آمار بالای مدارس فرسوده و غیرمقاوم:

کمبود اعتبار برای مقاوم‌سازی ۳ هزار مدرسه فرسوده استان یزد

آمار حکایت از نیاز یک سوم فضاهای آموزشی کشور به مقاوم‌سازی دارد و این نیاز در استانی مانند یزد که مدارس آن در بافت تاریخی قرار دارد، ضرورت بیشتری می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز آمار حکایت از نیاز یک سوم فضاهای آموزشی کشور به مقاوم‌سازی دارد و این نیاز در استانی مانند یزد که مدارس آن در بافت تاریخی قرار دارد، ضرورت بیشتری می‌یابد.
بیشترین آمار مدارس فرسوده و غیراستاندارد استان در ناحیه تاریخی و بافت فرسوده قرار دارد و ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی این مدارس بسیار لازم و ضروری است؛ هر چند مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معتقد هستند که مقاوم‌سازی حتی برای برخی از مدارس فرسوده، فایده‌ای ندارد و این مدارس با مقاوم‌سازی نیز تخریب می‌شوند.

آمار بالای مدارس فرسوده و غیرمقاوم
معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی مدارس استان با بیان این‌که مقاوم‌سازی مدارس از اقدامات مهم برای حفظ امنیت جان دانش‌آموزان است، گفت: اعتبارات این اداره کل برای مقاوم‌سازی ۳ هزار کلاس درس ناکافی است و این در حالی است که بیشترین تعداد مدارس استان، فرسوده و غیرمقاوم هستند. «علی‌اصغر کرمی» افزود: مقاوم‌سازی مدارس استان در کنار اعتبار برای مقاوم‌سازی به همکاری و همراهی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ارائه طرح، ایده و نقشه راه نیاز دارند.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه جامع وزارت آموزش و پرورش ۹۲۷ کلاس درس استان، نیازمند تخریب و بازسازی شناسایی شده اما به دلیل کمبود اعتبار، تاکنون فقط ۱۰۹‌کلاس درس، مقاوم‌سازی شده است. این مسئول با بیان این‌که همزمان با آغاز سال تحصیلی امسال، ۲۸ کلاس در قالب ۴ طرح مقاوم‌سازی، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: بیشترین تعداد مدارس فرسود استان در ناحیه ۲ آموزش و پرورش یزد قرار دارد.

فرسودگی مدارس اردکان و میبد
معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی مدارس استان از فرسودگی مدارس اردکان و میبد بعد از مرکز استان خبر داد و افزود: برای مقاوم‌سازی مدارس استان بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است و ۳ هزار کلاس درس نیز باید مقاوم‌سازی شود.
وی با بیان این‌که با اعتبارات محدود استان ۷۰‌تا‌80 باب مدرسه در شهرستان‌های مذکور، مقاوم‌سازی شده است، گفت: برای مقاوم‌سازی مدارس استان نمی‌توانیم از حمایت خیران بهره‌مند شویم؛ چرا که خیران از تکمیل مدارس نیمه‌تمام یا ساخت فضاهای آموزشی جدید حمایت می‌کنند.کرمی ادامه داد: اردکان و میبد به دلیل داشتن بافت فرسوده و تاریخی، دارای مدارسی غیراستاندارد هستند که باید مقاوم‌سازی شوند. وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اداره کل نوسازی مدارس استان برای مقاوم سازی مدارس قدیمی، همراهی نکردن مسئولان ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌ها برای صدور مجوز تخریب و بازسازی مدارس است.

تامین ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تعمیر مدارس
معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی مدارس استان از تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر مدارس استان خبر داد و افزود: این اعتبار در سال گذشته به استان تخصیص یافته و قرار است برای تعمیر مدارس شهرهای میبد، اردکان و زارچ هزینه شود.
وی با اشاره به نیمه‌تمام بودن ۵۰ طرح مقاوم‌سازی مدارس استان، گفت: ۸ میلیارد تومان اعتبار امسال برای تکمیل این طرح‌های نیمه‌تمام اختصاص یافته است. کرمی با اشاره به نیاز مدارس قدیمی استان از جمله مدارس مارکار، ایرانشهر، کی‌خسروی به مرمت، افزود: هرگونه مرمت و تعمیر این مدارس، بدون مجوز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ممکن نیست. وی با اشاره به ضرورت همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای تهیه نقشه و تایید طرح‌هاس مرمت مدارس قدیمی استان، گفت: برخی مدارس بافت قدیمی یزد هم در حال تخریب است، اما مجوزی برای بازسازی آنها صادر نمی‌شود.

تخریب مدارس تاریخی با کار غیراصولی
معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عقیده دارد عمق فاجعه برای مدارس تاریخی استان زمانی است که این مدارس، درگیر مقاوم‌سازی‌های غیراصولی می‌شوند.
«محسن ذاکری‌نیا» افزود: مقاوم‌سازی، تغییر بافت، گودبرداری و سایر اقدامات برای مقاوم‌سازی و حفظ مدرسه، موجب تخریب کامل بنا می‌شود.
وی ادامه داد: بنای مدارس قدیمی استان مانند دیگر بناهای موجود در بافت تاریخی، ماندگار و مستحکم است و تغییرات اقلیمی هیچ اثر سوئی بر آنها ندارد.
این مسئول با بیان این‌که هرگونه تعمیر، مرمت و بازسازی مدارس قدیمی باید با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شود، افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آمادگی کامل برای همکاری و ارائه مشاوره به اداره کل آموزش و پرورش استان به‌منظور مرمت مدارس قدیمی را دارد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..