احیای ورزش واترپلو در یزد

no-thumbs

ورزش واتر‌پلوی یزد، امسال در مسابقات قهرمانی کشور، رتبه نخست را کسب کرد؛‌ به این ترتیب به نظر می‌رسد ورزشی که زمانی از شاخص‌ترین ورزش‌های استان بوده و مدتی مورد بی‌مهری واقع شده، دوباره دیده خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به گفته سرمربی تیم واترپلوی استان، یزدی‌ها استعداد عجیبی در شنا و واتر‌پلو دارند. اکنون ۵۰ نوجوان ۱۱ تا ۱۸ ساله استان به طور حرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کنند و ۱۵۰ نفر هم در حال آموزش‌دیدن هستند. روزنامه همشهری در گفت‌وگویی با «ابوالفضل باغستانی»، سرمربی تیم واتر‌پلو که خود از ۱۰‌سالگی به این ورزش روی آورده و اکنون ۴سال است که مربی واترپلو در استان است، از وضعیت واترپلوی یزد و جایگاه این ورزش در کشور و استان گزارش می‌دهد.

  • از پیشینه ورزش واتر پلو در استان بگویید.

استان در دهه ۶۰ و ۷۰ در رشته شنا و واتر‌پلو از سرآمد‌های ایران بود، اما این موفقیت‌ها فقط تا سال۹۰ ادامه داشت تا این‌که دوباره از سوی فرزندان ورزشکاران نسل قدیم این رشته ورزشی، دوباره زنده شد. برنامه‌ریزی پایه‌ای این ورزش از سال۹۰ در استان آغاز شد. ما به استعداد‌سنجی پرداختیم و مجددا با بچه‌های زیر ۱۰سال ورزش واتر‌پلوی استان را پس از سال‌ها راه‌اندازی کردیم. از آن هنگام تاکنون استخر ۲۲بهمن یزد پایگاه قهرمانی واتر‌پلو در استان بوده و همچنین مدرسه قهرمانی واتر‌پلو در آن مستقر است.

  • جایگاه این ورزش در استان چگونه است؟

بچه‌های یزد در شنا و واتر‌پلو استعداد خاصی دارند اما لازم است برای شناسایی و شکوفایی استعداهای آنها، تلاش شود. استان پس از ۲۰ سال در سال ۹۲ با نخستین حضورش در مسابقات قهرمانی کشور، توانست مقام نخست را در رده سنی ۱۳ تا ۱۴ سال به‌دست آورد. امسال هم مسابقات قهرمانی کشور که با حضور ۱۱ تیم برتر به مدت ۵ روز در زنجان برگزار شد، تیم یزد با امتیاز ۱۰ بر ۶ رتبه نخست کشور را به دست آورد و پس از آن تهران و زنجان به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. تیم ۱۵‌و‌16‌سال ما نیز سال گذشته در مسابقات قهرمانی کشور رتبه۴ کشوری را کسب کردند. همچنین امسال برترین بازیکن ایران در رشته واترپلو ورزشکار ۱۴‌ساله یزدی معرفی شد. «امید خسور» 14‌ساله، به همراه «مسعود مهر‌داوودی»، «سید محمد علی عابدیان زاده»، «محمد علیزاده» و «مهرداد دهقان» از جمله یزدی‌ها۱۵- ۱۶ساله‌ای هستند که امسال به تیم ملی دعوت شده‌اند. برنامه ما برای سال آینده هم حضور تیم زیر ۱۷سال در مسابقات قهرمانی کشوری است که در حال فراهم کردن تمهیدات آن و حضور درخشان در آن مسابقات هستیم.

  • استقبال یزدی‌ها از رشته واتر‌پلو چگونه‌ است؟

رشته ورزشی واتر‌پلو باید به همشهریان شناسانده شود چرا که خانواده‌های یزدی شناخت کافی از این رشته ندارند، در حالی که این ورزش یک رشته شاد و نشاط آور است و به طور طبیعی در صورت آشنایی خانواده‌ها، مورد استقبال آنها قرار خواهد گرفت. البته ما توانسته‌ایم جامعه هدف خود را به خوبی شناسایی کنیم. اکنون ۵۰ بازیکن واترپلو حرفه‌ای در یزد تربیت و جذب تیم‌های ورزشی استان شده‌اند. ۱۰۰ فرد ۱۱ تا ۱۸ سال هم در حال آموزش در مدرسه قهرمانی واتر‌پلوی یزد هستند. در صورتی که اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های یزد به‌ویژه رسانه صدا‌ و ‌سیما صورت گیرد، به طور طبیعی واتر‌پلو چهره قدرتمند‌تری در استان به خود خواهد‌ گرفت.

  • شما برای شناساندن این ورزش به مردم استان چه کرده‌اید؟

سعی ما در ۴‌سال گذشته، دیده‌شدن فرزندان واتر‌پلوی یزد بوده است. آنچه از ما بر‌می‌آمد، استفاده از محل‌های نصب بنر اداره ورزش و جوانان برای درج تصویر برتر‌ین‌های واترپلوی کشور به صورت بنر در شهر بود که تاکنون با تعامل این اداره محقق شده است. همچنین برای نخستین بار در استان لیگ واتر‌پلو در سال گذشته راه‌اندازی شد که توانست حامی مالی خوبی برای ورزشکاران باشد. اکنون برخی باشگاه‌های خصوصی، حرفه‌ای‌های این ورزش را جذب کرده‌اند. ۵۰ بازیکن واترپلو در ۴‌باشگاه ورزشی یزد در حال فعالیت هستند و آینده مالی آنها تامین شده به نظر می‌رسد. آنچه تاکنون در زمینه تشویق این فرزندان صورت گرفته، بیشتر از نوع معنوی بوده و برای حمایت‌های مادی همچنان جای کار داریم.

  • زیر ساخت‌های این ورزش در استان چگونه است؟

استخر ۲۲ بهمن با توجه به محدودیت فضایی، پاسخگوی نیاز ورزشکاران این رشته نیست. باید از دیگر استخر‌های استان برای تداوم برنامه‌ها و تمرین‌های این رشته ورزشی استفاده شود. البته این موضوع در حال پیگیری است و با تعامل صورت‌گرفته در حال انجام است. آنچه بیش از همه اهمیت دارد، در اختیار داشتن استخر به صورت مداوم است. ما در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به دلیل در اختیار نداشتن استخر به صورت مداوم، رشد چندانی در واتر‌پلو نداشتیم و اگر دوباره به همان شرایط بازگردیم، به‌طور طبیعی دچار پسرفت خواهیم شد. از دیگر سو، برخی مشکلات سخت‌افزاری را داریم که امیدواریم با تعاملات انجام شده، از نظر توپ و دروازه از سوی استخر عدالت نیز حمایت شویم.

  • انتظار ورزشکاران رشته واتر‌پلوی استان از مسئولان و جامعه چیست؟

انتظار ما دیده‌شدن ورزشکاران این رشته است، رشته واتر‌پلو زمانی شاخص رشته‌های ورزشی استان بوده و اکنون دوران بازشکوفایی این ورزش در استان فرا رسیده اما لازم است که بخش‌های خصوصی و دولتی برای ارتقای کیفی و کمی واترپلو با ما همگام باشند.

بخش نظردهی بسته شده است..