بررسی اقدامات کمیسیون برجام در گفت وگو با 2 نماینده اصلاح طلب و اصولگرای مجلس؛

تابش: مدیریت کمیسیون برجام از دست لاریجانی در رفته است/ نعمتی: با دعوت جلیلی می خواهند مرده را زنده کنند

تشکیل " کمیسیون ویژه بررسی برجام " از سوی مجلس به یکی از موضوعات مهم کشور درباره توافق هسته ای تبدیل شده که مجلس، دولت و مذاکره کنندگان هسته ای فعلی و سابق را درگیر خود کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز از زمان توافق هسته ای که ۱۴ ژوئیه میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان صورت گرفته، حاشیه های متعددی برای ایران و ایالات متحده آمریکا بوجود آمده است که از جمله این حواشی می توان به پس لرزه های بازار اقتصادی ایران، رفت و آمد دیپلمات های کشورهای مختلف به ایران و از همه مهمتر حاشیه های کنگره و سنا که برای باراک اوباما رییس جمهور آمریکا بوجود آمده و در پی آن اوباما عزم خود را برای وتو کردن این موضوع جزم کرده اشاره کرد. ضمن اینکه شرایطی مشابهی هم در ایران به دنبال تصویب برجام به وجود آمده است. تشکیل " کمیسیون ویژه بررسی برجام " از سوی مجلس به یکی از موضوعات مهم کشور درباره توافق هسته ای تبدیل شده که مجلس، دولت و مذاکره کنندگان هسته ای فعلی و سابق را درگیر خود کرده است.

در همین زمینه خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، موضوعات و مسائل مربوط به کمیسیون برجام را در گفت و گو با ۲ تن از نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرای مجلس بررسی کرده است. آنچه در ادامه می آید اظهار نظرهای محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس نهم و بهروز نعمتی، نماینده اصولگرا و سخنگوی پیشین هیات رئیسه مجلس در این خصوص است.

تابش: چرا در کمیسیون برجام از افرادی که قابلیت و تخصص ندارند دعوت شده است؟

نمانیده اصلاح طلب مجلس درباره حضور جلیلی در کمیسیون برجام، گفت: حضور آقای جلیلی در کمیسیون برجام ایرادی ندارد، ولی باید بگویم به چه عنوان در این کمیسیون حضور یافته و جدای از آن مسائل مربوط به کسب توافق هسته ای را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند؟

محمدرضا تابش افزود: در هر صورت مسئولان تیم هسته ای قبلی و مذاکره کنندگان و حتی سازمان انرژی اتمی خیلی از قابلیت های تخصصی فنی و سیاسی لازم برخوردار نبودند چه برسد به اینکه بخواهند اینگونه توافق کسب شده را مورد تاخت و تاز قرار دهند. به نظر من باید آدم های شاخصی به کمیسیون برجام می آمدند و در خصوص توافق هسته ای توضیح می دادند.

وی تصریح کرد: کمیسیون برجام چرا از برجستگان و متخصصین امر دعوت نمی کنند. کسانی که در سازمان انرزی اتمی مسئولیت های سنگینی داشتند در مجالس گذشته نقطه نظراتی و تخصص هایی داشتند و اظهار نظر هم می کردند. بعضا به لحاظ اظهار نظرهای تخصصیشان در دولت گذشته طرد و حتی کنار گذاشته شدند؛

نماینده مردم اردکان در مجلس از رئیس و اعضای کمیسیون برجام این سئوال را مطرح کرد که چرا نظر متخصصین را در خصوص توافق هسته ای نپرسیده اند؟ افکار عمومی باید در جریان قرار بگیرند که آیا این فرآیندی که طی شد به صلاح بود؟ موافق منافع ملی بود یا مغابرت هایی هم داشت؟

وی عنوان کرد: به نظر من، آقای لاریجانی و کمیسیون رهروان ولایت نتوانستند کمیسیون برجام را هدایت و مدیریت کنند و الان هم این موضوع از دستشان در رفته است.

نعمتی: کمیسیون برجام به حاشیه ها پرداخته است

سخنگوی سابق هیات رئیسه مجلس نیز درباره حضور جلیلی در کمیسیون برجام گفت: موضوع برجام مشخص است و اینکه دوستان به حاشیه می زنند و به دعوت از حقوقدانان و جلیلی  که مسئولیتی در برجام ندارند، می پردازند، فقط با این کارشان می خواهند مرده را زنده کنند.

بهروز نعمتی اظهار کرد: جلیلی ۶ سال متولی امر مذاکره بود و فرصت های خوبی هم در این زمینه داشت، ولی فرصت سوزی کرد و نتواست در بحث آلماتی کاری کند که جای علامت سوال دارد؟

نماینده مردم اسد آباد در مجلس نهم تاکید کرد: من در جلسه برجام به آقای جلیلی گفتم که شما در این ۶ سالی که مسئولیت پرونده هسته ای را به عهده داشتید ۶ بار هم به کمیسیون و مجلس نیامدید، ولی آقای ظریف هر یک هفته در میان به مجلس و کمیسیون می آید و خودش را ملزم به پاسخگویی می داند که ایشان در جواب گفتند: خیر، من یکبار به دعوت آقای لاریجانی به مجلس آمدم.

وی درباره اینکه دوستان نمی خواهند ملت ایران از جزییات این پرونده باخبر شوند، گفت: دوستان نمی خواهند این موضوع خیلی باز شود و مردم از جزییات این پرونده اطلاع داشته باشند و به نوعی اهمیت موضوع هسته ای که مردم باید در جریان باشند را سانسور کردند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در خصوص نامه نگاری زاکانی با سران ۳ قوا یادآور شد: این موضوع مهمی است، ولی به نظر من نوعی قدرت نمایی بشمار می آید که به صلاح مجلس و دولت نیست.

بخش نظردهی بسته شده است..