آبرسانی سیار به دو سوم روستاهای خضرآباد

no-thumbs

بخش خضرآباد دارای 25 روستاست که 17 روستای آن یعنی بیش از دو سوم روستاهای این بخش با تانکر آبرسانی می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری، آبرسانی به این بخش همواره از خواسته‌های ساکنان بوده است چرا که زندگی و ادامه حیات روستاهای این بخش در گرو تامین آب آشامیدنی روستاییان است اما عملیات آبرسانی به این بخش به کندی پیش می‌رود.
جمعیت ۵ هزار نفری روستاهای این بخش با توجه به ظرفیت گردشگری و تفرجگاهی گاه به ۹ هزار نفر افزایش می‌یابد و تامین آب آشامیدنی و بهداشت برای این جمعیت، ضرورت آبرسانی به روستاهای این بخش را نشان می‌دهد.
عملیات آبرسانی به این بخش با تخصیص سهمیه‌ای از آب انتقالی و منابع چاهی جدید در منطقه چرخاب، مدت‌هاست مد نظر است اما عملیات اجرایی آن تازه در سال جاری شروع شده و با روند تخصیص اعتبار، تکمیل این طرح همچنان طول خواهد کشید.
در حال حاضر تنها ۷ لیتر در ثانیه آب وارد مدار مصرف روستاهای بخش خضرآباد می‌شود در حالی که نیاز اهالی ۲۲ لیتر در ثانیه است. امید می‌رود که با اجرای خط انتقال آب به این بخش، این ظرفیت به ۲۳ لیتر در ثانیه افزایش یابد.

تامین آب روستاها از منابع غیربهداشتی
بخشدار خضرآباد می‌گوید: آبرسانی به روستاهای بخش خضرآباد به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امسال تنها ۸ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.
«محمدحسین غلامزاده» می‌افزاید: این بخش دارای ۲۵ روستاست که آب آشامیدنی مورد نیاز ۱۷‌روستا به صورت سیار با تانکر و بخشی نیز از منابع آبی غیربهداشتی تامین می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: طرح آبرسانی به روستاهای بخش خضرآباد شامل ۳ لیتر در ثانیه آب انتقالی همراه با آب استحصالی از چاه‌های جدیدی است که در منطقه چرخاب حفر شده و قرار است در قالب مجتمع امام حسین(ع)، به این بخش منتقل شود.
این مسئول می‌گوید: عملیات اجرایی این طرح یک ماه پیش آغاز شد و امیدواریم با تخصیص مناسب اعتبارات تا ۲ سال آینده طرح آبرسانی به بخش تکمیل شود.
غلامزاده درباره تامین نیاز اهالی تا زمان اجرای طرح آب انتقالی می‌گوید: با توجه به این‌که آب آشامیدنی اهالی روستا بعضا از منابع غیربهداشتی استحصال می‌شود، تقویت آبرسانی سیار در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه می‌دهد: اهالی روستاهای بخش خضرآباد در ساعات مشخصی از روز امکان بهره‌مندی از آب لوله‌کشی را دارند اما زمان آن بسیار محدود است.

ضرورت تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان اشکذر درباره تامین آب مورد نیاز روستاهای بخش خضرآباد می‌گوید: تامین آب مورد نیاز ۱۷ روستای این بخش با تانکر انجام می‌شود البته بقیه روستاها هم در تامین آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستند اما این موضوع چندان حاد نیست.
«کاظم اخلاقی» با اشاره به اجرای طرح آبرسانی به این بخش می‌افزاید: امسال ۸ میلیارد تومان به اجرای طرح آبرسانی به روستاهای بخش خضرآباد اختصاص یافته که تاکنون ۵ میلیارد تومان آن هزینه شده است.
وی ادامه می‌دهد: چاه‌های مورد نیاز برای تامین آب آشامیدنی طرح آبرسانی از سال گذشته حفر شده اما عملیات انتقال در سال جاری آغاز شده است.
وی طول خط انتقال آب به روستاهای بخش خضرآباد از چرخاب را ۹۰ کیلومتر عنوان می‌کند و می‌افزاید: این خط انتقال شامل ۱۳ ایستگاه پمپاژ است که اجرای ۴‌کیلومتر آن به پیمانکار واگذار شده است.
اخلاقی طرح آبرسانی به روستاهای بخش خضرآباد را یک طرح ملی معرفی می‌کند و می‌گوید: اگر روند تخصیص اعتبار به این شکل ادامه یابد، اجرای طرح زمان‌بر خواهد بود اما اگر همه اعتبار مورد نیاز تامین شود، می‌توان طرح را یک ساله به بهره‌برداری رساند.
وی درباره تامین آب آشامیدنی و بهداشت مورد نیاز ساکنان روستاهای بخش تا زمان انتقال آب نیز می‌گوید: در حال حاضر ۳ حلقه چاه و ۸ رشته قنات، آب مورد نیاز روستاییان را تامین می‌کند.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان اشکذر درباره غیربهداشتی بودن منابع آب آشامیدنی روستاهای بخش خضرآباد نیز می‌گوید: عملیات کلرزنی برای بهداشتی کردن آب استحصالی از منابع روستا، به صورت مداوم انجام می‌شود. وی درباره نیاز اهالی روستاهای بخش خضرآباد نیز می‌گوید: در حال حاضر ۷ لیتر آب در ثانیه برای مصرف اهالی در نظر گرفته شده که بسیار کم است چرا که جمعیت روستاهای مزبور به ۲۲ لیتر آب در ثانیه نیاز دارند.
به گفته اخلاقی، با اجرای طرح آبرسانی، ۳ لیتر در ثانیه آب انتقالی و ۲۰ لیتر در ثانیه از چاه‌های منطقه چرخاب وارد مدار مصرف می‌شود که کفاف نیاز اهالی روستاها را خواهد داد.

بخش نظردهی بسته شده است..