نقش پررنگ رزمندگان یزدی در دوران دفاع مقدس

no-thumbs

رزمندگان یزدی در دوران دفاع مقدس با رشادت و دلاوری در کنار سایر رزمندگان مقابل دشمن بعثی ایستادگی کرده و نام خود را در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، پرآوازه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز آنها که تا سال۱۳۶۳ به دلیل برخوردار نبودن از یگانی مستقل در شاکله دیگر یگان‎‎ها در مرزهای غربی و جنوبی کشورمان افتخارآفرینی‎‎های ناپیدایی داشتند، با تشکیل این تیپ و رشادت‌های خود، لرزه بر تن دشمن انداختند.
با تشکیل تیپ مستقل الغدیر یزد مبارزات و موفقیت‎‎های رزمندگان یزدی رنگ و بویی دیگر گرفت. همچنین بر خلاف سایر تیپ‎‎ها که تا یک سال تنها در عملیات‎‎های پدافندی شرکت می‎‎کردند، تیپ مستقل الغدیر یزد از همان ابتدا در ماموریت‎‎های آفندی شرکت کرد.

حضور همیشگی یزدی‌ها
فرمانده آموزشگاه رزم مقدماتی شهید صدوقی استان که از فرماندهان دوران دفاع مقدس است می‌گوید: یزدی‌ها از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه‌های مختلفی که دشمن طرح‌ریزی می‌کرد از جمله ناآرامی‌های شرق کشور در سیستان‌و‌بلوچستان و شیطنت‌های دشمن در غرب، حضور یافته و شهدایی را تقدیم انقلاب کردند.
سردار «رضا هدایتی» ادامه می‌دهد: با زمزمه جنگ تحمیلی در شهرهای سر پل ذهاب و گیلان‌غرب نیز رزمندگان یزدی به کمک رزمندگان این مناطق رفتند و شهدایی را برای دفاع از مرزهای میهن اسلامی تقدیم کردند.
وی می‌افزاید: با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱‌شهریورماه سال ۵۹ و با گذشت یک ماه از آغاز جنگ، یزدی‌ها در قالب گروهی ۲۲ نفری به منطقه خوزستان اعزام شدند و با مسئولیت پدافندی قسمتی از جبهه‌ ذوالفقار به آبادان، مقابل دشمن ایستادند.
این فرمانده دوران دفاع مقدس می‌گوید: رزمندگان یزدی با زدن خاکریز و تشکیل خط و شناسایی دشمن یک عملیات آفندی انجام دادند که در این عملیات ۶ نفر از گروه رزمندگان یزدی به فرماندهی شهید «سیدضیاء گلدانساز» به شهادت رسیدند.
وی ادامه می‌دهد: بعد از اعزام این گروه، رزمندگان یزدی در قالب گروهان و گردان در خط جبهه‌های سوسنگرد و میانی حرکت کردند و با شروع تشکیل یگان‌های سپاه، در قالب تیپ‌های علی ابن ابیطالب(ع)، ۲۵۰۰ کربلا و غیره به جبهه اعزام شدند.
سردار هدایتی می‌گوید: ایمان قوی، معنویت و شجاعت رزمندگان یزدی، زبانزد استان‌های دیگر شد و با پیشنهاد حضرت آیت‌الله «محمدرضا ناصری» نماینده وقت ولی فقیه در سپاه و رزمندگان یزدی و تلاش‌های همه جانبه سردار شهید «عاصی‌زاده» و همراهی فرمانده وقت سپاه «محسن رضایی» در ۴ مهرماه سال ۶۲ مصادف با ۱۸ ذی‌الحجه، تیپ مستقل ۱۸ الغدیر در یزد تشکیل شد. وی ادامه می‌دهد: با تلاش‌های رزمندگان یزدی و کمک‌های خوب مردمی، پادگان تیپ با راهنمایی فرمانده دلاورو شجاع آن، سردار عاصی‌زاده در ابتدای جاده اهواز- اندیمشک مصوب شد و در عملیات والفجر ۴، اولین فرمانده این تیپ به شهادت رسید.

کارنامه درخشان تیپ الغدیر
فرمانده آموزشگاه رزم مقدماتی شهید صدوقی استان می‌گوید: با معرفی فرمانده جدید «کاظم میرحسینی»، سازمان تیپ تشکیل و در مکان مورد نظر مستقر شد و با تحویل اولین خط پدافندی، عملیات پدافندی خود را شروع کرد و در اولین عملیات آفندی در منطقه طلائیه به اهداف از پیش تعیین شده دست یافت.
وی می‌افزاید: این تیپ بعد از آن در ۷ عملیات آفندی بزرگ و ۴ عملیات آفندی متوسط شرکت کرد و و در عملیات آفندی یا استقرار در خطوط پدافندی از شمال غرب تا جنوب حضور فعال داشت.
این فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار می‌کند: رزمندگان یزدی همچنین در قالب تیپ ۱۸ الغدیر، بعد از جنگ تحمیلی نیز در منطقه پیرانشهر استان آذربایجان غربی به مدت ۴ سال در مقابل ضد انقلاب ایستادگی کردند و کارنامه این تیپ با خون شهدا و ایثارگری رزمندگان، جانبازان و آزادگان درخشان شد.
هدایتی می‌‌گوید: این تیپ مردم پایه، با پذیرش ماموریت‌های مختلف در عرصه‌های تامین امنیت مرزی و بازسازی کشور نقش فعال دارد.
تیپ الغدیر یزد، ماموریت‎‎های زیادی را پشت سر گذاشته و همیشه آماده دفاع از امنیت و استقلال کشور است و آمادگی دارد تا پرچم ایران اسلامی را به صاحب اصلی آن امام زمان(عج) تحویل دهد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..