تهدید و فرصت عرضه سنتی طلای استان یزد:

راه‌اندازی خوشه صنعتی طلا در استان یزد/ فعالیت ۷ هزار نفر در صنعت طلا یزد

استان یزد از دیرباز در صنعت طلا و جواهر در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است و توانایی، صداقت و انصاف زرگرهای یزدی، مصنوعات طلای استان را به یک برند با کیفیت در کشور تبدیل کرده است. این مصنوعات حتی جای خود را در بین مردم دیگر کشورهای دنیا نیز باز کرده است و این جایگاه ناشی از کیفیت مناسب، استا...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز ظرفیت‌های پیشرفت برای صنعت طلای استان، باعث آغاز مطالعات ایجاد خوشه صنعتی طلا از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان در سال ۹۱ شد و به این ترتیب چهارمین خوشه صنعتی طلای کشور در‌حال راه‌اندازی در استان است.

رفع نقاط ضعف صنعت طلا با ایجاد خوشه
رئیس گروه توسعه صنعتی و فناوری شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به پیشینه استان در صنعت طلا گفت: کار مطالعاتی ایجاد خوشه طلا با هدف شناسایی و رفع نقاط ضعف این صنعت در استان از سال۹۱ آغاز شده و اکنون در حال راه‌اندازی است.
«محمد دهقان» افزود: ایجاد این خوشه با توجه به سابقه استان در طلاسازی و عرضه مصنوعات طلای یزد با برند خاص در بین استان‌های دیگر کشور و حتی خارج ازکشور، زمینه‌ساز تدوین دستورالعمل برای درخشش این صنعت در استان شد.
وی ادامه داد: در این خوشه یک برنامه استراتژیک تعریف شد و به موجب آن با انتخاب یک تیم محقق، پرونده اجرا شد که امیدواریم تا ۳ سال آینده شاهد خروجی خوبی در حوزه بازاریابی، توانمندسازی، احیا و حفظ برند طلای استان باشیم.
دهقان با اشاره به ترسیم چشم‌انداز برای توسعه طلای استان در قالب خوشه طلا گفت: بازه زمانی ۳ ساله برای تحقق این چشم‌اندازها ترسیم شده که به موجب این چشم‌انداز، به کمک فعالان صنعت طلا از جمله اتحادیه طلاسازان، برنامه‌ای برای توانمندسازی و ارتقای کیفیت طلای استان برای انحصار بازارهای داخلی و خارجی تدوین و اجرا می‌شود.
وی افزود: این خوشه پنجمین خوشه صنعتی استان بعد از خوشه‌های محصولات کنجدی، سنگ، کاشی و سرامیک، نساجی است که قبل از یزد در استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی نیز شکل گرفته است.
وی با بیان این‌که به زودی شاهد راه‌اندازی چهارمین خوشه صنعتی طلای کشور در استان خواهیم بود، ادامه داد: در نظر داریم با برگزاری نشست‌هایی با کارشناسان خوشه‌های طلا در کشور، از تجربه آنها برای توانمندسازی خوشه طلای استان بهره بگیریم.

عامل اجرای طرح توسعه خوشه طلای استان با اشاره به فعالیت ۷ هزار نفر در طلاسازی استان گفت: این آمار برگرفته از برآورد ناشی از صدور پروانه فعالیت است وگرنه آمار دقیقی از طلاسازان استان در دست نیست.
«علی کریمی» افزود: طبق آمار معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، ۱۰۵۰ نفر نیز از این معاونت، مجوز ایجاد کارگاه سنتی طلاسازی دریافت کرده‌اند.
وی افزود: طلای یزد دارای جایگاه خاصی در کشور است، به طوری که مصنوعاتی با عیاری بالاتر از عیار طلای استان در کشور تولید نمی‌شود و  کیفیت کار و اطمینان مشتریان از انصاف و صداقت زرگران یزدی نیز  این جایگاه را در کشور ارتقا داده است.
کریمی گفت: از ابتدای امسال بررسی راهکارهای تدوین خوشه طلا نیز در استان آغاز شده تا آسیب‌ها و تهدیدات مهمی که بر سر راه صنعت طلای استان، قرار دارد بررسی و رفع شود. وی با اشاره به استفاده از طلای استان در استان‌های خراسان رضوی و تهران، اهداف راه‌اندازی خوشه طلای استان را بازاریابی گسترده در کشور و حتی خارج از کشور برای تصاحب بازارهای داخلی و خارجی عنوان کرد. عامل اجرای طرح توسعه خوشه طلای استان از دیگر برنامه‌های این خوشه صنعتی را برگزاری همایش طلای استان، دوره تخصصی قانون تجارت برای طلاسازان و تورهای نمایشگاهی برای توانمندسازی این صنعت در آینده اعلام کرد.

تهدید و فرصت عرضه سنتی طلای استان
کریمی با بیان این‌که با توجه به رشد تکنولوژی، صنعت طلای استان همچنان سنتی است، این وضعیت را هم نوعی تهدید و هم نوعی فرصت برشمرد.
وی ادامه داد: قبول نکردن تکنولوژی باعث ضعف در بازاریابی خواهد شد اما دید صنایع دستی به طلاهای سنتی، هم نوعی فرصت محسوب می‌شود و فرصت معرفی به بازارهای خارجی را به شکل بهتری فراهم می‌کند. عامل اجرای طرح توسعه خوشه طلای استان ادامه داد: برخی از طرح‌های طلای استان سنتی و دارای پیشینه زیادی است که به نوعی به برند طلای استان تبدیل شده و باید از آن محافظت کرد.
وی مشکل کارگاه‌های سنتی طلاسازی استان را تعبیر استاد و شاگردی عنوان کرد و افزود: افراد با تجربه در این صنعت، بلافاصله به ایجاد کارگاه مستقل اقدام می‌کنند که این امر نمی‌تواند در ارتقای وضعیت فرد و صنعت طلای استان کارگشا باشد.
به گفته کریمی، دولت باید از ایجاد کارگاه‌های جدید طلاسازی در استان حمایت کند؛ این بر خلاف باورهای عمومی است که طلاسازی از حرفه‌های پردرآمد است و در واقعیت چنین نیست.
وی با اشاره به واردات طلا به استان، طلاهای وارداتی را تهدیدی برای طلای استان برشمرد و افزود: این خوشه صنعتی برنامه‌هایی را برای آموزش و ارتقای سطح فعالیت طلاسازان استان دنبال می‌کند تا توانایی مقابله با این تهدید را پیدا کنند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..