بهمراه تصاویر:

هیجان کویرنوردی در سکوت کویر یزد

کویر با ویژگی‌های منحصر به‌فردش یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌رود و گرچه عده‌ای این پهنه وسیع شنی را نشان بخل طبیعت می‌دانند اما واقعیت این است که کویر یک ثروت بی‌نظیر خدادادی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزیکی از جذابیت‌هایی که هر مسافری در سفر آن را جست‌وجو می‌کند، دست یافتن به آرامش و سکون و دوری از هیاهو و شلوغی‌های روزمره است و از آنجا که کویر مظهر سکوت و آرامش و عظمت است، این خواسته با سفر به کویر دست یافتنی است.

سکوت کویر، آسمان پرستاره شب‌های کویر، دنیای ناشناخته و گاه وهم‌انگیز کویر، تنها بخشی از ویژگی‌های این سرزمین‌ شنی است.

کویر نه تنها نشانه بخل طبیعت و دست‌تنگی آسمان برای بارش بر پهنه‌ای وسیع نیست بلکه دریایی از سخاوت بی‌حد و اندازه پروردگار عالم است که فوج فوج شن، آسمان آسمان ستاره و دریا دریا سکوت نثار این بخش از کره خاکی کرده و آن را در اختیار انسان قرار داده است.

استان یزد در مرکز جغرافیایی ایران از جمله نقاطی است که از این ثروث خدادادی بی‌اندازه بهره‌مند است و مردان و زنانی سخت‌کوش و خوش‌فکر چند سالی است به فکر عرضه زیبایی‌های کویر به همه علاقمندان به طبیعت هستند.

رونق کویرنوردی در یزد

کویری که روزگاری اغلب مردم حتی برای عبور از کرانه آن هراس داشتند و ورود به آن را مصادف با گم کردن مسیر، تشنگی و پایان زندگی می‌دانستند این روزها برای عده‌ای از جوانان این دیار پول‌ساز و برای عده‌ای از گردشگران، به مکانی برای تفریح و سفر تبدیل شده است.

بیابان‌ها و کویرهای اطراف مناطق خرانق در اردکان، فهرج در یزد، باقرآباد در بافق و … از چندی پیش میزبان گردشگرانی نه تنها از سراسر ایران بلکه از کشورهای اروپایی شده است.

اغلب گردشگران خارجی کویر را مسافران اروپایی تشکیل می‌دهند، زیرا اعراب و گردشگران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علاقمند به سرسبزی و کوه و جنگل هستند از اینرو شمال ایران را برای سفر انتخاب می‌کنند و گردشگران اروپایی نیز بیشتر به دنبال اقلیمی متفاوت از اقلیم خود یعنی همان کویر هستند.

یکی از گردشگران که به همراه تورهای گردشگری عازم کویر فهرج شده است، به خبرنگار مهر گفت: از سال‌ها پیش علاقه بسیاری به کویرنوردی داشتم و برای استفاده از جاذبه‌های کویر حتی به کشورهای آفریقایی و کشورهای عربی نظیر دوبی نیز سفر کرده‌ام.

 

علیرضا وارسته با بیان اینکه از وجود بیابان در مرکز ایران مطلع بودم اما در طول دهه‌های گذشته، هیچ اطلاعاتی از امکانات کویرنوردی در ایران نداشتم، افزود: اکنون سه سال است که در ماه‌های شهریور و مهر به استان یزد و استان‌هایی نظیر کرمان و خراسان جنوبی سفر می‌کنم تا از سکوت و شب‌های پرستاره کویر لذت ببرم. یک گردشگر: سه سال پیش در دوبی، برای سه ساعت کویرنوردی که شامل نیم ساعت شترسواری، موتورسواری در شن‌های کویر و ماشین‌سواری بود، ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کردم و امروز می‌بینم که این امکانات در کمپ‌های کویرنوردی یزد با قیمت‌هایی بسیار کمتر از آنچه در کشورهای عربی پرداخت کردم، ایجاد شده است

وی افزود: سه سال پیش در دوبی، برای سه ساعت کویرنوردی که شامل نیم ساعت شترسواری، موتورسواری در شن‌های کویر و ماشین‌سواری بود، ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کردم و امروز می‌بینم که این امکانات در کمپ‌های کویرنوردی یزد با قیمت‌هایی بسیار کمتر از آنچه در کشورهای عربی پرداخت کردم، ایجاد شده است.

وارسته با بیان اینکه از دو سال پیش، با یک تور که اغلب شرکت‌کنندگان آن را دوستان و همکاران در یکی از وزارت‌خانه‌ها تشکیل می‌دهند، به یزد سفر می‌کند، افزود: هر سال نیز بر تعداد علاقمندان به کویرنوردی افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه امکانات موجود گرچه محدود است اما همین امکانات محدود نیز اطلاع‌رسانی نشده است، افزود: بسیاری از علاقمندان از وجود چنین امکاناتی در کویرهای اطراف یزد، کرمان و خراسان جنوبی بی‌اطلاع هستند و برای اینکه به چنین فضایی دست پیدا کنند، گاه هزینه‌های گزافی برای سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نظیر دوبی پرداخت می‌کنند.

