مدیرعامل چادرملو:

توسعه معادن نیازمند عزم ملی است

مدیرعامل شرکت معدنی صنعتی چادرملو گفت: لازمه رشد و توسعه فعالیت های معدنی و صنایع وابسته به آن کاهش هزینه تولید و ایجاد ظرفیت رقابت پذیری با بازارهای جهانی است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمود نوریان ضمن اشاره به توجه جدی به ارتقا بهره وری در تولید مواد اولیه و واحدهای صنعتی کشور افزود: در برنامه ششم توسعه کشوربه بخش معدن و صنایع معدنی نگاه ویژه ای شده است.
به گفته وی از طرفی در سیاست های اقتصاد مقاومتی حوزه معدن و صنایع معدنی جایگاه دوم را در رشد تولید ناخالص ملی به خود اختصاص داده که این امر نشان از توان بخش معدن در اقتصاد ایران دارد.
وی اضافه کرد: اما نباید تنها به ظرفیت ها دلخوش بود بلکه باید توجه داشت که آنچه موجب ارزش آفرینی و سود دهی در تولید می شود کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت با بهره گیری از نیروی انسانی کارآمد ، بکار گیری روش های نوین و استفاده از تکنولوژی مدرن است .
مدیرعامل چادرملو اظهار کرد: در واقع به روز کردن دانش و علوم مدیریت به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار برای توسعه و افزایش بهره وری در معادن، لازمه ارتقا این بخش از اقتصاد ایران است تا بتوان زمینه را برای استفاده کامل از شرایط و امکانات موجود برای تحقق هدف جایگزینی معادن بجای نفت فراهم نمود .
نوریان با اشاره به اینکه این دیدگاه جدید نیست و همه دست اندرکاران صنعت آنرا می دانند و قبول دارند افزود: ولی نکته مهم پیاده سازی این تفکرات است که به کندی انجام می شود و اغلب در قالب یک ایده و آرمان باقی می ماند .
وی در ادامه گفت : سعی کردیم همه شاخص های بهره وری از جمله آموزش و ارتقاء سطح علمی کارکنان در رده های مختلف ، بهره گیری مناسب از ابزار و تکنولوژی در اختیار، کاهش مصرف انرژی ، تکمیل زنجیره تولید با ایجاد واحد های تکمیلی چرخه تولید فولاد و بومی سازی بیش از ۸ هزار قطعه صنعتی مورد نیاز با همکاری صنعتگران کشور را پیاده سازی کنیم .
مدیر عامل چادرملو اظهار کرد: شاید بتوان بهترین شاهد این اقدامات مثبت را معرفی چادرملو از سوی سازمان بهره وری کشور بعنوان واحد نمونه معدنی در سال گذشته اعلام کرد .
نوریان بزرگترین تولید کننده سنگ آهن کشور با انتقاد از برخی مسوولان گفت: با شعار و سخنرانی و تصمیمات یک طرفه نمی توان چرخ صنعت را چرخاند بلکه امروز بخش صنعت ایران نیاز به عزم ملی و اتخاذ تصمیمات منطقی بر اساس شرایط واقعی حاکم بر صنایع به ویژه تولید کنندگان مواد اولیه دارد .
وی گفت: ظرفیت معادن ایران قابلیت ارزش آفرینی بالایی دارد اما مشروط به برنامه ریزی صحیح و مدیریت کارآمد، همینطور نمی شود بگوییم ما ۷۰ نوع ماده معدنی با ۴۰ میلیارد تن ذخیر قطعی در کشور داریم ولی حمایتی از سرمایه گذاری برای استحصال و فرآوری این مواد معدنی نکنیم .
نوریان گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی در هر جا شرایط را مناسب ببینند ورود می کنند، بنابراین سیاست گذاران بخش اقتصاد چه در مجلس و چه در دولت باید دغدغه های سرمایه گذاران بخش خصوصی را در جهت منافع ملی در نظر بگیرند چرا که حاصل آن خروج از اقتصاد تک محصولی، رونق کسب و کار، اشتغال، و رشد اقتصادی خواهد بود.
نوریان ادامه داد: قصد بی اعتبار کردن برنامه های همایش ها ، کنفرانس ها و… را ندارم ولی واقعیت این است که سالانه دهها همایش و کنفرانس و سمینار و نمایشگاه و جشنواره با عناوین مختلف در یک شاخه تخصصی برگزار می شود که خروجی آن چندان مفید و اثر بخش نیست .
وی با بیان اینکه در همین حوزه معدن و صنایع معدنی نزدیک به ۴۰ همایش برگزار می شود اما نتیجه آن غیر از بیان آمار و ارقام و کاسته شدن حساسیت جامعه و تصمیم گیرندگان، نسبت به هشدارها اثری دیده نمی شود تصریح کرد: در حقیقت همه واکسینه شده اند و انتقادات و هشدارها تاثیری ندارد، بنابراین ما سعی می کنیم بدور از این برنامه های تشریفاتی فقط به تولید بیاندیشیم و انرژی مجموعه را صرف حضور در اینگونه مراسم نکنیم .
مدیر عامل چادرملو همچنین افزود : در همه جای دنیا در هر حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک یا دو گردهمآیی تخصصی وجود دارد که بسیار هم مورد توجه قرار می گیرد و عموماً تاثیر گذار هم هستند اما در کشور ما به جز دو یا سه همایش و نمایشگاه تخصصی که از سوی متولیان معدن و صنعت برگزار می شود .
نوریان گفت: شاهد برگزاری سالانه دهها گردهمآیی با عناوین مختلف دیگر هستیم که هیچ مبنای علمی و فنی و تخصصی ندارد و البته برای برگزار کننده منبع درآمد خوبی است ، بهترین خروجی این برنامه ها، لوح و یا تندیسی است که آنهم از پیش با دریافت هزینه نا متعارف از شرکت کننده گان، به آنها داده می شود و برای برخی از شرکت ها هم فرصت مغتنمی است تا با دریافت لوح و جایزه، برای خود محمل تبلیغاتی ایجاد کنند.ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..