۳۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام ارثیه دولت گذشته به روحانی

no-thumbs

نماینده مردم فومن و شفت: دفتر مراجعات مردمی خودم را روی پل نیمه‌کاره بردم تا بر روند کار نظارت کنم/زمانی‌که دولت یازدهم روی کار آمد وضعیت به حدی بحرانی بود که پروژه‌های بزرگی از جمله سد سازی و راهسازی‌ها تعطیل شده بود و ۳۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام روی دست دولت مانده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از ایلنا ، ۱۶ شهریور ماه بود که خبر چادر زدن نماینده مردم فومن بر روی پروژه نیمه‌کاره تقاطع غیر همسطح ورودی این شهر تیتر اول رسانه‌های استان شد.

اگرچه برخی این اقدام حاج ناصر عاشوری را نوعی تبلیغ انتخاباتی تحلیل کردند، اما خبرگزاری ایلنا بنا به اطلاعاتی که از پیگیری‌های وی در سال‌های اخیر دارد این اقدام را فعالیت انتخاباتی نپنداشته بلکه رسیدن کارد به استخوان نماینده کهنه کار می‌داند و بر این اساس عاشوری با حضور در دفتر خبرگزاری ایلنا گیلان گفت‌وگوی مفصلی را پیرامون این اتفاق و دلایل آن انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

ایلنا: جناب آقای عاشوری با سلام و تشکر بابت وقتی که برای پاسخگویی به سوالات خبرگزاری ایلنا اختصاص دادید. لطفاً بفرمایید که انگیزه این اقدام خبرساز شما چه بود؟

بسم الله الرحمن الرحیم. ابتداء از خبرگزاری ایلنا تشکر می‌کنم که این وقت را در اختیار ما قرار داد تا بتوانیم دقایقی را شفاف با مردم عزیز به بیان واقع مطالب بپردازیم. مسئله تقاطع غیر همسطح فومن چیز جدیدی نبود و من سال‌ها پیگیر اتمام این پروژه بودم. ساخت این تقاطع که در واقع پیشانی فومن است از ۱۱ سال پیش آغاز شده و علیرغم مکاتبات بسیاری که بنده با دو رئیس جمهور و وزرایشان داشتم همچنان بلاتکلیف است.

این تقاطع در پیوست‌های لایحه بودجه اعتبار دارد و امسال ۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به این پروژه اعتبار داده‌اند. در سه سال گذشته سه نشست با حضور مسئولان وزارت راه، استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی و مشاوران پروژه برگزار کردیم و قرار گذاشتیم این پروژه برای دهه فجر آماده بهره‌برداری شود اما بدقولی کردند و گفتند هفته دولت تحویل می‌دهیم که باز هم نشد.

سه بار استاندار را برای بازدید از این پروژه نیمه‌کاره بردم و چهار معاون وزیر از وضعیت این پل دیدن کردند اما حالا می‌گویند عاشوری تا به حال کجا بوده؟!

من سایت مجلس را نگاه کردم و دیدم ۱۰ مورد تذکر کتبی و شفاهی در این رابطه دادم که شما هم می‌توانید به سایت سر بزنید و ملاحظه کنید.

با این همه پیگیری مستمر در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پیمانکار این پروژه را گروکشی کرده به دلیل اینکه بابت پروژه‌های دیگر ۱۸ میلیارد تومان مطالبه از وزارت راه دارد. جالب این است که پروژه فومن را گروکشی کرده ولی در آستارا و جاهای دیگر کارهایش را انجام داده و فقط این را تمام نمی‌کند تا پول را کامل بگیرد.

با پیمانکار پروژه صحبت کردم و گفت من طلبکارم و کار را پیش نمی‌برم. اگرچه ملاقات پیمانکار با وزیر خارج از عرف است اما من این پیمانکار را پیش وزیر بردم تا حسن نیت نشان بدهم بلکه گره کار باز شود. وزیر راه نیز از پیمانکار در خواست کرد که تقاطع غیر همسطح فومن را تکمیل کند و در حضور خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به پیمانکار گفت که عاشوری معتبر است و مطمئن باشید که در انتهای کار پول شما را می‌دهیم.

باز هم من پیگیر شدم و از مطالبات پیمانکار مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان در دو ماه اخیر به حسابش واریز کردم اما در جلسه‌ای که ۲۰ نفر در آن حضور داشتند با سخره گفت که ۲ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان پولی نیست که به من دادید!