جاذبه‌های کویر نه تنها در طول روز با شترسواری، موتورسواری، ماشین‌سواری، پیاده‌روی در شن‌های تفتیده کویر و … علاقمندان بسیاری به خود جذب کرده است، بلکه شب‌های کویر نیز علاقمندان خاص خود را دارد و بسیاری از گردشگران مشتاقانه برای تماشای ستاره‌باران شب‌های کویر از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور به یزد سفر می‌کنند.

تورهای خاطره‌انگیز رصد ستارگان کویر مشتاقان بسیاری را راهی یزد کرده و توانسته به گردشگری این استان رونق قابل توجهی ببخشد به نحوی که اخیرا یک تور بزرگ اروپایی و یک تور چینی تنها برای کویرنوردی به استان یزد سفر و روزهای متوالی را در کویر‌های اطراف فهرج، خرانق و باقرآباد سپری کردند.

این علاقمندی‌ها سبب شده تا مسئولان میراث فرهنگی استان یزد به فکر ایجاد امکانات برای علاقمندان به کویر بیفتند، گرچه اقدامات انجام شده بسیار محدود بوده اما به نظر می‌رسد توانسته تا حدی رضایت علاقمندان را جلب کند.

ایجاد کمپ‌های دائم و موقت کویرنوردی در یزد

ایجاد کمپ‌های کویرنوردی به صورت دائم و موقت در شهرستان‌های مختلف استان، گامی موثر در راستای توسعه و رونق‌بخشی به کویرنوردی به عنوان شاخه‌ای از صنعت گسترده توریسم است.

معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این مورد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر کمپ‌های کویرنوردی در اغلب نقاط استان یزد فعال است و در برخی ماه‌ها و روزهای سال، فعالیت آنها گسترده‌تر می‌شود.

محمدرضا نصیری یادآور شد: معمولا در ایام نوروز، نیمه دوم شهریورماه و مهرماه همچنین ماه اسفند، استقبال از کویرنوردی افزایش پیدا می‌کند و در همین ایام نیز کمپ‌ها فعال‌تر عمل می‌کنند.

وی گفت: هم‌اکنون هفت کمپ دائمی و چند کمپ موقت در شهرستان‌های یزد، اشکذر، اردکان و بافق فعال هستند که نام کمپ‌های مجاز در سایت میراث فرهنگی استان یزد آمده است.

نصیری ادامه داد: در این کمپ‌ها امکانات کویرنوردی، شترسواری،  رصد ستارگان و … فراهم است و خدمات ویژه به گردشگران ارائه می‌شود.

وی همچنین از برگزاری تورهای خانوادگی، دانشجویی و دانش‌آموزی برای کویرنوردی و پیاده‌روی در کویر خبر داد و اظهار داشت: علاقمندان به حضور در این تورها باید از طریق آژانس‌های مسافرتی اقدام کنند.

لذت کویرنوردی؛ از پیاده‌روی در رمل‌های سرگردان تا رصد ستارگان در سکوت شب

افرادی که کویرنوردی را حتی یک بار تجربه کرده‌ باشند، لذت پیاده‌روی بر روی رمل‌های سرگردان، تماشای ستارگان بی‌شمار در آسمان سخاوتمند کویر و سکوت و آرامش آن را هرگز از یاد نمی‌برند.

یزد اکنون از جمله استان‌هایی است که این ظرفیت در آن فراهم شده و در حال حاضر، منطقه باقرآباد بافق بیش از سایر نقاط از امکانات لازم برای کویرنوردی بهره‌مند است.

گرچه امکانات موجود هنوز با آنچه که می‌تواند در شأن گردشگران داخلی و خارجی تدارک دیده شود فاصله دارد، اما حرکت خوبی آغاز شده که می‌تواند سرآغاز تحولی در شاخه کویرنوردی صنعت گردشگری باشد و از هرز رفتن این ثروت عظیم خدادادی جلوگیری کند.

به طور قطع گسترش کویرنوردی در کنار جاذبه‌های بی‌نظیری همچون بافت تاریخی یزد و شهرهای دیگر استان، نیازمند استفاده بهتر و مطلوب‌تر از این ثروت عظیم خدادادی است، ثروتی که می‌تواند برای گردشگران آرامش و روزهای خاطره‌انگیز و برای مردمان صنعت‌زده یزد رونق اقتصادی ایجاد کند.گزارش از نیره شفیعی پور

بخش نظردهی بسته شده است..