آمار خودکشی در کشور در هاله ای از ابهام

no-thumbs

خودکشی پدیده‌ای غیرطبیعی است. غریزه هر موجود زنده‌ای را وا می‌دارد که در پی حفظ بقا باشد.غریزه‌ای که روانشناسان آن را «غریزه‌ی زندگی» می‌نامند. در بسیاری از فرهنگ‌ها ساحت مرگ، ساحتی غریب، مقدس و دور از دسترس انسان است بنابراین از منظر بسیاری از ادیان و فرهنگ‌ها، خودکشی دست درازی انسان به ساحت امر م...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز با این که خودکشی در ظاهر یک آسیب فردی است اما در واقع برایندی از شرایط روانی، اجتماعی، اقتصادی و زیست شناختی است. علاوه بر این عوامل کلان، عوامل زمینه‌ای مثل سن، جنس، نژاد، مذهب، وضع تأهل، شغل، سلامت جسمی و روانی، وجود اختلالات رون‌پزشکی و وابستگی به مواد و همین طور سابقه‌ اقدام‌های قبلی به خودکشی در انجام خودکشی فرد موثر است.

گسترش روزافزون خودکشی در جهان، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته که ۱۰ سپتامبر(۱۹ شهریور) «روز جهانی پیشگیری از خودکشی» اعلام کند.

خودکشی به روایت آمار در جهان

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (W.H.O) در هر ساعت ۱۹ نفر در سراسر جهان خودکشی می‌کنند.

نرخ خودکشی در جهان ۱۱-۱۲ نفر در بین هر صد هزار نفر است.

سالانه هشتصد هزار تا یک میلیون نفر در دنیا به دلیل خودکشی می میرند.

خودکشی هشتمین دلیل مرگ و میر در دنیاست.

۷۵ درصد خودکشی‌ها در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط اتفاق می‌افتد.

آسیایی‌ها درهر چه که موفق نباشند در خودکشی موفقند و ۶۰ درصد از خودکشی‌های موفق دنیا در قاره‌ی آسیا اتفاق می‌افتد.

مردان همیشه بیشتر از زنان خودکشی می‌کنند.

در کشورهای توسعه یافته میزان خودکشی مردان سه برابر زنان است اما در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه، زنان بیشتر خودشان را می‌کشند و تا۵/۱ برابر خودکشی مردان افزایش می‌یابد.

در ازای هر مورد مرگ در اثر خودکشی، بین ۱۰ تا ۲۰ مورد اقدام به خودکشی وجود دارد که منجر به مرگ نمی‌شوند.

بالاترین نرخ خودکشی در جهان در کشورهای گویان (۴۴/۲)، کره شمالی (۳۸/۵)، و کره جنوبی (۲۸/۹) وجود دارد.(در هر صد هزار نفر)

خودکشی به روایت آمار در ایران ( همه آمار مربوط به قبل از چهارماهه اول سال ۱۳۹۲ است)

از هر صدهزار نفر ایرانی ۵ نفر در سال جانشان را به علت خودکشی از دست می‌دهند.

در حالی که در اکثر نقاط دنیا نرخ خودکشی افراد بالای هفتاد سال بیشترین امار را دارد، در کشور ما بیشترین خودکشی بین گروه سنی ۱۵-۲۴ سال اتفاق می‌افتد.

ظرف ۴۵ سال گذشته نرخ خودکشی در ایران ۶۰ درصد رشد داشته است.

متاهلین در ایران بیشتر از مجردها خودکشی می‌کنند. ( برخلاف آنچه که در اکثر نقاط دنیا روی می‌دهد)

استان‌های تهران، خوزستان، البرز، زنجان و گلستان کمترین میزان خودکشی را دارند.

نرخ خودکشی در استان‌های محروم بالاتر از سایر نقاط کشور است.

نرخ خودکشی در استان ایلام شانزده برابر نرخ کشور است. در ازای هر صد هزار نفر ۷۱ نفر در سال خودکشی می‌کنند.  ( تا سال ۱۳۹۱)

روزانه ۱۳ مورد خودکشی با میانگین سنی ۲۹ سال در ایران اتفاق می افتد.

مهم ترین و شایع ترین عامل و وسیله خودکشی در کشور ما داروست و مسمومیت دارویی عامل خودکشی در کشور است.(مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت ۱۳۹۱)

طبق آخرین آمار منتشر شده سازمان پزشکی قانونی در چهار ماهه اول سال ۱۳۹۲ آمار خودکشی نسبت به زمان مشابه در سال قبل، ۱۲/۸ درصد افزایش داشته است.

آمار خودکشی در ایران از سال ۱۳۹۲ در هاله‌ای از ابهام

سال۱۳۹۲ بعد از اعلام نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش آمار خودکشی در کشور به یکباره این آمار از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان پزشکی قانونی کشور محو شد و داده‌های مربوط به این آمار هرگز به روز نشد. حتی احمد حاجبی معاونت وقت سلامت روان وزارت بهداشت به فارس گفته بود: سازمان پزشکی قانونی آمار خودکشی را به وزارت بهداشت نمی‌دهد!

اطلاعات آماری در واقع مهمترین ابزار  برای شناخت زوایای مختلف یک آسیب اجتماعی است. امکان دسترسی محققان و پژوهشگران به این اطلاعات، امکان شناخت همه جانبه‌ی علت‌ها را فراهم می‌کند.

راه‌حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی معمولا حاصل تعامل میان پژوهش و برنامه‌ریزی است. مخفی کردن آمار اطلاعات ناهنجاری‌های اجتماعی در واقع پاک کردن صورت مسئله است.

راهکارهای  کاهش میزان خودکشی

جامعه شناسان برای کاهش میزان خودکشی در سطوح کلان راهکارهایی مثل کاهش دادن تبعیض‌های طبقاتی و جنسیتی، کاهش بیکاری و مدیریت کردن بحران‌های اقتصادی را پیشنهاد می‌کنند.

اقدامات پیشگیرانه خودکشی در سطوح خردتر آموزش خانواده‌ها و افراد است. با آموزش مهارت‌های زندگی و کسب روش‌های مؤثر و مفید، افراد می‌توانند برای مقابله یا کنار آمدن با شرایط ناگوار و استرس‌زا آمادگی بیش‌تری داشته باشند.

 آگاهی دادن به افراد جامعه در مورد خطر افکار خودکشی و لزوم مراجعه به مراکز روان‌درمانی و تسهیل دسترسی افراد به خدمات روان‌پزشکی هم از دیگر راهکارهای پیشنهادی روانشناسان برای مقابله با خودکشی است.

ملیت

بخش نظردهی بسته شده است..