گفتم این پیمانکار دارد سوء استفاده می‌کند. دولت ۱۴ هزار میلیارد تومان در سطح کشور به پیمانکاران بدهکار است و ۱۸ میلیارد هم به این آقا بدهکاریم و دولت که گدا نیست. عرضه دارد، اوراق، سهام، نفت و … می‌فروشد و بدهکاری را می‌دهد. بعد به این پیمانکار گفتم یادت رفته که پیکان سوار می‌شدی ؟ واقعا هم با ملک و املاکی که این فرد در رشت و گلسار دارد این مبالغ برایش پولی نیست.

گفتم ما پیمانکاران زیادی داریم که ملک و ماشین شخصی خودشان را فروختند و سر و صدا را خواباندند و خم به ابرو نیاورند و در نهایت هم به مطالبات خود رسیدند اما شما از پیکان به میلیاردها تومان رسیدید طلبکارم هستید از نظام و همه مارا سرکار گذاشتید.

خبرنگاران به سراغ من آمدند و پیگیر ماجرا شدند و من هم گفتم که فعلاً تا اتمام پروژه صبر می‌کنم ولی اسناد و مدارک بسیاری دارم که حتما با استفاده از آنها یک سری از مسائل را افشاء می‌کنم.

 

من با علم، آگاهی و عقلانیت و نه با احساسات تصمیم می‌گیرم و اولاً به عنوان قانون‌گذار و دوماً ناظر اجرا روی پل چادر زدم و نه مردم را تهدید کردم و نه جاده را بستم، بلکه دفتر مراجعات مردمی خودم را آنجا بردم تا بر روند کار نظارت کنم. ولی عده‌ای هیاهو کردند که عاشوری تا به حال کجا بوده؟ شما کار سیاسی کردید. مگر من با چادر زدن رای آوردم که این حرف‌های بچه‌گانه را می‌زنند؟! یک پیمانکار بخش خصوصی همه کس را به سخره گرفته و یک نفر باید مقابل این شخص بایستد.

در دو ماه گذشته ۵/۷ کیلومتر آسفالت راه انجام دادم. اکنون سه اکیپ آسفالت در شهر فومن مستقر هستند ولی همین قفل‌ها و گره‌ها موجب ترافیک و دغدغه مردم شده است.

در این یازده سال بارها رسانه ملی به وضعیت این پل پرداخته است و وضع طوری شده که مسافران برای ما نامه نوشتند که این پل چرا درست نمی‌شود؟ یک دفعه آن را هم مثل قلعه رودخان آثار باستانی معرفی کنید.

این پل مسئولان را زیر سوال برده است و من به این دلیل پیگیر ماجرا شدم نه برای اینکه بگویند عاشوری قهرمان است.

این پل زیر نظر وزارت راه برای توسعه کشور درست شده و در حقیقت جاده ترانزیتی مرکز کشور است. کامیون‌های حامل بار و مسافر از بندر انزلی، آستارا، شوروی و آذربایجان باید از این مسیر بروند و به همین دلیل در مسیر ترانزیتی قانونی وجود دارد که در هیچ کجای مسیر نباید میدان و چهارراه باشد تا کامیون با ۴۰ تن بار بتواند به راحتی تردد کند.

ایلنا: با وجود اینکه در سال‌های اخیر کشور کسری بودجه و رکود اقتصادی را تجربه کرده است، شاهد به ثمر نشستن پروژه‌های خوبی در شهرستان‌های شفت و فومن بودیم و این سوال مطرح است که چرا این پل در دوران نمایندگان قبلی پیگیری نشد؟ ضمناً توضیحی در مورد وضعیت شاخص‌های توسعه شهرستان‌های حوزه کاری خود بفرمایید؟

در سال ۹۳ راهکاری به دولت ارائه شد تا بتواند بر وضعیت رکود غلبه کند و پروژه‌های عمرانی کشور را پیش ببرد و آن هم اولویت دادن به پروژه‌ها بود چراکه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ تحریم‌های نفتی و رکود شدید دامن‌گیر کشور شده بود. زمانی‌که دولت یازدهم روی کار آمد وضعیت به حدی بحرانی بود که پروژه‌های بزرگی از جمله سد سازی و راهسازی‌ها تعطیل شده بود و ۳۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام روی دست دولت مانده بود.

بحران در کشور به جایی رسید که منابع مالی تنها کفاف خرید گندم و دارو را می‌داد ضمن اینکه ذخیره آرد کشور به ۱۸ و در برخی مناطق ۱۶ روز رسیده بود و گروهی برای کمک به دولت ۳ تا ۴ تن گندم را بدون دریافت حتی ریالی وارد کردند و اینگونه کشور از قحطی نجات یافت.

