وقوع روزانه ۱۶ مورد حریق و حادثه در یزد

no-thumbs

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد ضمن اشاره به رشد 9 درصدی وقوع حریق و حادثه در شهر یزد در شش ماهه نخست امسال، از آغاز عملیات اجرایی ایستگاه آتش‌نشانی منطقه محمودآباد یزد خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "سید عباس میرشمسی" به مناسبت هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در جمع خبرنگاران، این روز را نمادی از ایثارگری آتش‌نشانان خواند و وظایف این سازمان را مهار حریق، نجات جان انسان‌ها و جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های این مرز و بوم بیان کرد.

وی با اشاره به فعالیت کنونی ۹ ایستگاه آتش نشانی در شهر یزد، از آغاز به کار بخش‌هایی از ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۱۰ شهر یزد در منطقه آزادشهر که هم‌اکنون با پیشرفت ۶۰ درصد در حال ساخت است، تا پایان سال جاری و با تکمیل بخش‌های آشیانه و مرکز پیام آن خبر داد.

میرشمسی از اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان برای آغاز عملیات اجرایی ایستگاه شماره ۱۱ شهر یزد نیز خبر دادو تصریح کرد: کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی این ایستگاه واقع در منطقه محمودآباد نیز صبح امروز به مناسبت هفته آتش‌نشانی انجام شد.

وی در ادامه با بیان این که روزانه ۱۶ مورد حریق و حادثه در شهر یزد روی می‌دهد، گفت: هرچند براساس آمارهای چهار ماه این تعداد رخدادها حدود ۱۲ درصد رشد نشان داده است ولی این رشد در شش ماهه اول سال جاری با سه پله کاهش، رشد ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال را نشان می‌دهد.

به گفته وی، در مجموع شش ماهه اول امسال ۵۴۴ مورد حریق و ۸۱۰ مورد حادثه در یزد اتفاق افتاده است که منجر به هفت مورد فوتی و ۱۰۲ مورد جراحت شده و با تلاش مامواران اتش‌نشانی ۱۵۲ نفر نجات یافته‌اند.

این مسئول یکی از موارد نگران‌کننده در شش ماه اخیر را موضوع آوار و سقوط در چاه ذکر کرد و گفت: در این رابطه طی این مدت شش مورد حادثه با شش مورد فوتی داشتیم که در این رابطه تاکیدات فراوانی در مورد نصب تابلوهای ایمنی در محا کارگاه‌های ساختمانی داشته ایم.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد زمان رسیدن اتش‌نشانان در محل حادثه را ۳:۴۲ دقیقه اعلام و ضمن ارزیابی مطلوب این زمان، ایجاد استگاه‌های آتش‌نشانی در شهر را در راستای تسریع و تسهیل ارائه خدمات ایمنی به شهروندان ذکر کرد.

وی دو رکن اساسی در سازمان اتش‌نشانی را آمادگی جسمی و آموزش ذکر کرد و گفت: در رابطه با آموزش‌های برون سازمانی در این شش ماه گذشته از سال دو هزار و ۶۹۲ نفر از شهروندان از آموزش‌های کارشناسان آتش‌نشانی برخوردار شدند و علاوه بر این نیز در ماه مبارک رمضان طرح آموزشی ۳۰ شب، ۳۰ مسجد در شهر یزد اجرایی شد و در هر شب نمازگزاران یک مسجد شهر از آموزش‌های لازم در این حوزه بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به ۹۹۲ نفر ساعت آموزش برای ۱۲۰ نفر از پرسنل مجموعه عملیاتی آتش‌نشانی، یاداور شد: با توجه به کمبود ۴۰ نفر نیروی آتش‌نشان، در سال گذشته مجوز این استخدام‌ها اخذ شده و ایدواریم تا پایان امسال گزینش پرسنل جدید نیز انجام شود.

میرشمسی یکی دیگر از اقدامات سازمان را اجرای طرح گشت سیار ایمنی و پیشگیری در شهر یزد ذکر کرد و گفت: این گشت با تردد در معابر شهر، کلیه‌ی مسائلی که می‌تواند برای ایمنی شهر تهدیدآفرین باشد را گزارش و در جهت رفع نها برمیآید.

وی همچنین به پیشرفت ۹۵ درصدی سامانه ثبت حریق و حادثه این سازمان اشاره کرد و آن را در تسهیل و تسریع رسیدن به آتش‌نشانان به محل حادثه بسیار حائز اهمیت خواند.

وی از افزایش اعتبارات اختصاص یافته برای خرید نردبان هیدورلیکی آتش‌نشانی یزد از ۳.۵ به پنج میلیارد تومان در سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با اختصاص این اعتبار تا پایان سال جاری این نردبان ۵۶ متری خریداری شود.

رییس آتش‌نشانی شهر یزد همچنین به اختصاص ۱.۱ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات و خودورهای آتش‌نشانی شهر اشاره کرد و گفت: با خرید سه خودروی آتش‌نشانی جدید و تجهیز خودروهای دیگر سازمان، مجموع ناوگان عملیاتی سازمان از ۴۰ دستگاه به ۵۲ خودوری آتش‌نشانی افزایش می‌یابد.

وی یکی از مشکلات ایمنی شهر یزد را وجود ۱۵ هکتار بازار سنتی فاقد ایمنی در بافت تاریخی شهر یزد خواند که ورودی معابر آن با موانع فیزیکی مسدود شده، معابر آن بسیار کم عرض و فاقد سیستم‌های اعلام حریق است.

میرشمسی در پایان نیز در این مورد با اشاره به این که سیم‌کشی‌های برق واحدهای مستقر در این بازار سنتی می‌توانند عامل بروز حادثه و حریق شوند، از رایزنی با مسئولان و متولیان بازار در این رابطه سخن گفت و افزود: مقرر شده است تا با اختصاص ۴۰ میلیون تومان اعتبار این بازار به سیستم اعلام حریق متناسب با بافت تاریخی تجهیز شود.

بخش نظردهی بسته شده است..