فعالیت 420 معدن در استان یزد:

۱۴۰ معدن استان یزد شرایط واگذاری دارند

استان دارای 19 معدن متروکه و 140 معدن با پروانه بهره‌برداری با قابلیت واگذاری به متقاضیان است تا فرصت سرمایه‌گذاری در بخش معدن را برای علاقه‌مندان فراهم کند چرا که در حال حاضر مجوز جدیدی برای معدن در استان صادر نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری طرح احیا و اکتشاف معادن متروکه کشور از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران آماده و در سازمان توسعه و نوسازی تایید شد و در نهایت به تایید وزارت صنعت ، معدن و تجارت رسید‌.
اجرای این طرح با توجه به این‌که در کشور معادن بسیاری وجود دارد که با وجود داشتن ذخایر معدنی به دلیل نبود زیرساخت در سال‌های گذشته تعطیل شده‌اند‌، در کشور کلید خورد.
در اولین اقدام، معادن متروکه کشور شناسایی شد و از میان ۳۰۰ معدن متروکه، ۴۰ معدن در کمیته اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران انتخاب شد و ۲۵ معدن در اولویت احیا قرار گرفت.
با توجه به این‌که استان نیز در زمره استان‌های معدن‌خیز کشور است، در قالب اجرای این طرح، موافقت اولیه سازمان صنعت، معدن و تجارت برای یک معدن سرب و روی انجام شده است.
پس از شناسایی و اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه، عملیات اکتشافی، ذخیره‌یابی و تجهیز انجام و در نهایت پروانه بهره‌برداری برای این معادن صادر می‌شود‌.

فعالیت ۴۲۰ معدن در استان
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان این‌که استان دارای ۴۲۰ معدن در اختیار بهره‌برداران است، گفت: ۲۲۰ معدن از این تعداد فعال است.
به گفته «علی گل‌آقایی» استان دارای ۱۴۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری است که قابلیت واگذاری به متقاضیان را دارد. وی افزود: از یک سال گذشته با توجه به پهنه‌بندی استان برای شناسایی ذخایر معدنی جدید از سوی شرکت ایمیدرو، مجوز جدید معدنی در استان صادر نمی‌شود؛ بنابراین واگذاری این معادن دارای پروانه، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن است.
گل‌آقایی با بیان این‌که عمده ذخایر معدنی استان، سنگ آهن است، ادامه داد: بیشترین تعداد معادن استان مربوط به ذخایر سنگ‌های تزئینی است اما بیشترین برداشت از ذخایر استان، سنگ‌آهن است.
این مسئول معادن فعال استان را شامل ذخایر خاک‌های صنعتی، خاک‌های تزیینی، مرمریت، فلدسپات، لاشه آهکی و سنگ‌آهن اعلام کرد. گل‌آقایی گفت: سالانه ۳۸ میلیون تن سنگ آهن، ۳ میلیون تن خاک‌های صنعتی و ۲ میلیون تن سنگ‌های تزئینی از ذخایر معدنی استان برداشت می‌شود.

نحوه پهنه‌بندی استان
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درباره اجرای طرح پهنه‌بندی و صادر نشدن مجوز معدنی جدید در استان نیز گفت: با توجه به پیش‌بینی ذخایر غنی در استان از لحاظ زمین‌شناسی، شرکت ایمیدرو اکتشافات عمقی در عرصه‌های طبیعی را در دستور کار قرار داده است.
به گفته وی، به این ترتیب استان برای دستیابی به ذخایر بزرگ پنهان و زون‌های مستعد کان‌سازی برای حفاظت از ذخایر استراتژیک کشور با توجه به این‌که ذخایر معادن بزرگ استان رو به پایان است، به پهنه‌هایی تقسیم شده است. گل‌آقایی ادامه داد: با توجه به این‌که اجرای ماده ۳۲ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن در برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت، اولین پهنه استان، پهنه پشت بادام- بافق انتخاب شد که ۱۱ هزار کیلومتر حدود۱۴/۷درصد وسعت استان را شامل می‌شود.
وی افزود: در ادامه با توجه به اهمیت شناسایی مواد معدنی فلزی و سایر مواد معدنی استراتژیک و هم‌پوشانی گستره وسیعی از استان، قرار شد که در اقدامی از سوی سازمان ایمیدرو، شناسایی در کل محدوده استان با پهنه‌بندی عرصه‌ها، انجام شود.
این مسئول درباره شیوه برداشت اطلاعات زمین‌شناسی از ذخایر استان نیز گفت: این اطلاعات در قالب برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی به روش‌های رادیومتری، الکترومغناطیس و ثقل سنجی با آخرین فناوری‌های روز انجام می‌شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: به این ترتیب ۹۲ درصد از وسعت استان تحت اجرای عملیات شناسایی ذخایر بزرگ و پنهان قرار گرفته و به این ترتیب تا اتمام عملیات شناسایی، مجوز جدید معدنی در این پهنه صادر نخواهد شد.
وی با تاکید بر این‌که مجوز جدید بهره‌برداری از معادن استان صادر نمی‌شود، ادامه داد: برخی از معادن استان دارای پروانه بهره‌برداری است، اما به هر دلیل از سوی سرمایه‌گذار رها شده است که فرصت بهره‌برداری از این معادن با برگزاری مزایده به صورت هر ۳ ماه یکبار، برای متقاضیان فراهم شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..