هر ۷دقیقه یک ایرانی آلزایمر می‌گیرد

no-thumbs

آنچه که بار عاطفی و هزینه مالی سنگینی برای خانواده، جامعه و دولت ایجاد می‌کند، سال‌هایی است که افراد مبتلا به دمانس (بیش از 12 سال زندگی با بیماری) با معلولیت و در نتیجه با وابستگی و نیاز به حمایت زندگی می‌کنند، بنابراین با توجه به فشار عاطفی و هزینه مالی سنگین این بیماری، انجام اقداماتی در جهت کاهش...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز دکتر مریم نوروزیان در آستانه روز جهانی آلزایمر با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین تحقیقات در زمینه آلزایمر بر روی میزان افزایش بروز آن در آینده متمرکز است، گفت: شدت و شیوع بیماری آلزایمر وابسته به سن است. امروزه با توجه به کنترل بیش از پیش بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، قند و فشار خون و داروهای مصرفی، امید به زندگی در حال افزایش است و این روند اهمیت توجه به پیشگیری از آلزایمر را به نسبت به گذشته افزایش می‌دهد.

این عضو کمیته علمی انجمن آلزایمر، اضافه کرد: در حال حاضر از ۹۰۰ میلیون فرد سالمند در جهان، ۴۷ میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند؛ این در حالی است که در هر ثانیه ۳.۲ نفر در جهان از ابتلا به این عارضه مطلع می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جهان به دمانس مبتلا هستند، تصریح کرد: کشورهایی که با کمبود یا نبود متخصصان بیماری دمانس، محل نگهداری مناسب این بیماران و محدودیت های دارویی و امکانات درمانی مواجه هستند، بیش از سایر کشورها به این عارضه مبتلا می شوند. همچنین باید توجه داشت که آمار جهانی شامل حدود ۴۷ میلیون نفر مبتلا به دمانس، با گذشت هر ۲۰ سال دو برابر می‌شود و بر طبق تحقیقات جهانی تا سال ۲۰۵۰ آمار جهانی به ۱۳۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد.
 
سرپرست بخش اختلالات حافظه و رفتار گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه در هر هفت دقیقه یک نفر در ایران به بیماری دمانس و آلزایمر مبتلا می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده، از هر ۱۰۰ ایرانی ۷.۸ نفر به دمانس مبتلا هستند. این آمار نشان می دهد که باید به دنبال راهکاری جدی برای تشخیص زودرس این بیماری بود.
 
نوروزیان تاکید کرد: بیماری آلزایمر، عارضه تدریجی است که در طی ۲۰ سال و به آرامی بروز می‌کند. بنابراین باید از سن کم با انجام فعالیت‌های ورزشی، آموزش زبان‌های زنده جهان، افزایش فعالیت‌های ذهنی و ممانعت از افزایش وزن و چاقی موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر شد.

افراط در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، عاملی برای اختلال در عملکرد مغزوی با بیان اینکه افسردگی عاملی است که نیازمند تشخیص و درمان صحیح و زودرس است، گفت: اغلب بیماران ارجاعی به بیمارستان‌ها پس از سال ها ابتلا به دیابت، کلسترول، فشارخون یا افسردگی به مصرف دارو می پردازند. این در حالی است که در طی سال ها این بیماری ها تاثیر خود را بر مغز و کوچک شدن مناطق حافظه گذاشته است، بنابراین باید بر روی فاکتورهای پیشگیری به صورت زودرس کار شود.
 
مدیر گروه طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد: فعالیت در زمینه آموزش و یادگیری و افزایش پرورش و تجزیه و تحلیل فکری نقش موثری در جهت کاهش ابتلا به آلزایمر دارد. افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی که فرد به عنوان مصرف کننده عمل می‌کند و از هرگونه فعالیت مغزی به دور است، موجب پیشگیری از تجزیه و تحلیل و عملکرد مغزی می‌شود.
 
نوروزیان با تاکید بر اینکه انجام پیاده‌روی سرعتی به صورت سه بار در هفته از بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر پیشگیری می‌کند، افزود: انجام چنین فعالیت‌هایی نیازمند وجود محیطی امن و مناسب برای سالمندان است.

دکتر سید مظفر روحانی، روانپزشک نیز با اشاره به اینکه ۶۰ درصد دمانس‌ها ناشی از بیماری آلزایمر است، گفت: بیماری آلزایمر نوعی دمانس پیش رونده و برگشت‌ناپذیر است که امکان بهبودی در آن وجود ندارد، اما می‌توان با بکارگیری اقداماتی روند آن را کند کرد.
 
وی اضافه کرد: اگر این بیماری قبل از ۶۵ سالگی بروز کند با عنوان زودرس و اگر بعد از این سن بروز کند، آلزایمر دیررس خوانده می‌شود. ۵۰ تا ۶۰ درصد زوال عقل در سنین بالا را بیماری آلزایمر تشکیل می دهد که پنج درصد از افراد بالای ۶۵ سال به آن مبتلا می‌شوند.
این روانپزشک با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر در ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال شیوع دارد، تصریح کرد: در اغلب موارد علت بروز این عارضه ناشناخته است، اما طبق تحقیقات انجام شده، در ۴۰ درصد از مبتلایان به آلزایمر علت ژنتیکی دخالت داشته است.
 
روحانی خاطرنشان کرد: احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در دو قلوهای دو تخمکی هشت درصد و در دوقلوهای تک تخمکی ۴۳ درصد است. بنابراین می‌توان علت شناسی این بیماری را مرتبط با ژنتیک دانست. همچنین اختلال حافظه مشهودترین علایم بروز این عارضه است که اغلب با عدم توانایی یادگیری اطلاعات جدید و عدم یادآوری اطلاعات قدیم همراه است.
 
این عضو انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی، افزود: صحبت تنها در ارتباط با اطلاعات قدیم در افراد بالای ۶۰ سال، بروز اختلالات تکلم و عملکرد حرکتی، عدم شناخت اشیا و استفاده بیش از حد از کلمه "چیز" به جای نام اشیا و اشخاص و عدم تدبیر در موضوعات مختلف از جمله علایم بروز بیماری آلزایمر است.
 
وی با تاکید بر اینکه عمر بیماران آلزایمر پس از تشخیص ۱۰ تا ۲۰ سال تخمین زده شده است، اما اغلب آن ها پس از گذشت هشت سال به دلیل عفونت‌های ریوی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در اغلب افراد که در ریسک ابتلا به آلزایمر هستند، وجود اختلالات جزئی حرکتی می‌تواند نشانه بروز این عارضه باشد.

زنان دو برابر مردان به آلزایمر مبتلا می شوندروحانی در پایان یادآور شد: باید توجه داشت که زنان دو برابر مردان به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند و بیان کلمات به صورت اشتباه پس از ۵۰ سالگی باید برای خانواده فرد مهم و حساس تلقی شود؛ چراکه بهترین زمان پیشگیری از بروز این عارضه میانسالی و اوایل سالمندی است.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..