طرح ارزیابی زیست‌محیطی پتروشیمی خاتم در پیچ و خم‌

در حالی که مسئولان شرکت آب منطقه‌ای یزد چندی پیش از عدم ظرفیت این شرکت برای تامین میزان آب مورد نیاز مجتمع پتروشیمی اوره و آمونیاک خاتم خبر داده و مکان در نظر گرفته شده برای طرح را به لحاظ زیست محیطی تهدیدی برای آلودگی آب و خاک منطقه عنوان کرده‌اند ولی مسئولان محیط زیست استان تکمیل طرح ارزیابی زیست ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز،"محمدرضا کوچک زاده" معاون پایش و نظارت اداره حفاظت محیط زیست استان یزد در مورد نتیجه بررسی اصلاحات طرح ارزیابی پروژه پتروشیمی اوره و آمونیاک خاتم اظهار می‌کند: موضوع آب مجتمع  هم به لحاظ تأمین آب و هم به دلیل اثراتی که بر منطقه خواهد گذاشت، از شرکت آب منطقه‌ای یزد استعلام شده ولی تاکنون پاسخ مکتوبی در این باره به محیط زیست ارسال نشده است.

وی با اشاره به نقش سازمان‌های مختلف برای اظهارنظرهای کارشناسی در موضوع ارزیابی طرح، می‌گوید: اداره کل محیط زیست استان پس از جمع‌بندی نظرات و تکمیل آنها با دیدگاه فنی کارشناسان اداره، پرونده را برای بررسی بیشتر به تهران ارسال می‌کند.

کوچک‌زاده در مورد اظهارنظرهای مسئولان آب منطقه‌ای در مورد عدم امکان تامین آب این طرح صنعتی، تاکید می‌کند که اداره حفاظت محیط زیست استان رسماً موضوع را از شرکت آب منطقه‌ای استعلام کرده و پاسخ شرکت نیز باید به صورت مکتوب و رسمی اعلام شود چرا که در صورت مخالفت آب منطقه‌ای، پروژه با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با تاکید بر این که یکی از پیشنهادهای محیط زیست استان در مورد این طرح، ارائه چند گزینه پیشنهادی برای ارزیابی مکان اجرای پتروشیمی بوده است، اظهار می‌کند: متاسفانه علی رغم پیشنهاد اداره کل محیط زیست، مشاور طرح در این ربطه تنها یک مکان را برای ارزیابی زیست محیطی ارائه کرده است و وقتی تنها یک گزینه با چالش‌های مختلف ارائه شود، ارزیابی و دفاع از آن نیز سخت خواهد شد.

کوچک‌زاده در مورد این که جانمایی پیشنهادی پتروشیمی اوره و آمونیاک خاتم علاوه بر واقع شدن در ورودی دشت هرات که تأمین کننده آب منطقه است، مشکلاتی همچون نزدیکی به شهر، استقرار در جهت باد غالب منطقه به سوی شهر و واقع شدن در مجاورت سه منطقه حفاظت شده این شهرستان را نیز دارد، می‌گوید: قطعاً در طرح ارزیابی زیست محیطی مکان فعلی موضوع مدلینگ انتشار آلودگی نیز انجام و در نظر نهایی محیط زیست لحاظ می‌شود.

وی در مورد این که نگاه محیط زیست استان در مورد این طرح چیست، اظهارنظر در این باره را مشروط به جمع‌بندی نهایی می‌داند ولی اظهار می‌کند: به طور کلی طرح‌های پتروشیمی دارای فاضلاب سنگینی هستند و گاهاً نیز همراه با انتشار گازهای آلاینده هستند.

معاون محیطزیست استان ضمن مهم خواندن نحوه مدیریت و کنترل این قبیل طرح‌ها، در پایان نیز متذکر می‌شود: البته این صنعت می‌تواند سبز هم باشد به شرط آن که تکنولوژی روز دنیا را داشته باشد و به سیستم تصفیه فاضلاب نیز مجهز باشد که در این صورت نیز مهم این است که از چه تکنولوژی استفاده و چگونه مدیریت شود.

گفتنی است؛ چندی پیش "حسین غفوری" مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد در گفت‌و‌گو با ایسنا صراحتاً‌ اعلام کرده بود که میزان آب مورد نیاز این طرح بسیار فراتر از میزان سهمیه تخصیصی آب زیرزمینی منطقه است و در ظرفیت این شرکت نخواهد بود.

وی گفته بود که در دشت‌های ممنوعه آبی از جمله تمام محدوده‌های مطالعاتی شهرستان خاتم، تأمین آب به میزان بیش از ۲۵ مترمکعب در شبانه روز از منابع آب زیرزمینی برای هر واحد صنعتی، مجاز نیست.

غفوری در مورد امکان آلودگی آب‌های زیرزمینی هرات از سوی این مجتمع صنعتی نیز اظهار کرده بود؛ این طرح از لحاظ مکانی و مطابق کروکی پیوست مجتمع، در قسمت ورودی دشت که محل تأمین آب شهر هرات به شمار می‌آید، واقع شده است و قطعاً با توجه به حجم و بار آلودگی بسیار بالای فاضلاب مجتمع، بستر آلودگی منابع آب زیرزمینی و به تبع آن منابع آب پایین دست نیز فراهم می‌شود.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..