شور شدن تدریجی آب در ابرکوه

no-thumbs

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: عمده‌ترین اثر افت سطح آب زیرزمینی در بخش بهمن ابرکوه، تغییر کیفیت آب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمدرضا حکیمی در جلسه هم اندیشی کشاورزان بخش بهمن که با حضور مسئولان و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای یزد برگزار شد، تصریح کرد: تغییر کیفیت آب‌ها و شور شدن تدریجی آب شیرین، عمده‌ترین اثر افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی در بخش بهمن ابرکوه است. وقتی کیفیت آب تغییر کرد جبران آن بسیار مشکل است.

 

وی افزود: مصرف انرژی بیشتر و بوجود آمدن کشاورزی غیراقتصادی از دیگر اثرات مخرب افت آبهای زیرزمینی است، پس باید دست به دست هم دهیم و برای حل بحران آب چاره‌اندیشی کنیم. متوسط بارندگی در استان یزد یک سوم بارندگی کشور است و به دلیل کمبود بارش، آب سطحی نداشته و تمام نیازها اعم از شرب و کشاورزی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

 

 

حکیمی تصریح کرد: سیستم قنات‌ها سیستم پایدار کنترلی بوده و به دلیل کمبود بارش و افزایش جمعیت، دولت، مجبور به حفر چاه‌های عمیق شد. از مشکلات افت آب سفره‌های زیر زمینی می‌توان خشک شدن قنات‌ها، کم شدن آب دهی چاه‌ها و نشست زمین را برشمرد.

 

این مقام مسئول گفت: در استان ۱۹ دشت وجود دارد که دشت ابرکوه یکی از آنهاست. از این تعداد، ۱۴ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی و مابقی دشت‌ها، دشت‌های آزاد است که منطقه‌ای کویری با آب شور و غیرقابل استفاده است.

 

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را بالاتر از میزان معمولی دانست و تاکید کرد: اگر چاره‌اندیشی نکینم ادامه این وضع حیات و زندگی ما را به خطر می‌اندازد و کشاورزان این مساله را لمس می‌کنند.

 

حکیمی، وجود چاه‌های آب کشاورزی در بخش بهمن را ۳۳۲ حلقه عنوان کرد و گفت: از این تعداد، هشت حلقه چاه برای شرب و دو حلقه چاه جهت مصارف دامداری و واحدهای صنعتی کوچک استفاده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد آب ابرکوه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: متاسفانه راندمان آبیاری در کشور ما ۳۵ درصد است. راه‌اندازی سیستم آبیاری جدید و تغییر الگوی کشت و رفتن به سمت کشت‌های کم آب خواه از راهکارهای اندیشیده شده در استان یزد است.

 

مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد در خصوص دغدغه مسئولین برای حل این معضل گفت: وزارت نیرو طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را در دستور کار قرار داده است. در یک فاصله زمانی می‌توانیم سفره های آب زیرزمینی را به تعادل برسانیم. این موضوع تصویب شده و به کلیه استان‌ها ابلاغ شده است تا این مساله حل شود.

 

حکیمی، یکی از مهمترین بخشهای این طرح را اجرای پروژه نصب کنتورهای هوشمند با هدف مدیریت مصرف آب توسط کشاورز عنوان کرد و گفت: تاکنون در ابرکوه ۴۰۰ قرارداد برای نصب کنتور هوشمند منعقد شده و ۲۶۰ کنتور نیز نصب شده است.

 

"علی محمد دشتکیان" دادستان ابرکوه نیز در ادامه گفت: به دلیل برداشت بی رویه آب در برخی روستاهای ابرکوه، فرو چاله‌هایی ایجاد شده که اگر این روند ادامه یابد و به مناطق مسکونی کشیده شود بسیار خطرناک است.

 

وی به کمبود آب شرب در روستای فراغه که قطب زردآلوی کشور است اشاره کرد و گفت: در زمینه تخلفات آب با خاطیان برخورد قاطعی صورت می‌گیرد چرا که موضوع آب بسیار جدی است و اگر دقت نشود جبران ناپذیر خواهد شد.

 

دشتکیان، مسئله کمبود آب را در بخش بهمن بسیار جدی عنوان کرد و افزود: این مسئله اگر رعایت نشود مهردشت با مشکل کمبود آب شرب مواجه می‌شود.

 

وی به تخلفات آب که در بخش بهمن شایع است اشاره کرد و گفت: انتقال آب از یک چاه به چاه دیگر، کف شکنی، لایروبی و حفر چاه بدون مجوز و عدم نصب کنتورهای هوشمند با هدف مدیریت آب از مهمترین جرائم آب در منطقه مهردشت است. مسئله تغییر کاربری اراضی زراعی نیز جرم است. تمام تغییرات باید با مجوز جهاد کشاورزی باشد و اگر برخلاف این باشد برطبق تبصره ۱ ماده ۱۰، ماموران جهاد کشاورزی وظیفه دارند نسبت به جلوگیری از آن اقدام کنند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..