چرا کامنت‌های ایرانی ها پر از خشم شده؟

no-thumbs

این روزها اخباری که منتشر می شود نشان از افزایش خشونت و عصبانی بودن مردم دارد و به نظر می رسد تحمل مردم پایین آمده و برای کوچکترین مورد درگیری ایجاد می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از خبرآنلاین،آمار قوه قضاییه هم نشان می دهد که بهارِ امسال، ١٠ جرم اول یعنی ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، سرقت مستوجب تعزیر، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، تخریب عمدی، تهدید، کلاهبرداری، تصرف عدوانی، خیانت در امانت و مزاحمت تلفنی رشد ۱۵ درصدی داشته است.

همچنین دو سه روز پیش معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه دراین باره گفت: »آرامش مردم پایین رفته و آنها در مقابل کمترین مشکل واکنش و رفتار خشونت‌آمیز نشان می‌دهند. درگیری و استفاده از ابزارهای خاص مثل چاقو و سلاح گرم در رفتار مردم غیرقابل انکار است، متاسفانه امروز شاهد استفاده از سلاح گرم در منازعات هستیم به طوری که مردم در اولین لحظه از وقوع یک منازعه از سلاح گرم استفاده می‌کنند.»

جامعه شناسان معتقدند یک راه برای کاهش خشونت و درگیری در بین مردم این است که مجازات‌ها باید بعد بازدارندگی و رعب و وحشت داشته باشند و مجازات‌ها هرچند کم ارزش، باید اجرا شوند و از صدور مجازات‌های طولانی و جرایم سنگین انجام نشدنی پرهیز شود.

از سوی دیگر واکنش مردم نسبت به اخباری مانند کشف جنازه سربریده پسربچه ۱۰ ساله مقابل خانه‌شان در خیابان وحدت اسلامی، جوانی ۲۰ساله در سی‌سخت با چاقو به جان زن‌برادرش افتاد و او را کشت، قتل پسر معتاد با شلیک یک گلوله توسط پدرش در سیمون بولیوار ، بازداشت دزد ۲۰ساله‌ای که در شیراز، شبانه، بدون لباس، وارد خانه‌های مردم می‌شد و به زنان تجاوز می‌کرد هم جای نگرانی دارد چون اغلب کاربران پیشنهاد انتقام به شیوه داعش، اعدام با شکنجه، زجر کش کردن و … را داده بودند.

اما چرا نظرات مخاطبان اینقدر رنگ خشونت دارد و چرا مردم به دنبال انتقام هستند؟ در این باره نظر سیدحسن حسینی، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران را جویا شدیم و همچنین چندی پیش از این میزگردی در خبرآنلاین برگزار کردیم که می توانید اینجا بخوانید.

حسینی استاد دانشگاه و جامعه شناس گفت: متاسفانه با وجود اعدام خلافکاران، قاچاقچیان و قاتلان در طول این سالها نتوانستیم میزان خشونت را در جامعه کاهش دهیم و با وجود مجازات های خشن،‌ با رشد آسیبهای اجتماعی در جامعه مواجه هستیم.

او گفت: در سالهای گذشته قاچاقچیان بیشماری اعدام شدند. با این‌حال تعداد معتادان و قاچاقچیان کم نشد و این نشان می دهد که با نشان دادن خشونت نمی توانیم آسیبها را کم کنیم و باید فکر دیگری برای آن کرد.

حسینی گفت: خشونت از فحاشی تا قتل را شامل می شود و متاسفانه تمام سطوح آن در جامعه ما وجود دارد و برای همین طبق آمار پزشکی قانونی آمار آن بالا است.

او با مقایسه سلاح های سرد و گرم استفاده شده در نزاع ها گفت: در بسیاری از کشورهایی که قتل و خشونت وجود دارد از اسلحه گرم استفاده می شود. اما در کشور ما از سلاح سرد و چاقو بیشتر استفاده می شود. هرچند آدم کشی از هر نوع خشونت است اما استفاده از سلاح سرد وحشیانه تر است.

این جامعه شناس بیان کرد: در سالهای گذشته شاهد بودیم که مردم برای تماشای اعدام صف می ایستادند که این در خشن بودن افراد تاثیر می گذارد.

حسینی گفت: آسیبهای اجتماعی زنجیروار هستند و باید بررسی شود که چرا یک نفر کیف قاپی یا قتل می کند و مردم باید خودشان را جای سارق یا کسی که مرتکب جرم و قتل شده بگذارند تا بهتر بتوانند موضوع را درک کنند هرچند که قتل و سرقت در هیچ شرایطی درست نیست.

او ادامه داد: وقتی مردم ما برای فردی که سر پسر بچه ای را برید تجویز به کشتن با شکنجه یا از نوع داعش می کنند نشان دهنده افزایش روحیه خونخواهی در میان مردم است که این اصلا نشانه خوبی نیست.

حسینی گفت: البته این قاتل هم فردی عادی نبود و احتمالا شیشه مصرف می کرده و وقتی این افراد بدون هیچ کنترل اجتماعی در جامعه رها باشند احتمال این خشونتها هم وجود دارد.

او ادامه داد: کشور ما مملو از پیام های خشونت است که بی شک بر رفتار مردم تاثیر منفی دارد، برای همین مرم در یک دعوای کوچک هم ذهنیت انتقام و پیروزی دارند.

حسینی یکی دیگر از دلایل افزایش خشونت در جامعه را عدم عبور از تفکر روستایی دانست و گفت: همه ما شهرنشین و آپارتمان نشین شدیم اما اینها تنها مظاهر تکنولوژی هستند و هنوز تفکر خونخواهی که در میان عشایر وجود داشت در ذهن ما وجود دارد.

او برای رفع خشونت زدایی در جامعه پیشنهاد داد اساتید دانشگاهی و کسانی که در حوزه فرهنگی هستند باید خشونت زدایی کنند و این کار ابتدا باید کلامی باشد.

این جامعه شناس تاکید کرد: بهتر است به جای اعدام از شیوه های دیگر برای کم شدن خشونت استفاده شود و این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد.

احسانی زاده

بخش نظردهی بسته شده است..