حاشیه های بحران کم آبی در یزد:

انتقاد رییس کل دادگستری یزد از کوتاهی وزارت نیرو در نظارت بر حفر چاه‌ها

رییس کل دادگستری استان یزد گفت: بحث نظارت بر حفر چاه‌ها از سوی متصدیان مربوطه به درستی انجام نمی‌شود و در حال حاضر چند هزار چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "محمدرضا حبیبی" با تاکید بر اجرای قانون و نظارت صحیح بر روند حفر چاه در کشور، گفت: مشکل کم‌آبی و بحران‌های ناشی از این قضیه، یک نگرانی جدی و همه‌گیر است و در مورد وقایع پیرامون این مشکل و حفر چاه‌های غیر مجاز همچون سایر جرائم، قانون نگاه پیشگیرانه و جامعی دارد و این موضوع را بررسی کرده است.

وی تصریح کرد: در قانون توزیع عادلانه آب و آیین نامه های اجرایی آن که سه دهه از تصویب آن می‌گذرد، پیش‌بینی شده است که مامورین وزارت نیرو که ضابط قضایی هم محسوب می‌شوند می توانند درب چاه‌های غیرمجاز را مسدود و با اجازه دادستان، تجهیزات حفاری را توقیف و سپس  مراتب را جهت تعقیب به دستگاه قضایی گزارش کنند.

رییس کل دادگستری با اشاره به ضرورت اجرای قانون در امر نظارت بر حفر چاه، گفت: بحث نظارت بر حفر چاه‌ها از سوی متصدیان مربوطه به درستی رخ نمی‌دهد چرا که در حال حاضر چند هزار چاه غیر مجاز در کشور داریم و دستگاه ها به وظیفه اولیه خود عمل نمی‌کنند.

حبیبی تصریح کرد: در بعضی از موارد شاهد این هستیم که نه تنها چاه در ابتدای حفر مسدود نشده، بلکه در کنار آن فضای سبز و باغات ایجاد شده و وزارت نیرو علی رغم صدور حکم به پر کردن چاه، در اجرای آن با مشکل مواجه است.

وی خطاب به مسئولان و متصدیان در زمینه حفر چاه، اظهار کرد: توصیه‌ام این است که بحث‌های پیشگیرانه را مامورین وزارت نیرو درست انجام دهند و در اولین اقدامات حفاری از ادامه جلوگیری کنند.

رییس کل دادگستری استان در پایان نیز گفت: با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارم، در بازه زمانی خاطرم هست که تعداد چاه‌های غیر مجاز در دهه ۶۰، افزایش پیدا کرده بود ولی بعد به همین مشکل برخورد کردیم که کشت و کار و آبادانی از قبل این چاه ها صورت گرفته بود و در آن زمان براساس مصوبه ای به چاه‌هایی که تا تاریخ خاصی حفر شده بودند، مجوز داده شد که این مسئله منجر به جری شدن متخلفان گردید.ایسنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..