مرعشی:

اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها اکثریت مجلس را تصاحب خواهند کرد/ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان لازم نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزشورای هماهنگی اصلاح‌طلبان نحوه ورود به انتخابات را به بعد از اعلام نتایج شورای نگهبان موکول کرده است. مرعشی فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه اردوگاه اصول‌گرایان را چنین ارزیابی می کند که ورود جبهه رهروان ولایت به عرصه انتخابات می‌تواند عرصه را بر پایداری‌ها تنگ کند. تقدیر او از لاریجانی در حمایت از روحانی محور دیگر این گفت‌وگو بود که مشروح آن را با هم در ادامه می‌خوانیم.

گفته می‌شود اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو بنا به رایزنی با شورای نگهبان دارند. شما تا چه اندازه در جریان این موضوع هستید و بفرمایید اصلاح‌طلبان چه کسانی را برای رایزنی با شورای نگهبان در نظر گرفته‌اند؟

از این موضوع که برای رایزنی بین اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان قراری در نظر گرفته شده است بی‌اطلاع هستم و چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم.

شنیده شده اصلاح‌طلبان می‌خواهند ورود به انتخابات مجلس و آرایش سیاسی خود را به بعد از اعلام نتایج شورای نگهبان موکول کنند. چه فکری پشت این تصمیم وجود دارد؟

این حرف درست است. تصمیم ما چنین است که در محدوده نظام، فرصت و امکانی که به ما داده می‌شود فعالیت کنیم و در همان محدوده دست به اقدام و عمل بزنیم و اهداف خود را در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری دنبال کنیم.

آیا این موضوع به تهران محدود می‌شود، یا در شهرستان‌ها نیز عملیاتی خواهد شد؟

این مسئله به انتخابات خاص یا عده خاصی محدود نیست. درواقع یک تصمیم کلی و سیاست کلان است که اصلاح‌طلبان، چه در شهرستان‌ها، چه در تهران، چه در انتخابات مجلس و چه در خبرگان، دنبال خواهند کرد.

آیا سایر احزاب اصلاح‌طلب نیز با این نظر موافقت کرده‌اند؟

این تصمیم فعلا در شورای مرکزی حزب ما تعریف و تصویب شده است، ولی هنوز در شورای هماهنگی اصلاحات در دست بررسی است.

برخی جریان‌های اصول‌گرایی مدام تاکید بر آن دارند که نباید مجلس ششم تکرار شود. نظر شما درباره این ادعا چیست و بفرمایید آیا این می‌تواند تهدیدی برای انتخابات پیش‌رو از جانب اصول‌گرایان، به‌ویژه جریان‌های افراطی، باشد؟

اگر آن‌ها دوست ندارند مجلس ششم تکرار شود ما هم دوست نداریم مجالس هفتم، هشتم و نهم تکرار شود. ما می‌خواهیم در انتخابات هفتم اسفند، مجلس عقلای قوم، مجلس میانه‌روها، مجلس جریان‌های کارآمد و نخبگان تشکیل شود. انتظار ما از انتخابات مجلس دهم تشکیل یک پارلمان متشکل از اعتدالیون و بزرگان است.

پیش‌بینی شما از ترکیب مجلس دهم چیست؟

من فکر می‌کنم اکثریت مجلس دهم حامیان دولت خواهند بود. ان‌شاءالله همین اتفاق نیز رخ خواهد داد و اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها اکثریت مجلس را تصاحب خواهند کرد.

عده‌ای با انتقاد از کارنامه مجلس نهم، از همین حالا ترکیب مجلس دهم را بهتر از نهم می‌دانند. به‌زعم آن‌ها مجلس نهم نقایص زیادی داشت که بر همین اساس نمی‌تواند در مجالس بعدی به این شدت و حدت تکرار شود؟

مسلما مجلس نهم ضعف‌های زیادی داشت. من هم مانند سایر دوستان امیدوارم این ضعف‌ها در مجالس بعدی تکرار نشود.

اصلاح‌طلبان چه چهره‌هایی را برای سرلیستی خود در انتخابات مجلس دهم در نظر دارند؟ برخی اعتقاد دارند شانس آقایان عارف و ناطق‌نوری از سایر افراد برای سرلیستی اصلاح‌طلبان بیشتر است.

من امیدوارم انتخابات مجلس دهم به شکلی رقم بخورد که در آن چهره‌های شایسته به مجلس راه پیدا کنند. ان‌شاءالله شرایط آنقدر خوب باشد که هم آقای عارف و هم آقای ناطق‌نوری به مجلس راه پیدا کنند.

برخی اعتقاد دارند آقای لاریجانی می‌تواند گزینه خوبی برای ائتلاف با اصلاح‌طلبان و چهره‌ای بینابین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باشد. نظر شما چیست؟

آقای لاریجانی شخصیت محترمی است و ایشان با توجه به خدماتی که در دوره جدید کردند موفق شدند دولت را در عبور از بحران‌ها، به ویژه بحران هسته‌ای، یاری کنند. ما برای ایشان احترام قائل هستیم.

زمانی صحبت از ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان بود. فکر می‌کنید چنین فرضیه‌ای در انتخابات هفتم اسفند قابلیت اجرا داشته باشد؟

ائتلاف که لازم نیست. ما امیدواریم رقابت بین میانه‌روهای اصلاح‌طلب و میانه‌روهای اصول‌گرا شکل بگیرد و ترکیب خوبی راهی مجلس شود.

فراکسیون رهروان ولایت درصدد تشکیل یک جبهه سیاسی اصول‌گراست. فکر می‌کنید با حضور این جریان در انتخابات چه تغییری در اردوگاه اصول‌گرایان رخ دهد؟

به هرحال اعضای رهروان ولایت نیروهای موثری هستند و ما امیدواریم بتوانند ماه‌های پایانی مجلس نهم و انتخابات مجلس دهم را از کنترل پایداری‌ها خارج کنند.روز نو

بخش نظردهی بسته شده است..