فرشاد مومنی اقتصاددان برجسته در یزد اعلام کرد:

روزی هزاربار شکر میکنیم که این دولت سر کار آمد/دولت بجای یارانه،اشتغال ایجاد کند

وضعیت نامناسب منابع دولت و ادامه پرداخت یارانه، وظایف اصلی دولت را تعطیل و نیمه تعطیل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز مومنی گفت: وضعیت نامناسب منابع دولت و ادامه پرداخت یارانه، وظایف اصلی دولت را تعطیل و نیمه تعطیل کرده است.

فرشاد مومنی  در موسسه فرهنگی امام صادق (ع) شهرستان میبد یزد با اشاره به اینکه سالجاری از آن جهت مهم است که در آن قرار است برنامه ششم توسعه تدوین شود، گفت: همه اقشار جامعه باید نسبت به این مسئله حساسیت نشان دهند چراکه درباره سرنوشت میان مدت ما امسال تصمیم گیری می شود.

وی افزود: باید دانست موفقیت محلی بدون تناسب سیاست های کلان بجایی نمی رسد و امسال، زمان تدوین سیاست های کلان ۵ سال آینده مان است.

مومنی، کاهش ارزش پول ملی را مهمترین اقدام تخریبی یک دولت عنوان کرد و گفت: اگر این پدیده رخ دهد، همه نیروهای تخریب گر اجتماعی و اقتصادی فعال می شوند.

وی هشدار داد که این اقدام معمولا با نام اصلاح نرخ ارز صورت می گیرد.

این اقتصاد دان به شرایط کشور در سال های ۹۰ و ۹۱ اشاره کرد که در آن موقع با توجه به افزایش نرخ تورم به بالای ۴۰ درصد، برخی فشار آوردند که نرخ بهره هم باید بالا برود و در نهایت آن را تا ۱۰ درصد در یک سال افزایش دادند.

وی گفت: حال که تورم بالای ۴۰ درصدی به ۱۵ درصد کاهش یافته، همان ها که تقاضای افزایش نرخ بهره را داشتند، برای کاهش آن مقاومت می کنند.

فرشاد مومنی با اشاره به اینکه اگر اوضاع اقتصادی کشوری خوب نباشد، حال و روز حوزه های دیگر نیز به همین شکل است، تصریح کرد: در دولت قبل، علیرغم دست بردن در آمار اقتصادی، ارائه آمار طلاق هم محرمانه شد.

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی امروز در کشور بیداد می کند، تصریح کرد که باید مسائل برای مردم شفاف شود تا با کمک خود آنها بتوان مسائل را بهبود بخشید.

او تاکید کرد که پنهان کردن این موضوعات موجب عفونی شدن آنان می شود، کاری که دولت قبل انجام می داد.

این اقتصاددان کشورمان در این ارتباط به فرار مغزها هم اشاره کرد و گفت از ۸ سال دولت قبل، ایران در ۴ سال در فرار مغزها رتبه اول را کسب کرده است.

وی گفت: در حالیکه کشور برای ساخته شدن به نیروی سرمایه انسانی نیاز دارد، آنها را تقدیم کشورهای دیگر کرده است.

فرشاد مومنی به خالص حساب سرمایه هم اشاره کرد و گفت: در پایان دولت آقای خاتمی تراز این حساب ۲۰۰- میلیون دلار بود که در سال ۸۹ به ۲۵- میلیارد دلار افزایش یافت و ۱۲۵ برابر رشد کرد که امروز به ۱۰- میلیارد دلار تقلیل یافته است.

وی تاکید کرد که اگر دولتی نتواند سرمایه های ملت خود را جذب کند، قطعا نخواهد توانست سرمایه های خارجی را جذب کند، روندی که در این دولت بهبود یافته است و ما روزی هزار بار خدا را شکر می کنیم که این دولت بر سر کار آمد.

مومنی، امسال را بدترین وضع تولیدکنندگان داخل عنوان کرد و گفت: موجودی انبارهای کارخانه ها به بیشترین حجم ۵ سال گذشته رسیده است و دولت باید برای این موضوع فکری اساسی بردارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعداد موسسات مالی طی سال های ۸۰ تا ۸۹، سه برابر شد که تقاضاهای تاسیس آنها هم ۳ برابر این میزان بوده است. و تعداد شعب موسسات موجود هم ۸ برابر شده است.

مومنی، مجموعه این آمار را نشان از رونق در موسسات مالی عنوان کرد و گفت: در عوض تولید وضعیت نامناسبی دارد.

وی با بیان اینکه باید منابع یارانه نقدی به ایجاد شغل تخصیص یابد گفت: در دولت قبل شاخص فلاکت ۲ برابر شد و این ضرورت امر را بیش از پیش نشان می دهد.

این اقتصاددان در عین حال گفت که بهبود و حل مسائل اقتصادی کشورمان، بوسیله کارشناسان داخلی میسر است و می توان روند بهبود شرایط را تسریع بخشید.

وی همچنین به انتخابات مجلس دهم گریزی زد و تصریح کرد که باید در انتخاب ها دقت کرد.خبرانلاین

بخش نظردهی بسته شده است..