افتتاح طرح سیستم ابیاری کم فشار در اردکان

no-thumbs

با حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی طرح سیستم آبیاری کم فشار در تعدادی از باغات پسته شهرستان اردکان به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از ایرنا معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی در این مراسم با بیان اینکه یزدی ها معمار آبیاری در ایران هستند گفت: یزد استانی خشک با بارش کم و تبخیر بالاست و خصوصا در شمال اردکان که دشتی شور و قلیاست و به همین دلیل باید بهره وری خوبی از آب موجود صورت بگیرد.
محمدعلی طهماسبی با اشاره به پهبه بندی نسبتا مناسب کشاورزی در استان یزد گفت: با توجه به شوری آب ، باغات پسته در شمال اردکان نقش مهمی در توسعه کشاورزی شهرستان و ارزش بالای زیست محیطی دارد.
وی با اشاره به عزم وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه سیستم های نوین ابیاری در کشور و اختصاص یارانه به آن گفت: با انتخاب الگوی کشت و سیستم ابیاری مناسب می توان بیشترین بهره وری را از باغات و مزارع داشت.
نماینده مردم اردکان درمجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با بیان اینکه محدودیت منابع آب در کشور و افزایش روزافزون هزینه های تأمین آب، تاثیرات نامطلوبی را بر بخش کشاورزی به جای گذاشته است گفت: در این شرایط مدیریت مصرف آب برای ارتقای بهره وری از منابع آب در دسترس، بسیار حائز اهمیت است.
محمدرضا تابش اظهار داشت: بکارگیری روشهای مناسب انتقال و توزیع آب در سطح باغات و مزارع یکی از راهکارهای مدیریتی مؤثر در راستای ارتقای بهر ه وری در بخش کشاورزی به شمار می رود.
وی با بیان اینکه استفاده از سیستم های نوین ابیاری و کاهش بکارگیری روش غرقابی باید به طور ویژه مورد حمایت قرار گیرد گفت: پیگیری های خوبی در سطح شهرستان اردکان برای اجرای طرح های ابیاری تحت فشار و قطره ای صورت گرفت ولی بدلایلی همچون هزینه های احداث و نگهداری شبکه و خصوصا شوری و قلیائی بودن بالای آب و خاک باغات ، این روش مورد استقبال چندانی از طرف کشاورزان شهرستان قرار نگرفت.
نماینده مردم اردکان ادامه داد: در حال حاضر اجرای طرح های آبیاری کم فشار در دستور کار شهرستان قرار گرفته است که می تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی نماید.
وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته ۷۱۰ هکتار طرح ابیاری کم فشار در شهرستان اردکان مصوب که ۲۹۲ هکتار از باغات اجرایی و ۳۱۹ هکتار نیز در دست اجرا می باشد.
نماینده مردم اردکان از حمایت دولت در ارائه تسهیلات به کشاورزان برای اجرای طرح آبی-خاکی کشاورزی تشکر نمود و خواستار تامین اعتبار برخی پروژه های کشاورزی در شهرستان اردکان شد.
پروژه سیستم آبیاری کم فشار کشتخوان های کشاورزی احباب یک و دو به طول ۹۸ کیلومتر در منطقه چاه افضل اردکان اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفت و در ادامه جلسه ای به منظور بررسی و تامین اعتبار طرح های آب و خاک کشاورزی در باغات شهرستان اردکان برگزار که معاون وزیر جهاد کشاورزی قول مساعد تامین بخشی از این اعتبارات را داد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..