فوری؛۴۵۳کشته در ازدحام مراسم حج

no-thumbs

منابع خبری اعلام کردند: در اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا تاکنون 453 نفر از زائران خانه خدا کشته و حدود 1500نفر مجروح شدند، 43کشته و دهها مجروح ایرانی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش اعلام کرد، تاکنون (ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه) تعداد ۴۳ نفر از زائران ایرانی بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات متاسفانه کشته شده و ۶۰ نفر دیگر از هموطنان‌مان زخمی شده‌اند.

 

 

اوحدی همچنین اظهار کرد، در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت ۹ صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

 

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.


 453 نفر امروز پنجشنبه به دلیل ازدحام جمعیت به هنگام برگزاری مراسم حج در منطقه منی شهر مکه عربستان سعودی کشته شدند. این حادثه به ذلیل ازدحام جمعیت درمراسم رمی جمرات در منطقه منی روی داد.

نیروی دفاع غیرنظامی عربستان سعودی با اعلام این خبر اضافه کرد در این حادثه ۱۵۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

امروز عید قربان است و حدود ۲ میلیون نفر از حجاج در عربستان سعودی آخرین مراحل مراسم حج را انجام می دهند.

چند هفته قبل از این هم در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام در شهر مکه و در نزدیکی کعبه منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد که ۱۱ نفر آنها شهروند ایرانی بود.

همچنین در این باره سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از ازدحام سنگین مسیر رمی جمرات خبر داد و گفت: دولت سعودی توان مدیریت اوضاع را ندارد.

مسوولان بیمارستانی عربستان اعلام کردند که زخمی‌های این حادثه به هشت بیمارستان منتقل شده‌اند و تلاش برای شناسایی هویت کشته‌شدگان و زخمی‌ها ادامه دارد.

بنا به گفته مسوولان عربستانی، مناسک حج با روال طبیعی خود و با احتیاط‌های لازم ادامه خواهد داشت و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور برای تامین هر چه بهتر این مناسک به مناطق پرازدحام اعزام شدند.

این چندمین اتفاقی است که طی دو هفته اخیر برای زائران در عربستان اتفاق افتاده که مُهر تاییدی بر ناتوانی آل‌سعود در تامین امنیت جان زائران است. پیش از سقوط جرثقیل در مسجدالحرام موجب کشته شدن بیش از ۱۱۷ زائر از جمله ۱۱ ایرانی شد.

این حادثه در حین برگزاری مراسم رمی جمرات در منا رخ داده است.

درهمین حال حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه از تشکیل ستادی ویژه در این وزارتخانه برای رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا خبر داد.

وی گفت: سفارت ، سرکنسولگری ، سازمان حج و زیارت و همه دستگاههای ذیربط کشورمان در مکه مکرمه نیز با مدیریت مستقیم نماینده ولی فَقِیه و سرپرست حجاج ایرانی در حال رسیدگی فوری به وضع اسیب دیدگان هستند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: مقامات عربستان سعودی مسئول این حادثه هستند و باید فورا اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تامین امنیت کامل زوار بعمل اورند.

وی گفت: بی تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذیربط سعودی غیر قابل اغماض است.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه با اشاره به تشکیل ستاد ویژه‌ای در این وزارتخانه برای پیگیری حادثه منا و وضعیت حجاج ایرانی گفت: ما اکنون از بخش های مختلف درخواست کردیم برای عضویت در این ستاد و پیگیری امور هرچه زودتر نمایندگانی را معرفی کنند.

حسن قشقاوی با اشاره به وظایف ستاد از جمله پیگیری مستمر وضعیت حجاج ایرانی و در تماس بودن با مکه و ‌جده در مورد تعداد دقیق آمار مجروحان و یا کشته شدگان ایرانی احتمالی در حادثه منا اظهار کرد: آمار دقیق را در این زمینه سازمان حج و زیارت با توجه به ارتباطاتی که با کاروان های حجاج دارد اعلام می‌کند و مبنای ما نیز آماری است که توسط این سازمان اعلام می‌شود.

روز گذشته (چهارشنبه) نیز بیش از ۲۰۰ نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

همچنین حادثه آتش‌سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از آنها و تخلیه ۱۵۰۰ نفر از حاجیان شد.

در حال حاضر ۴۰۰۰ نبروی دفاع مدنی در حال فعالیت برای ایجاد امنیت زائران هستند.

بخش نظردهی بسته شده است..