ثبت میانگین ماهانه شش روز هوای آلوده در یزد برای اولین بار:

یزدی‌ها امسال بیش از هر زمانی هوای ناسالم استنشاق کردند

یزد تابستان گرم و خشک را در شرایطی پشت سر گذاشت که همه جا صحبت از کمبود و بحران آب بود، غافل از اینکه هوای یزد نیز در شرایط بحرانی شدن است و بی شک اگر توجه لازم به این مسئله نشود در اینده درگیر ترکیبی از بحران ها خواهیم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز"دامون سلیمانی زاده" رییس اداره نظارت و پایش محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: میانگین روزهای آلوده استان یزد در شش ماهه گذشته، به شش روز در ماه رسیده است.

وی با بیان این که این میانگین شرایط خوبی را برای هوای استان نشان نمی‌دهد، اظهار کرد: ثبت ۳۷ روز آلوده از ۱۸۶ روز گذشته در یزد، در مقایسه با بعضی از کلان شهرها نگران‌کننده است.

سلیمانی‌زاده آلودگی هوا را چهارمین عامل مرگ و میر در دنیا دانست و  ادامه داد: شش ماهه گذشته بدترین شش ماهه چند سال اخیر از نظر روزهای آلوده برای شهر یزد بوده است، به طوری که در ماه های فروردین، اردیبهشت و شهریور، هشت روز آلاینده داشته‌ایم و همچنین کیفیت هوا در ماه های خرداد، تیر و مرداد نیز به ترتیب هفت، شش و صفر  روز آلوده بوده است که در بعضی روزها به شرایط هشدار و اضطرار هم رسیده است. 

وی  با تأکید بر این که تعداد ماه های همراه با آلودگی به ویژه گرد و غبار و ذرات معلق در سال های گذشته از اواخر اسفند تا خرداد ماه بوده است، اظهار کرد: اخیرا این تعداد ماه ها از اواخر بهمن تا مرداد و شهریور ادامه داشته است.

میانگین حداکثر ۳.۵ روز آلوده در سال‌های گذشته

این مسئول افزود: آلودگی هوای شهر یزد در سال های ۹۰ تا ۹۳ به طور میانگین ۲.۵ تا ۳.۵ روز در ماه بوده است که این میانگین به یک باره در سال ۹۴ به پنج روز رسیده است.

رییس بخش آلودگی هوا با اظهار امیدواری مبنی بر کاهش روزهای آلوده در شش ماهه دوم سال  در خصوص  منابع و عوامل آلاینده هوای شهر، گفت: عوامل آلاینده در دو گروه عوامل طبیعی و عوامل مصنوعی تقسیم می شود که عوامل مصنوعی را منابع ثابت و متحرک تشکیل می دهد و منابع ثابت شامل منابع مسکونی، تجاری و کارخانجات و منابع متحرک شامل منابع سیار ریلی، هوائی و زمینی است.

ذرات معلق آغشته به آلاینده‌های صنعتی در هوای یزد

سلیمانی زاده با تأکید بر این که عمده منبع آلاینده هوا در یزد عامل طبیعی مواد معلق و ذرات معلق است، تصریح کرد: به واسطه قرار گرفتن شهر یزد در مسیر تونل باد دشت عقدا و اردکان، به دلیل آن که جهت باد غالب از سوی اردکان به سمت یزد است در هنگام طوفان این ذرات تا محدوده ۵۰ کیلومتری انتشار می یابد و با توجه به این که عمده صنایع و کارخانجات کاشی و سرامیک و دیگر شهرک های صنعتی در این مسیر واقع شده است، آلودگی حاصله ترکیبی از عوامل طبیعی و مصنوعی است چرا که آلاینده های این کارخانه ها بر روی ذرات معلق می نشیند و انتشار می یابد که بر سلامت مردم تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

این کارشناس آلودگی، ۶۰ درصد آلودگی هوای شهر یزد را از منابع ثابت به ویژه صنایع دانست و برای دستیابی به اطلاعات و اظهار نظرهای مستند تر بر لزوم کار مطالعاتی در این خصوص تأکید کرد.

وجود چهار ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا در یزد

رییس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان در بخش دیگر گفت‌و‌گوی خود با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که  پایش هوا نیاز به تکنولوژی خاصی دارد، ادامه داد : ایران از معدود کشورهایی است که مجهز به این تکنولوژی است و در حال حاضر چهار نقطه از یزد نیز مجهز به ایستگاه ها و تابلوهای نمایشگر پایش هوا پیش شده است. 

سلیمانی زاده تشریح کرد: در داخل ایستگاه ها بر اساس نیاز شهری و ترافیکی  چهار پارامتر گازی اکسیدهای نیتروژن، ازن، دی اکسید گوگرد و مونوکسید کربن و همچنین ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون به طور لحظه ای سنجیده شده و در ادامه بر اساس استاندارد های یک ساعته، ۸ ساعته یا ۲۴ ساعته محاسبه می شود که بر اساس اطلاعات منتقل شده از ایستگاه ها به سرور اصلی مرکز کنترل و پایش، وضعیت مناطق مختلف نمایش داده می شود.

وی با بیان این که عموما میانگین وضعیت ایستگاه‎های پایش از طریق نمایشگرها درج می‎شود، گفت: این نمایشگرها در میادین ابوذر، نماز، صنعت و مهدیه تعبیه شده است  که بعضا ایستگاه های پایش در نزدیکی آن قرار دارد.

این مسئول با بیان این که تابلو‌های نمایشگر دارای شش ستون است که ستون آخر میانگین آلاینده ها را نمایش می دهد، افزود: میانگین شاخص کیفیت هوا (AQI) از صفر تا ۳۰۰ تقسیم بنده شده است که آلایندگی تا میزان ۱۰۰ نشان از سالم بودن هوا دارد و میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ وضعیت هشدار و  200 تا ۳۰۰ وضعیت اضطرار را بیان می کند و اگر میزان آلودگی بیش از ۳۰۰ باشد بیانگر شرایط بحرانی است.

سلیمانی زاده در پایان گفت: در وضعیت هشدار توصیه می شود که گروه‎‎های حساسی همچون کودکان، سالمندان، زنان باردار و شیرده از منزل خارج نشوند، همچنین در شرایط اضطرار نیز شهروندان در صورت انجام کار ضروری از منزل خارج شوند و سعی کنند از فعالیت‌های بدنی که منجر به تنفس بیشتر می‌شود و همچنین از روشن کردن آتش و غیره خودداری کنند و شرایط بحران نیز منجر به تعطیلی مدارس می‌شود.

بی‎شک این آمارها و رشد و فزونی روزهای آلاینده در شهر هشداری است برای مسئولین که به مقوله محیط زیست بیش از هر زمان توجه کنند و سعی در یافتن علل افزایش آلودگی هوا داشته باشند، چرا که آدمی شاید بدون غذا و آب بتواند روزهای متمادی زنده بماند ولی بدون وجود هوای سالم تنها در چند ثانیه و دقیقه می تواند به حیات ادامه دهد.

بخش نظردهی بسته شده است..