ذوق و شوق همراه با ترس:

خاطرات تلخ و شیرین مسئولان استان یزد از دوران تحصیل

اولین تجربه حضور در مدرسه همراه با شوق و اشتیاق به تحصیل و دلهره و ترس دوری از خانواده، برای همه ما خاطره‌ساز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز شروع آموختن با درس‌هایی از جمله «بابا آب داد، بابا نان داد»، خاطرات شیرینی است که هر دانش‌آموز در اولین سال تحصیلی، آن را در ذهن خود ثبت می‌کند. روزنامه همشهری همزمان با بازگشایی مدارس در گفت‌وگو با مسئولان استان، به بازخوانی خاطرات آنها از سال‌های تحصیلی پرداخته است.

بیداری‌های شبانه برای انجام تکالیف
رئیس بنیاد نخبگان استان نیز با بیان خاطرات خود از اولین حضور در مدرسه می‌گوید: حضور در کلاس درس، با ذوق و شوق همراه با ترس از تجربه یک محیط جدید همراه بود؛ از این رو اولین بار همراه با پدرم وارد مدرسه شدم. «مصطفی شاه‌نظری» با اشاره به حساس بودنش به انجام تکالیف مدرسه، می‌افزاید: معلمان گذشته بسیار سختگیر بودند و تکالیف بسیار زیاد بود؛ از این رو تا پاسی از شب بیدار می‌ماندم تا تکالیفم را تمام کنم.

ترس از سختگیری معلمان
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان با ذکر خاطراتی از دوران حضور در کلاس درس و همراهی این دوران با ۸ سال دفاع مقدس می‌گوید: تحصیل در مدارس شهر آبادان در دوران جنگ برای من، ناخوشایند بود؛ چرا که ترس و استرس خاصی نسبت به معلمان داشتم. «حسن سلطانی» با اشاره به عادتش به بودن در محیط خانه، می‌افزاید: سخت‌گیری‌های معلمان باعث شده بود که همواره آرزو کنم کاش بال داشتم تا از مدرسه به خانه پرواز کنم. وی که در دوران ابتدایی از شاگردان ممتاز مدرسه بود، می‌گوید: معلمان در گذشته رابطه خوبی با دانش‌آموزان نداشتند و تنبیه دانش‌آموزان باعث فرار آنها از مدارس می‌شد. این مسئول ادامه می‌دهد: با همه این دشواری‌ها، سرود «مدرسه‌ها واشده» همواره شور و شعف رفتن به مدرسه را در بین دانش‌آموزان ایجاد می‌کرد.

جایگاه مهم معلمان مقطع ابتدایی
رئیس مرکز ناباروری استان با ذکر بازی‌گوشی، تنبلی در انجام تکالیف و بی‌علاقه‌گی به تحصیل در دوران کودکی‌اش می‌گوید: در کلاس اول دبستان دنبال بازی بودم و تکالیفم را به موقع انجام نمی‌دادم. پروفسور «عباس افلاطونیان» می‌افزاید: معلم از کارهای من به شدت ناراحت می‌شد و تنبیه هم نتیجه‌ای برای بهبود وضعیت تحصیلی من نداشت. وی ادامه می‌دهد: شیوه تدریس جدول ضرب از سوی معلم ریاضی، زندگی من را دگرگون کرد. زمانی که به دلیل یادگیری جدول ضرب در اثر شیوه ریتمیک معلم، از سوی وی تشویق شدم، دیگر در زمره شاگردان رتبه اول و خاص مدرسه قرار گرفتم و این تشویق راه و روش تحصیل من را دگرگون کرد. این دکترای ناباروری که تحصیلات ابتدایی خود را در شهر بم گذرانده است، عقیده دارد که معلمان مقطع ابتدایی، شخصیت‌ساز هستند و تاثیر زیادی بر شکل‌گیری آینده دانش‌آموزان دارند.

فرار از محیط مدرسه
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد نیز می‌گوید: تا روزها بعد از شروع سال تحصیلی، مسیر مدرسه تا خانه را پشت سر مادرش طی می‌کرده تا از محیط مدرسه فرار کند. «فخرالسادات خامسی هامانه» می‌افزاید: این روند تا چند روز ادامه یافت تا این‌که مادرم مجبور شد مدتی در کنار من در کلاس درس حضور یابد تا کم کم به مدرسه علاقه‌مند شدم.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..