دکتر رزاقی:

اعتراض به کیفیت پایین خودرو ها حق مردم است/ کمپین «نه به خرید خودروی ایرانی صفر» موثر بوده است

مدت هاست که کمپین «نه به خرید خودروی ایرانی» راه اندازی شده و حامیان بسیاری را جذب کرده است. حامیان این کمپین با خودروی داخلی قهر کرده اند و روزانه در پی آن هستند که افراد زیادی را برای نخریدن خودروی صفر ایرانی ترغیب کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  راه اندازی این کمپین حواشی زیادی را به دنبال خود داشته؛ نعمت زاده، وزیر صنعت حامیان این کمپین را خائن و ضدانقلاب دانست و چندی بعد راجع به حرفی که زده بود از مردم عذرخواهی کرد. همچنین هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران به مردم وعده ارتقای کیفیت محصولاتش را داد و اعلام کرد: به مردم قول می‌دهیم از اسفند ماه سال‌جاری هر فردی که خودرو خریداری کند تا ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش نیازمند مراجعه به نمایندگی نباشد و تنها برای تعویض روغن به نمایندگی‌ها برود. و پس از آن مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مشتریان بابت کیفیت پایین محصولات این شرکت عذرخواهی کرد. اما طرفداران کمپین «نه به خرید خودروی صفر ایرانی» معتقد بودند که با عذرخواهی ضرر و زیان هایی که تا امروز به جان و مالشان وارد شده جبران نمی شود.  
 
به این بهانه خبرنگار «فردا» با ابراهیم رزاقی، اقتصاددان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید:
 
به جای تولید خودروی بی کیفیت، وسایل حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم
 
ابراهیم رزاقی به خبرنگار «فردا» می گوید: تشکیل کمپین «نه به خرید خودروی ایرانی» حرکت مردمی است و به نظر من مردم حق دارند که تقاضای داشتن خودروی با کیفیت را داشته باشند.  
رزاقی با انتقاد از صحبت های اخیر وزیر صنعت می افزاید: سال های سال است که خودروهای بی کیفیت تولید می شود و اصرار بر تولید خودروی ملی دارند، این پافشاری به حدی پیش رفته است که برای تشکیل این کمپین، آقای وزیر به مردم توهین کرده و آنها را خائن و ضد انقلاب می خواند!
 
این کارشناس اقتصادی عنوان می کند: پیش از انقلاب ظرفیت تولید خودروی ملی در کشور (در آن زمان پیکان) ۱۰۰ هزار دستگاه بود. بعد از انقلاب قرار شد که دیگر این تعداد خودرو تولید نشود زیرا که از شرکت تالبوت انگلستان قطعات خودرو را می‎خریدند و گاهی اوقات یک موتور خودرو هم در ایران تولید می‎شد که این میزان هم اندک بود. در آن روزها دلار مانند امروز ارزان بود و بدین ترتیب برای مشتری به صرفه تر بود که کالای خارجی بخرد بنابراین قرار شد که این تولید به حداقل برسد و تولید به‎سمت خودرو‎های حمل و نقل عمومی سوق داده شود. اما این اتفاق تا به امروز رخ نداده است.
 
دلیل این همه اصرار برای تولید خودروی داخلی چیست؟
 
این استاد دانشگاه با تاسف نسبت به این موضوع که تولید خودروی داخلی حوادث و ضایعات بسیاری را به دنبال داشته است، ادامه می دهد: طبق آمار مشخص شده است که طی مدت ۲۰ سال اخیر، ۴۰۰ هزار نفر در جاده‎‎های کشور در اثر تصادفات کشته شده‎اند و در پی این تصادفات چندین صد هزار نفر معلول شده و آسیب دیده اند. این در حالی است که در جنگ تحمیلی ۳۰۰ هزار نفر از هموطنان ما جان خود را از دست داده اند! از دیگر آثار مخرب این خودروها می توان به آلودگی و ترافیک شهرها اشاره کرد، البته اینها بخشی از آسیب هایی است که مردم طی روند کاری خودروسازان متحمل شده اند. اما به راستی این همه اصرار برای تولید خودروی داخلی چیست؟ چرا شرکت های خودروسازی سال هاست که دولتی شده و دولتی ها از خودروسازان حمایت می کنند؟  
 
مردم حق دارند به پایین بودن کیفیت خودرو اعتراض کنند
 
او اظهار می دارد: مردم به عنوان مصرف کننده حق دارند که اعتراض کنند و اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. زیرا که خودروسازی ها، خسارات ناشی از کیفیت پایین خودروها را متحمل نمی شوند و دولت هم از مردم حمایتی نمی کند. بنابراین صبر مردم لبریز شده و این بار خودشان دست به کار شده اند. این در حالی است که در سایر کشورها خودروهای ناقص تعویض شده و خودروسازان، محصولات سالمی را برای مشتریان خود جایگزین می کنند.
 
کمپین «نه به خرید خودروی ایرانی صفر» موثر بوده است
 
رزاقی اعتقاد دارد که راه اندازی این کمپین موثر بوده است زیرا که داد خودروسازان درآمده است و به دنبال فروش محصولاتشان هستند. او امیدوار است که مردم برای سایر کالاهای فاسد نیز کمپین هایی را راه اندازی کنند و با یکدیگر متحد شوند.

این اقتصاددان خودرو را وسیله ای غیر ضروری می داند و می گوید: برخی مردم خودرو را وسیله ضروری زندگی شان می دانند، اما اصلا اینطور نیست زیرا که می توانیم وسایل بسیاری را جایگزین خودروی شخصی مان کنیم؛ دوچرخه، اتوبوس، مترو و در مرحله آخر موتورسیکلت، وسایلی هستند که هم هزینه های ما را کاهش می دهد و هم زمان کمتری را از ما می گیرد. امروزه در غرب به وسایل نقلیه عمومی اهمیت ویژه ای داده می شود اما ما در کشورمان سی سال است که درجا می زنیم و این محصولات بی کیفیت را تولید می کنیم!
 
خودرو باید به سمت خصوصی سازی حرکت کند
 
رزاقی ادامه می دهد: بدترین انتخابی که در این سالها روسای جمهور ما داشته اند، انتخاب صنایع خودروسازی دولتی بوده است. این ذهنیت، ذهنیتی خودخواهانه و غیرملی می باشد. 

به عقیده این اقتصاددان دولت باید صنعت خودرو به سمت خصوصی سازی حرکت کند و انحصار در این صنعت بشکند.

این استاد دانشگاه تصریح می کند: کشور ما بیشترین آمار تلفات جانی در حوادث خودرویی را داشته است، تا جایی که آمار تلفات خودرویی ایران ده برابر همین تلفات در کشور آلمان می باشد. به راستی که به چه قیمتی خودرو در کشورمان تولید می شود؟

بخش نظردهی بسته شده است..