با توجه به وضعیت اقتصاد کشور ما اصلاً جایی برای مانور نداشتیم و به صورت توافقی و تفاهمی با پیمانکاران وارد عمل شدیم. برای مثال پروژه گازرسانی را انجام دادیم و طی توافق نامه‌ای به آنها برگه سهام دادیم و یا به صورت اقساطی طبق لایحه‌ای قرار داد بستیم که البته این کار با استفاده از راهکارهای قانونی صورت گرفت و شامل بند (ق) در قانون اساسی کشور شد.

ما در همه گیلان توانسته بودیم ۵۲ درصد کار گازرسانی را انجام دهیم که اگر به این منوال به جلو می‌رفتیم حدود ۲۰ سال زمان اجرای پروژه‌ها به طول می‌انجامید. بعد از انجام کار و اجرای بند(ق) توانستیم به کار اجرایی گازرسانی سرعت ببخشیم و راه را برای پیمانکاران باز کردیم و در مجلس تصویب کردیم که به ازای هر علمکرد ۷۰ هزار دلار هزینه کنیم که به میمنت و مبارکی ۱۰۷ روستا از ۴۰۰ روستا سهمیه‌بندی شد که ۸ خوشه از آنها در ۱۳ نقطه از روستاها اجرایی شده است و حدود ۶۵ میلیارد تومان هزینه شد و در پایان امسال باید اجرایی شود. تاکنون یک سوم کار پیشرفت کرده است.

در فومن نیز ۵۱درصد کار اجرایی شده و با اجرای مابقی پروژه‌ها در سال۹۵، این میزان به ۹۹درصد ارتقاء خواهد یافت. یک درصد باقی مانده نیز مربوط به شهر ماسوله می‌شود که به دلیل تاریخی بودن اجازه گازرسانی از سازمان یونسکو داده نخواهد شد.

در شهر شفت نیز آمار اجرای پروژه گازرسانی ۵۷ درصد است که سال آینده به ۹۶درصد می‌رسد و ۴ درصد مابقی نیز شامل چهار روستای بالای سد از پروژه‌ای ملی‌ست که اگر در این روستاها گازرسانی شود ۱۱ کیلومتر مسیر جاده عوض خواهد شد و این به صلاح دید شهرستان نخواهد بود.

 

ایلنا: آیا سیاست خارجی دولت در مرحله پسا تحریم تاثیری بر روند پیشرفت پروژه‌های عمرانی کشور و رفع مسائل خواهد داشت؟

ما در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و خواهان ارتباط با دنیا هستیم و تنها با اسراییل و آمریکا مشکل داریم. مسائل مطرح شده در مذاکرات ایران با۱+۵ نیز قطعا رای حداکثری مجلس را خواهد داشت. مجلس در چهار چوب قانون عمل خواهد کرد و در زمینه موافقت‌نامه‌های تجاری، سیاسی و حتی تبادل زندانیان که احتمالا در آینده و پس از مذاکرات مقامات سیاسی در مجلس مطرح خواهد شد، از دولت حمایت می‌کند.

البته هیچ طرحی اجرایی نخواهد شد مگر با حکم حکومتی و با دستور مقام معظم رهبری.

ایلنا: آیا بنظر شما بعد از نشست ۱+۵ رخداد جدیدی از لحاظ اقتصادی در کشور اتفاق خواهد افتاد؟

من در مجلس و خیلی از جاهای دیگر این موضوع را مطرح کردم که نباید تصور کرد بعد از اجرای توافق، ایران به رویاهایی که به نظر دست نیافتنی بود می‌رسد. چراکه این موضوع نیازمند زمانی بسیار طولانی‌ست و نباید افکار عمومی را به این سمت سوق دهیم که باتوافق ۱+۵ تمامی گره‌های کور چند ساله باز خواهند شد.

ایلنا: پروژه‌های در دست اقدامی که برای مردم شهرستان شفت و فومن مایه نوید و مسرت باشد را برایمان بگویید؟

ما پروژه‌های در دست اقدام فراوانی پیش رو داریم که یک نمونه بزرگ این پروژه‌ها در شهرستان فومن و در زمینه گردشگری و سیاحتی‌ست. ۷ هکتار زمین با دریافت مجوزهای لازم به این منظور تدارک دیده‌ایم و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرایی این طرح خواهد شد. احداث دانشکده‌ای را در برنامه داریم که در سه رشته تخصصی گردشگری و در پایه‌های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش دانشجو خواهد کرد البته به علت دولتی بودن این دانشکده تعداد محدودی از افراد را می‌توانیم پذیرش کنیم و باید برای دانشجویان خوابگاه نیز تامین شود.

