برگزاری هفدهمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در یزد

no-thumbs

معاون خدمات شهری شهرداری یزد از برگزاری هفدهمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه به میزبانی یزد در روزهای 9 تا 11 مهر ماه جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از فارس جعفر امینی‌مقدم،  در نشستی خبری با اشاره به ایجاد دفتر بنیاد نهج‌البلاغه در یزد به دنبال فرمایشات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه برنامه‌های فرهنگی، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات این بنیاد در طول یک سال گذشته، برنامه‌ریزی برای برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه بوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶ کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در مناطق مختلف کشور با حضور اسلام‌شناسان بزرگ برگزار شده است، عنوان کرد: یزد، میزبانی از هفدهمین دوره این کنگره را بر عهده گرفته و امیدواریم بتوانیم میزبانی شایسته‌ای از این برنامه مهم فرهنگی داشته باشیم.

دبیرکل کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه تصریح کرد: در این کنگره مباحث علمی مطرح خواهد شد و نگاه ما به این برنامه، یک کار فرهنگی و علمی فاخر است که می‌تواند سبکی از زندگی و مدیریت اسلامی را در جامعه نهادینه کند.

وی با بیان اینکه نهج‌‌البلاغه کتابی راهنما برای انتخاب سبک زندگی و مدیریت در حکومت اسلامی است، عنوان کرد: یزد دارای ظرفیتی است که می‌تواند پایلوتی برای اجرای آموز‌ه‌های نهج‌البلاغه باشد و امیدواریم بتوانیم این موارد را به عنوان خروجی کنگره، به منشوری تبدیل کرده و اجرایی کنیم.

امینی‌مقدم با بیان اینکه شهرداری بودجه فرهنگی دارد و باید این بودجه فرهنگی را هزینه کند، تصریح کرد: هیچ فضایی بهتر از ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه و فرهنگ اسلامی و تبیین سیره زندگانی حضرت علی (ع) برای انجام فعالیت‌های فرهنگی نیست.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه یادآور شد: در برگزاری این کنگره دانشگاه‌های مهم کشور از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه یزد، دانشگاه آزاد یزد، دانشگاه علوم و حدیث، موسسه بین‌المللی فرهنگی اکو و بسیاری از موسسات علمی و فرهنگی دیگر همکاری دارند.

وی همچنین از انتشار دو کتاب در این کنگره خبر داد و اظهار داشت: کتاب اول شامل مقالات برگزیده، خلاصه‌های تمام مقالات رسیده و … به سه زبان زنده دنیا است و کتاب دوم نیز بعد از کنگره تدوین و در کنگره هجدهم رونمایی خواهد شد.

امینی‌مقدم با بیان اینکه این کنگره قرار است در روزهای نهم تا ۱۱ مهر ماه در یزد برگزار شود، عنوان کرد: برای برگزاری این مراسم برای نخستین بار ساختارشکنی انجام شده و به جای برگزاری مراسم در سالن‌های مدرن، مراسم را در مسجد جامع یزد برگزار خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های جنبی این کنگره پرداخت و اظهار داشت: رونمایی از سوگندنامه مدیران علوی از جمله این برنامه‌ها است که امیدواریم این سوگندنامه که برگرفته از کتاب نهج‌البلاغه است، به عنوان یک منشور مدیریت در حکومت علوی اجرایی شود.

امینی‌مقدم همچنین از اعطای نشان عالی نهج‌البلاغه به سه نفر از برگزیدگان علمی و هنری این کنگره خبر داد و افزود: به سه نفر از افرادی که در این کنگره کار جدی و قابل توجهی در زمینه علمی (ارائه مقاله) و هنری انجام داده باشند، نشان نهج‌البلاغه اعطا خواهد شد.

وی یادآور شد: در حاشیه این کنگره، ۱۱۰ اثر هنری به نام نامی حضرت علی (ع) با موضوع نهج‌البلاغه و حضرت علی (ع) به نمایش گذاشته خواهد شد.

امینی‌مقدم همچنین با اشاره به حضور جمعی از حافظان کل نهج‌البلاغه در استان یزد به دنبال برگزاری این کنگره بین‌المللی، اظهار امیدواری کرد: برگزاری این کنگره، منشأ خیر و برکت برای استان یزد باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..