قیمت خدمات چاپ و افزایش توان رقابت چاپخانه‌داران یزدی با استان‌های مطرح این صنعت در کشور باشیم.

مکث
نگاهی به انتشار کتاب در استان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه استان ۸۰ ناشر دارد، افزود: بیشترین تعداد ناشران استان با ۶۶ انتشارات در شهرستان یزد قرار دارد و شهرستان‌های اشکذر، خاتم و بهاباد نیز هنوز انتشارات ندارند.
«علی غیاثی» ادامه داد: سال گذشته ۲۹۳‌عنوان کتاب و تا مردادماه امسال نیز ۹۵‌عنوان کتاب در استان چاپ و منتشر شده که بیشتر کتاب‌ها در حوزه ادبیات، علوم خاص، علوم علمی، فلسفه، کلیات و دین بوده است.

بخش نظردهی بسته شده است..