۱۶۰۰ کلاس درس یزد هوشمندسازی شد

no-thumbs

تاثیر فناوری اطلاعات در همه جنبه‌های زندگی انسان حاکی از آن است که الزامات تعلیم و تربیت امروز از نوع گذشته نیست از این رو نظام آموزشی کشور به مدارسی نیاز دارد که با بهره‌گیری از فناوری‌ اطلاعات، فرصت‌های نوینی را در اختیار افراد برای تجربه‌ زندگی در جامعه‌ اطلاعاتی قرار ‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز ویژگی عصر حاضر استفاده از فناوری اطلاعات در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است از این رو توسعه سرمایه‌های انسانی از طریق سرمایه گذاری آموزشی درست و متناسب با عصر اطلاعات می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود.
از سوی دیگر تاثیر فناوری اطلاعات بر فرایند یاددهی و یادگیری، فرصت‌های جدیدی را برای آموزش اثربخش فراهم آورده است. بر همین اساس اداره کل آموزش و پرورش استان پس از اجرای آزمایشی در ۲‌آموزشگاه «شهید زینی» و «اولیا»، هوشمند سازی مدارس را از سال ۸۹ در دستور کار خود قرار داده است.
مدارس هوشمند به مدارسی اطلاق می‌‌شود که در آنها روند اجرای تمام فرایندها اعم از مدیریت، نظارت، کنترل، یاددهی و یادگیری، منابع آموزشی و کمک آموزشی، ارزشیابی، اسناد و امور دفتری، ارتباطات و مبانی توسعه، مبتنی بر فاواست  و برای بهبود نظام آموزشی و تربیتی به صورت پژوهش محور طراحی شده‌اند.
«ابـوالفضل پهلوان حسینـی»، رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری به بیان دستاوردهای اداره کل آموزش و پرورش استان برای هوشمندسازی مدارس پرداخت که می‌خوانید.

  • فلسفه وجودی مدارس هوشمند در سیستم آموزشی استان چیست؟

در مدارس هوشمند، فرایندهای یاددهی و یادگیری تقویت و محیط تعاملی برای ارتقای مهارت‌های کلیدی دانش‌آموزان با تکیه بر فعالیت‎های گروهی و پژوهش‌محور فراهم شده است.
براساس طرح هوشمندسازی، مدارس در ۵ گام به صورت نیمه‎الکترونیک، الکترونیک، نیمه هوشمند، هوشمند و هوشمند پیشرفته تجهیز می‎‎شوند. هوشمندسازی مدارس، اقدامی در مسیر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و توسعه فاوای آموزش و پرورش است و این اقدام باعث تعمیق آموزش و همچنین افزایش بهره‎وری و مدیریت زمان برای مدیران، کارکنان، معلمان، دانش‎آموزان و همچنین اولیای دانش‎‎آموزان خواهد شد.

  • تاکنون چه تعداد از مدارس استان هوشمندسازی شده‌اند؟

از ابتدای اجرای این طرح در استان، بیش از ۱۶۰۰‌کلاس درس در ۶۲۰ آموزشگاه هوشمند و بیش از ۳۹۰‌آموزشگاه به کارگاه رایانه مجهز شده‌اند اما در مجموع می‌توان گفت که حدود ۶۰ درصد از مدارس استان در مسیر هوشمند‎سازی قرار گرفته‎اند. به این ترتیب حداقل یک کلاس درس در هر مدرسه از استان به حداقل تجهیزات رایانه‎‎ای مجهز می‎‎شود.

  • آیا برای هوشمندسازی مدارس، بین مقاطع مختلف تحصیلی اولویت‌بندی شده است؟

بله، اولویت این اداره کل، هوشمند‎‎سازی مدارس ابتدایی دوره دوم یعنی پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی است البته نمی‎توان این فرایند یعنی هوشمندسازی مدارس را به مقطع خاصی محدود کرد. هوشمندسازی مدارس در تمام مقاطع در برنامه این اداره قرار دارد و به همین منظور سیاست‌هایی برای افزایش بهره‌وری تجهیزات هوشمندسازی در مدارس مد نظر است. از جمله این سیاست‌ها می‌توان به در دسترس قرار دادن محتوای الکترونیکی استاندارد و مفید اشاره کرد.

  • آیا زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی مدارس استان فراهم شده است؟

اگرچه فراهم‌سازی تجهیزات و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای ورود فناوری به مدارس ضروری است، اما در صورت نبود محتواهای آموزشی لازم به خودی خود فاقد ارزش است. حیات و پویایی سیستم یادگیری الکترونیکی به محتوای آموزشی درون آن وابسته است از این رو محتواهای آموزشی استاندارد از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شناسایی و به مدارس معرفی می‌شود. همچنین برای دسترسی معلمان به منابع اطلاعاتی، ارتباط بیش از ۹۷ درصد مدارس به شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است. همچنین سامانه همگام یا پورتال اداری، آموزشی و پرورشی مدارس برای اطلاع‌رسانی مدارس به دانش‌آموزان و اولیا و همچنین برقراری ارتباط آموزشگاه با اولیا و دانش‌آموزان از سال ۹۱ راه اندازی شده و تمام مدارس در این سامانه دارای وب سایت هستند.

  • مهم‌ترین مشکلات اداره کل آموزش و پرورش استان در مسیر هوشمندسازی مدارس چیست؟

کمبود اعتبار، کمبود محتوای الکترونیک، مناسب‌نبودن سطح دانش فناوری‎‎ اطلاعات برخی معلمان و آشنانبودن با نحوه استفاده از تجهیزات هوشمندسازی، امکانات کم و فرسوده بودن بسیاری از تجهیزات موجود در مدارس از جمله مشکلات در مسیر هوشمندسازی مدارس استان است.

  • نقش خانواده‌ها در اجرای موثر این طرح چیست؟

موضوع مهم در طرح هوشمندسازی مدارس، مشارکت خانواده‌هاست به نحوی که برای اجرای آن باید حضور، مشارکت و پشتیبانی کامل والدین در فرایند یاددهی و یادگیری، هدایت و راهبری دانش‎‎آموزان وجود داشته باشد ولی این مشارکت تاکنون به حد مطلوبی نرسیده است. در یک کلاس هوشمند باید حداقل یک ابزار نمایش از جمله برد هوشمند، ویدئو پروژکتور و همچنین یک عدد رایانه وجود داشته باشد، اما ممکن است با توجه به سطح هوشمندسازی از تجهیزات دیگری نظیر لپ تاپ، تبلت دانش‎آموزی و سایر تجهیزات کمک‌آموزشی نیز استفاده شود که باید اعتبار خرید آنها را نیز فراهم کرد.

  • هزینه هوشمندسازی هر کلاس درس چقدر است و برای تامین این اعتبار چه برنامه‌ای دارید؟

برای هوشمندسازی یک کلاس درس الکترونیک به اعتباری حدود ۵۰ میلیون ریال نیاز است که با توجه به میزان کارایی و اثربخشی این فرایند، رقم ناچیزی است. البته با توجه به تصویب کلیات اجرای طرح در شورای آموزش و پرورش استان و حمایت مسئولان استان به ویژه استاندار یزد، امیدواریم این طرح با جدیت در مدارس استان دنبال شود.

 

احسانی زاده

بخش نظردهی بسته شده است..