پای لنگ حمایت از صنعت در یزد

no-thumbs

در حالی که در یزد مدام از حمایت صنایع خبر می‌دهند، قطعی چندثانیه‌ای برق به خاطر لجاجت‌های شرکت برق مهریز، خسارت میلیاردی به صادرکننده نمونه کاشی کشور وارد شد و این موضوع در دست پیگیری حقوقی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  یزد با وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در زمره استان‌های صنعتی کشور قرار گرفته و در این زمینه دارای رتبه ششم است و همین امر سبب شده تا صنعت به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی این استان مدنظر مسئولان، رسانه‌ها و مردم قرار گیرد.

بخش قابل توجهی از زمان جلسات و نشست‌های خبری به بحث صنعت سپری می‌شود و مسئولان استان همواره از اوضاع خوب صنعت این استان خبر می‌دهند و بحث حمایت از صنایع نیز همواره در جلسات داغ داغ است.

حمایت از صنایع؛ از حرف تا عمل

در حالی که دولتی‌ها همواره از این حمایت‌ها خبر می‌دهند، تعداد زیادی از صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، از نحوه این حمایت‌ها گلایه دارند و برخی بی‌مبالاتی‌ها و بی‌توجهی‌ها را از حمایت نکردن مسئولان بدتر می‌دانند.

یکی از مواردی که به تازگی در استان یزد رخ داد و بزرگترین واحد صادرکننده کاشی کشور را دچار مشکلات عدیده‌ای کرد، قطع برق بدون دلیل و تنها به دلیل لجاجت یک مدیر میانی بود.

این موضوع از سوی مدیرعامل این واحد همچنین در مصاحبه با مسئولان شرکت توزیع برق استان یزد مورد بررسی قرار گرفت.

ابوالقاسم رمضانی‌زاده، مدیرعامل شرکت کاشی پرسپولیس در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در گذشته قبض برق واحدهای صنعتی نظیر کاشی پرسپولیس حدود ۷۰ هزار تومان و دو ماه یک بار صادر می‌شد اما در مقطعی این رقم یک مرتبه چند برابر شد، قبوض هر ۱۵ روز یک‌بار صادر می‌شود و فشار برای وصول آن نیز چند برابر شده است.

قطع برق ۳ روز قبل از پایان مهلت پرداخت

وی عنوان کرد: هزینه برق کاشی پرسپولیس، در یک بازه زمانی ۱۵ روزه حدود ۱۳۰ میلیون تومان محاسبه شده و ۱۵ روز نیز برای پرداخت آن زمان داده شده اما در حالی که بدهی قبلی این شرکت صفر بوده و هنوز سه روز تا پایان زمان مقرر برای پرداخت قبض، مهلت باقی بود، شرکت برق مهریز اقدام به قطع برق این واحد صنعتی کرد.

رمضانی‌زاده ادامه داد: در حالی که بدهی قبلی ما بر اساس اسناد موجود صفر بوده است، شرکت برق حدود ۳۰۰ میلیون تومان قبض صادر کرده و در حالی که هنوز مهلت برای پرداخت باقی بود، بدون اخطار قبلی، دو مامور برای قطع برق عازم این واحد تولیدی کرد.

وی با بیان اینکه با حضور ماموران، تماس‌های مکرری با شرکت توزیع برق مهریز انجام شد، افزود: بارها مطرح شد که هنوز زمان باقی است، بدهی قبلی صفر است و به دلیل اختلاف حساب نیاز به مراجعه به شرکت برق وجود دارد اما مسئولان این شرکت به هیچ وجه همراهی نکرده و بدون هیچ دلیلی اقدام به قطع برق کردند.

جدیت مسئولان شرکت برق مهریز در پس ۴۵ ثانیه قطعی برق یک واحد تولیدی

رمضانی‌زاده تاکید کرد: برق کمتر از یک دقیقه و حدود ۴۵ ثانیه قطع شد اما این قطعی سبب شد شوک شدید به دستگاه‌ها وارد شود و حدود یک میلیارد تومان خسارت به دنبال این قطع و وصل سریع وارد شد.

وی یادآور شد: کار بخشی از خط تولید را چهار ربات انجام می‌دهند که نرم افزار این ربات‌ها با قطع و وصل برق کاملا پاک شده و راه‌اندازی هر یک از آنها رقم قابل توجهی نیاز دارد زیرا راه‌اندازی آن باید توسط مهندسان ایتالیایی انجام شود.

مدیرعامل شرکت کاشی پرسپولیس عنوان کرد: یکی از شانس‌هایی که آوردیم این بود که این گروه ایتالیایی برای راه‌اندازی دستگاه‌های شرکت دیگری در یزد بودند در غیر این‌صورت کار حداقل ۱۵ روز تعطیل می‌شد.

وی، از بین رفتن کیت‌‌ها به دلیل شوک وارد شده از قطع و وصل برق را نیز از دیگر خسارت‌های وارده به شرکت اعلام کرد و افزود: جای تاسف است که یک مهندس برق در شرکت توزیع برق، از خسارتی که ممکن است به دنبال این شوک الکتریکی به دستگاه‌ها وارد شود، بی‌اطلاع است.

رمضانی‌زاده با بیان اینکه علت این اقدام را از شرکت توزیع برق مهریز جویا شدیم و مسئول مربوطه، نشان دادن جدیت در کار را عامل این اقدام خود اعلام کرد، افزود: اگر بدهی معوقه داشتیم یا در پرداخت هزینه برق خود کوتاهی کرده بودیم، تا این حد تحمل این شرایط برایمان دشوار نبود اما این اتفاق در حالی افتاده که به گفته صحتی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد، یکی از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی خوش حساب در پرداخت هزینه برق هستیم.

موضوع به صورت حقوقی دنبال می‌شود

وی با گلایه از برخورد برخی دستگاه‌ها با واحدهای صنعتی استان یزد در حالی که مدام از حمایت از صنایع داد سخن می‌دهند، عنوان کرد: موضوع را به صورت حقوقی دنبال خواهیم کرد.

رمضانی‌زاده در عین حال از مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد به خاطر تماس تلفنی و دلجویی بابت این موضوع قدردانی کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد نیز در این مورد به خبرنگار مهر گفت: موضوع در دست پیگیری است.

محمدرضا صحتی عنوان کرد: کاشی پرسپولیس یکی از خوش‌حساب‌ترین واحدهای صنعتی استان یزد است و این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.

واحد صنعتی یاد شده، سه سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه کشور با اختلاف ۱۰۰ درصدی با رقبای خود شناخته شد و تاکنون دو مرتبه وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم از این واحد صنعتی بازدید داشته است.

این واحد با ایجاد اشتغال برای ۶۰۰ نفر سالانه ۱۲ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید می‌کند و سال گذشته بالغ بر ۲۴ میلیون دلار کاشی به خارج از کشور صادر کرده است.

مدیرعامل این شرکت نیز به عنوان یکی از کارآفرینان برتر در استان یزد بارها مورد تجلیل قرار گرفته و علاوه بر راه‌اندازی واحد صنعتی موکت فیروزه، یک واحد فولادی را نیز در دست تاسیس دارد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..