بقعه خدیجه خاتون(س) میبد؛ نیازمند توجه

no-thumbs

بقعه متبرکه امامزاده خدیجه خاتون(س) در میبد، مورد عنایت مردم متدین این شهر در روزهای پنجشنبه هر هفته است؛ اما این مرکز فرهنگی و مذهبی، از توجه مسئولان شهرستان محروم مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزآستان مقدس امامزاده خدیجه خاتون(س) میبد یکی از بقاع متبرکه استان است که فضای آن به توسعه و ساماندهی نیاز دارد.

نبود بهداشت محیط در بقعه
یکی از زائران این بقعه درباره وضعیت بهداشت و نظافت این بقعه می‌گوید: بهداشت و نظافت محیط آستان مقدس امامزاده خدیجه خاتون(س) میبد به ویژه مهمانسرای این بقعه، در شان زائران این امامزاده نیست.
«مریم‌السادات نظری» می‌افزاید: حشرات موذی، سوسک و جونده‌های زیادی در اطراف این آستان مقدس و داخل آن مشاهده می‌شود که برای زائران اصلا خوشایند نیست.
وی با اشاره به استقبال مردم شهرهای اطراف برای زیارت بقعه خدیجه خاتون(س) میبد، می‌افزاید: توجه به نظافت و ارتقای بهداشت محیط کار باید با جدیت در این آستان مورد توجه قرار گیرد.

ساماندهی بازارچه بقعه
یکی دیگر از زائران این بقعه متبرک نیز می‌گوید: این بقعه، قدمت زیادی دارد و همواره مورد توجه زائران نقاط مختلف استان به ویژه شهر میبد است اما آشفته بازار پنجشنبه‌های این مرکز مذهبی و فرهنگی، در برخی مواقع باعث بروز ناهنجاری‌های فرهنگی می‌شود.
«رضا دلدار» می‌افزاید: پله‌های این بقعه متبرکه که بسیار مورد حمایت و احترام شهروندان است به ارتقای خدمات بهداشتی و انجام نظافت نیاز دارد چرا که با انتشار این آلودگی‌ها در محیط زندگی، پای حشرات و جوندگان هم به خانه‌های مردم باز می‌شود.
«اکبر مولودی» یکی از ساکنان محله مشرف بر این بقعه نیز با اشاره به فعالیت دستفروشان در این محدوده از شهر میبد، تاکید می‌کند: ما با فعالیت این بازار مخالف نیستیم اما باید توجه کرد که در زمان ترافیک، تردد در این مسیر دشوار است.
یکی از خدام این بقعه متبرکه نیز می‌گوید: چند‌بار برای سم‌پاشی درختان این باغ به شهرداری مکاتبه کرده‌ایم که بی‌نتیجه بوده است. وی که از معرفی خود، خودداری می‌کند بر لزوم رعایت نظافت و بهداشت از سوی زائران، تاکید می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: لازم است با توجه به بعد استانی این بقعه متبرکه، امکانات تفریحی و سرگرمی و توسعه فضای سبز در این منقطه مورد توجه قرار گیرد.

ساماندهی بازارچه بقعه
مسئول طرح‌های عمرانی فرمانداری میبد می‌گوید: امامزاده خدیجه خاتون(س) از اماکن مذهبی شهر است که طرح‌هایی برای ساماندهی بازارچه آن در دستور کار است.
«قاسم دهقان» می‌افزاید: بازارچه فعلی مزاحمت‌هایی برای اهالی منطقه میبد ایجاد کرد بنابراین لازم است که با همکاری فروشندگان این وضعیت را ساماندهی کنیم.
وی رویکرد شهرداری میبد را توسعه بقعه خدیجه خاتون(س) عنوان می‌کند و می‌افزاید: اقامه نماز جماعت، پرهیز از رفتارهای ضد‌فرهنگی و برنامه‌ریزی برای ساماندهی بقاع متبرکه استان از مهم‌ترین برنامه‌های فرمانداری در سال جاری است.
مسئول طرح‌های عمرانی فرمانداری میبد ادامه می‌دهد: برای توسعه بیشتر این بقعه متبرکه، قرار است با کمک خیران چند قطعه زمین خریداری و به فضای فعلی بنا اضافه کنند. وی می‌افزاید: در آینده نزدیک با همکاری دستگاه‌های مربوطه، برنامه‌ای برای افزایش محوطه آستان مقدس خدیجه خاتون اجرا خواهد شد. دهقان می‌افزاید: با ساخت خیابان در اطراف این بقعه متبرکه، رونق اقتصادی و اجتماعی به این مرکز فرهنگی و مذهبی مورد توجه شهروندان میبدی بازمی‌گردد.

ساماندهی محورهای اطراف بقعه
کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میبد از ساماندهی و برطرف کردن کاستی‌های بقعه خدیجه خاتون (س) میبد خبر می‌دهد و می‌افزاید: برگزاری جلسات منظم با هیات امنا و مدیران دستگاه‌های مسئول در این باره، در دستور کار است.
«محمدعلی کارگر» با اشاره به این‌که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میبد برای ساماندهی، توسعه و باز شدن محورهای اطراف این بقعه مسئول است از تهیه طرح با این هدف خبر می‌دهد.  وی بر گردشگر پذیری بقاع متبرکه در میبد تاکید می‌کند: از ظرفیت‌های مهم مذهبی بقعه متبرک امامزاده خدیجه خاتون است که می‌توان برای تقویت گردشگری مذهبی  بهره‌ برد.
این کارشناس می‌گوید: با مشارکت خیران شهر، ۲ مسیر اصلی برای توسعه معابر و کاهش بار ترافیکی محدوده اطراف بقعه انجام شده است و در آینده نیز این عملیات با همکاری دیگر ارگان‌ها، با جدیت دنبال می‌شود.

ویژگی‌های بقعه خدیجه خاتون(س)
بقعه متبرک امامزاده خدیجه خاتون(س) از بقاع متبرکه میبد است که در طول هفته به ویژه روزهای پنجشنبه مورد عنایت و توجه خاص شهروندان میبدی قرار می‌گیرد و از این رو لازم است که خدمات مناسبی به زائران ارائه شود.

بخش نظردهی بسته شده است..