در پی فاجعه منا نماینده یزد اعلام کرد:

کمیته حقیقت‌یاب مجلس تشکیل می‌شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این کمیسیون در جلسه هفته آینده خود فاجعه منا را مورد بررسی قرار می ‌دهد، گفت که در همین رابطه کمیته حقیقت‌یاب در کمیسیون تشکیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بر اساس شواهد و اعلام مسئولین وزارت امور خارجه و سازمان حج کشورمان علت اصلی بروز فاجعه منا بی‌تدبیری عوامل امنیتی رژیم سعودی بوده در حالی که اگر مدیریت کار به درستی انجام می‌شد با این فاجعه انسانی روبرو نبودیم.

 

وی با بیان اینکه مناسک حج بزرگترین اجتماع مسلمانان در دنیاست، افزود: حادثه اولی که امسال در مناسک حج رخ داد سقوط جرثقیل بود که نشان از قصور، کوتاهی و ضعف مدیریت بود و حادثه دوم نیز در منا رخ داد و علت آن بسته شدن دو مسیر رفت و آمد حجاج به سمت رمی جمرات بود (یا به این دلیل که ولیعهد برای رمی جمرات رفته و یا به هر دلیل دیگر) که آن هم ناشی از سوءمدیریت بوده است.

 

نماینده مردم یزد در مجلس ادامه داد: دو سال پیش دو زائر زن ایرانی در فرودگاه جده بر اثر حادثه‌ای به وضع فجیعی کشته شدند و مجلس کمیته حقیقت‌یابی را برای این امر تشکیل داد اما سعودی‌ها اجازه بررسی ندادند و وزارت امور خارجه هم این موضوع را جدی نگرفت و امروز ما شاهد این هستیم که حوادث بعدی بسیار شدیدتر بوده است.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر لزوم پیگیری دلایل بروز این حادثه و تعیین مقصران آن از سوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ مسلمان که ۱۳۱ نفر آنها شهروندان ایرانی مسلمان بودند اتفاق سنگینی برای جهان اسلام بود. قطعاً پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته شدگان از سوی دولت عربستان هم نمی‌تواند این فاجعه را جبران کند.

 

وی اضافه کرد: متأسفانه شواهد حاکی از این بود که افراد نیمه جان و افرادی که در این حادثه فوت شده‌اند روی هم انباشته شدند و نیروی لازم برای کمک رسانی وجود نداشته و بخشی از جمعیت به خاطر نرسیدن کمک از دنیا رفته‌اند.

جوکار برلزوم پاسخگو بودن دولت سعودی در قبال فاجعه منا تأکید کرد و گفت اگر دولت عربستان نمی‌تواند امنیت خانه الهی و مناسک حج را برقرار کند، اداره خانه خدا را شورایی کند و از کشورهای مختلف اسلامی کمک بگیرد تا خدمات درستی به زائران ارائه شود.

بخش نظردهی بسته شده است..