با پای پیاده به جنگ دیابت در یزد برویم

با توجه به افزایش شیوع دیابت در استان یزد و ضرورت پیشگیری و اطلاع رسانی در این زمینه، حوزه ی معاونت غذا و داروی دانشگاه، سلسله برنامه های متعددی برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد؛ معاون غذا و داروی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار وب دا اظهار داشت: با توجه به اینکه میزان شیوع دیابت در استان یزد بسیار بالاست و در افراد بالای سی سال، میزان شیوع این بیماری، ۱۸ درصد می باشد، سلسله برنامه های متعددی در حوزه ی معاونت غذا و دارو برگزار می شود.

محمد حسین مصدق با اعلام این خبر افزود: اولین جلسه از این برنامه ها، در تاریخ ۳۱ شهریورماه سال جاری برگزار شد و به منظور تداوم آنها، در روزهای ۲۰ مهرماه و ۱۸ آبان و در روز جهانی غذا، این برنامه ها با تغییر تعداد مدعوین و افزایش آنها و همچنین تغییر برنامه های آن روز خاص، تکرار می شود.

وی همچنین به نحوه ی اجرای این برنامه درروز ۳۱ شهریور ماه اشاره کرد و گفت: با همکاری مرکز تحقیقاتی- درمانی دیابت یزد، تعداد ۱۲۰ نفر از همشهریانی که مبتلا به دیابت هستند، ا اطلاع رسانی از طریق تماس تلفنی و پیامک، به سالن شهید علیزاده دعوت شدند و در بدو ورود با تمهیداتی که اندیشیده شده بود،میزان قند خون آنها اندازه گیری و سپس با طی مسافت یک کیلومتری، مجددا نمونه ی خون آنها جهت تعیین میزان قند خون، اندازه گیری و آزمایش شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه خاطر نشان کرد:در ادامه ی این برنامه با همکاری صنایع غذایی مرتبط و همچنین شرکت نوونوردیسک، بسته های صبحانه ی سالم، با تایید متخصصین تغذیه، بین بیماران دیابتیک توزیع شد که محتوی دو عدد خرما، یک بسته ی ۵۰ گرمی نان (حاوی دانه های کتان و فیبر)،بسته های پنیر بی نمک و بطری های ۲۵۰ میلی لیتری حاوی دوغ شتر، بود.

وی همچنین با اشاره به مصرف بالای شیرینی در بین شهروندان استان، از دریافت مجوز بسته بندی مالتو دکسترین( که قدرت شیرین کنندگی ۶ برابر شکر را دارد) خبر داد و گفت: به منظور تشویق بیماران دیابتیک به مصرف محصولات قندی با خاصت شیرین کنندگی کمتر، یک بسته از این محصول به عنوان هدیه بین بیماران توزیع گردید.

وی تصریح کرد: در طول زمان حضور بیماران در این برنامه،  دکتر رحمانیان فوق تخصص غدد در زمینه ی داروهای مورد مصرف بیماران دیابتیک و رژیم های درمانی مناسب، اطلاع رسانی و مشاوره های گوناگونی ارائه کردند.

همچنین سرکار خانم دکتر درخشانیان در مورد رژیم های غذای مناسب بیماران دیابتی توصیه های لازم به بیماران ارائه نمودند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..