همچنین در شهرستان شفت با همکاری وزارت علوم یک مجموعه تفریحی، فرهنگی و ورزشی ویژه دانشجویان رشته‌های کشاورزی شمال کشور که سه استان را شامل می‌شود در نظر گرفته‌ایم. این مجموعه شامل امکانات رفاهی از جمله هتل چهار ستاره، استخر، پیست دوچرخه سواری و … خواهد بود و هزینه‌ای معاول ۱۸ میلیارد تومان که مصوب شده است، همزمان با نیمه دوم سال به پیمانکار واگذار خواهد شد.

 ایلنا: با توجه به اینکه به انتخابات مجلس نزدیک هستیم آیا دوباره به صحنه خوهید آمد؟ اگر پاسخ مثبت است آیا به حزب خاصی وابسته خواهید بود یا مانند همیشه مستقل عمل می‌کنید؟

در فکر و برنامه کاری امسال من این نبود که دوباره وارد عرصه انتخابات شوم و نیازمند عنوان نماینده نیز نیستم اما به این خاطر که مردم احساس نکنند که فلانی آمد، به جایی رسید و به مردم پشت کرد، دوباره برای خدمت به مردم پا به عرصه می‌گذارم. اگر مجدداً مردم مرا به عنوان وکیل انتخاب کنند مانند گذشته خدمتگزارشان خواهم بود و اگر نه تکلیف خود را ادا کرده‌ام. همچنین از تمامی رقبایی که در این عرصه اعلام حضور کنند استقبال خواهم کرد و معتقدم هر چه کاندیدای بیشتری ظهور کنند انتخابات پرشورتری خواهیم داشت و راه برای انتخاب فرد اصلح هموارتر خواهد شد.

من در هر سه دوره‌ای که برای انتخابات کاندیدا شدم وابسته به جناح و یا حزب خاصی نبودم، بلکه پاسدار و انقلابی بودم و هستم. همیشه میانه‌رو بوده‌ام و به دلیل این ویژگی‌ست که مردم سه دوره متوالی به من رای داده‌اند و من را امانت‌دار و وکیل خود کرده‌اند. مملکت ارث پدر هیچکس نیست و من خود را وابسته به هیچ گروه و حزبی نمی‌دانم و فقط خادم دولت و ملت هستم. چنانچه حزب و یا گروه سیاسی خاصی بخواهد از من حمایت کند موافقت نمی‌کنم چون نمی‌خواهم به آنها مدیون باشم و زیر سلطه آنها قرار گیرم. ترجیح می‌دهم مانند همیشه مستقل عمل کنم.

ایلنا: بعنوان سوال آخر بفرمایید عملکرد خبرگزاری ایلنا در گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مسئولیت رسانه‌ها بسیار سنگین‌تر از سال‌های گذشته شده است. در دوره‌های گذشته ما فقط شاهد خبرنامه‌های کوچک بودیم ولی امروزه خبر و خبررسانی بسیار سریع و گسترده شده است و این کار را برای شما مشکل خواهد کرد. باید به گونه‌ای اخبار را منعکس کنید که از سوی مردم و مخاطبان درست تعبیر شود. شما روی لبه تیغ راه می‌روید و باید مراقب باشید که زخمی نشوید زیرا با کوچک‌ترین اشتباه و انعکاس خبر نادرست باعث ریختن آبروی یک مجموعه و یا فرد خواهید شد که شاید جبران ناپذیر باشد. شما باید در افکار عمومی این نگاه را ایجاد کنید که در همه جوامع افرادی هستند که راه منفی را انتخاب می‌کنند و نباید همه افراد را به یک چشم نگاه کرد. بنده قبلاً ایلنای گیلان را کمتر دنبال می‌کردم اما در دوسال اخیر مدام اخبار و اطلاع‌رسانی این خبرگزاری را در استان دنبال می‌کنم و تیم جدید مدیریتی خبرگزاری با عملکرد مثبتی که از خود نشان داده است در حال پویایی‌ست که برای همه شما آرزوی موفقیت روز افزون دارم.

 

بخش نظردهی بسته شده است..