توجه به سلامت دانش‌آموزان در مدارس استان یزد

عزت مبین

ارتقای بهداشت دانش‌آموزان در محیط مدارس در سال‌های اخیر در قالب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مشخصی از سوی مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، ابلاغ شده که یکی از مهم‌ترین موارد آن ایجاد پایگاه تغذیه سالم و ایجاد بوفه‌های بهداشتی در مدارس است.
پایگاه‌ تغذیه سالم علاوه بر برخورداری از فضای مناسب مطابق با استانداردهای تعریف شده مسئول عرضه مواد غذایی سالم به دانش‌آموزان است و مسئول این پایگاه باید از مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان، کارت بهداشت دریافت و هر سال به تمدید این کارت سلامت، اقدام کند. یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان استان رفع کمبودهای تغذیه‌ای با اجرای طرح توزیع شیر یارانه‌ای در مدارس استان است.
بر این اساس ضروری است که مدیران مدارس با برنامه‌ریزی درست تحویل شیر یارانه‌ای از خودروهای یخچال‌دار و توزیع شیر سالم بین دانش‌آموزان را دنبال کنند.
شیر توزیعی در مدارس استان باید در محل مطلوب و مناسب نگهداری شود و چنانچه پاکت‌های شیر دچار پارگی یا نشتی باشند، قبل از مصرف باید توسط مسئولان مدرسه تست شوند و مسئولان از سلامت آن اطمینان حاصل کنند.
اما سلامت دانش‌آموزان در محیط مدرسه، تنها در گرو تغذیه سالم نیست بلکه محیط مدرسه نیز باید برای حضور آنها بهداشتی و ایمن‌سازی شود.
رعایت ضوابط ایمنی در مراکز جمعیتی و اماکن عمومی یک فعالیت بدون حادثه است و مدارس از این بابت نیازمند ایمنی مضاعف هستند از این رو رعایت نکات آیین‌نامه بهداشت محیط مدارس مورد توجه و اقدام جدی در مدارس استان است.
از جمله این ضوابط، تاکید بر مدیریت صحیح و به‌کارگیری وسایل ایمنی و استاندارد در مدارس است. محیط مدارس به علت محدودیت فضا، تراکم دانش‌آموزان و بازیگوشی آنها به مراتب بیش از سایر اماکن مستعد حوادث و سوانح کوچک و بزرگ است.
همچنین رعایت ضوابط و استانداردهای قانونی از جمله استاندارد بودن سیم‌کشی‌های برق، تاسیسات گاز، وسایل گرمایشی و سرمایشی، وسایل بازی و ساختمان مدارس برای تعیین ایمنی و بهداشت دانش‌آموزان لازم و ضروری است.
با توجه به آغاز سردی هوا همزمان با آغاز سال تحصیلی ضروری است وسایل گرمایشی مدارس استاندارد شوند و گازهای حاصل از سوخت دستگاه‌های مولد حرارت به خارج از کلاس هدایت شود تا حداقل اکسیژن را برای سوخت کامل مصرف کند و خطر آتش‌سوزی را نیز به همراه نداشته باشد.
در صورت امکان باید کپسول‌های اطفای حریق از نوع مناسب و به تعداد کافی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی تهیه و دور از دسترس دانش‌آموزان و قابل رویت برای همه در ارتفاع ۱/۵ متری از زمین روی دیوار نصب شود. باید توجه داشت که هر سال قبل از شروع فصل سرما، دودکش بخاری‌ها باید از سوی تعمیرگاه‌های متبحر و مجاز بررسی و نقایص احتمالی آنها رفع و گواهی صحت عملکرد دریافت شود. متولیان مدارس استان باید از به کارگیری بخاری‌های فاقد دودکش در مدارس خودداری و به تعویض بخاری‌های معیوب اقدام کنند.
درجه حرارت مناسب کلاس‌های درس بین ۱۸-۲۱ درجه سانتی‌گراد است و رطوبت محیط آموزشی نیز باید ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. مطلوب‌ترین وسیله گرمایشی در مدارس، سیستم مرکزی شوفاژ است که رادیاتورهای شوفاژ باید در هر کلاس، پایین پنجره نصب شود.
استفاده از بخاری‌های نفتی برای گرم کردن مدارس استان مطلوب نیست و وسایل گرمازا باید در فاصله نیم متری از دودکش نصب شود.
کف کلاس‌ها، راهروها و پله‌های مدارس باید مقاوم و قابل شست‌وشو باشند و مسطح و لغزنده نباشند.
برای ایمن‌سازی محیط مدرسه نیز باید لغزندگی پله‌های مشرف به پرتگاه در مدارس برطرف شود و این نقاط به نرده مناسب مجهز شوند. توصیه می‌شود در و پنجره‌های مشرف به فضای خارج برای جلوگیری از ورود حشرات به توری سیمی مناسب مجهز شوند. کلاس‌ها باید در صورت امکان به گونه‌ای ساخته شوند که نور طبیعی ترجیحا از پنجره سمت چپ دانش‌آموزان تامین شود.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..