غفلت از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در آسفیج

no-thumbs

بخش آسفیج شهرستان بهاباد دارای ظرفیت‌های زیادی برای راه‌اندازی بخش‌های صنعتی، خدماتی و گردشگری است که متاسفانه تاکنون در مورد آن غفلت شده‌ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز آسفیج، از بخش‌های شهرستان بهاباد شامل ۱۷‌روستای دارای دهیاری و شوراست و بر اساس سرشماری سال‌90، ۴۲۰۰ نفر جمعیت دارد.
این بخش تا مرکز شهرستان بهاباد ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و هم مرز با شهرستان‌های کوهبنان و راور از استان کرمان است. کم آبی، نبود زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران و نبود فرصت‌های اشتغال از نیازهای این بخش مهم در شهرستان بهاباد محسوب می‌شود. بخش آسفیج ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد و در زمره روستاهای هدف گردشگری استان است؛‌ با این وصف جاذبه‌های تاریخی و طبیعی روستای آسفیج همچنان مغفول مانده است

ضرورت جذب سرمایه‌گذار
بخشدار آسفیج، کمبود زیرساخت‌ها به ویژه برق صنعتی و گاز و آب مورد نیاز صنایع را یکی از چالش‌های این بخش برای پذیرش سرمایه‌گذاران عنوان می‌کند.
««علیرضا تیموری» با اشاره به رویکرد دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاران در روستاها، می‌افزاید: زمین مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف خدماتی، کشاورزی و صنعتی در بخش آسفیج وجود دارد اما سرمایه‌گذاران به دلیل تامین نبودن زیرساخت‌ها به این بخش ورود نمی‌کنند.
وی بر ضرورت جذب سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی روستاهای این بخش برای تقویت صنعت گردشگری تاکید می‌کند و می‌افزاید: بهره‌گیری از این فرصت‌ها، به فراهم شدن فرصت‌های اشتغال برای جوانان روستا منجر می‌شود.
این مسئول با اشاره به مهاجرت ۱۶۰ نفر از ساکنان روستاهای بخش آسفیج در ۱۴ماه گذشته می‌افزاید: درخواست‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان به فرمانداری و استانداری ارسال شده و قرار است یک واحد صنایع بسته‌بندی مواد غذایی و گیاهان دارویی در این شهرستان راه‌اندازی شود.
تیموری درباره بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری روستاهای این بخش نیز می‌گوید: چشمه روستای آسفیج توانایی تبدیل شدن به یک تفرجگاه منطقه‌ای بسیار زیبا را دارد اما به دلیل ساماندهی نشدن، حتی ساکنان روستا هم رغبتی به استفاده از محیط اطراف چشمه ندارند. وی توسعه گردشگری در روستاهای بخش آسفیج را به تعریف مسیر گردشگری در شهرستان بهاباد منوط می‌داند و می‌افزاید: زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت گردشگری از جمله مراکز اقامتی و پذیرایی در این بخش وجود ندارد. این مسئول ادامه می‌دهد: تقویت ظرفیت گردشگری بناهای تاریخی این بخش، نیازمند تخصیص اعتبار کلان برای مرمت بناهاست اما متاسفانه اعتبارات دولتی بسیار محدود است.

لزوم حمایت از کشاورزان
بخشدار آسفیج درباره مشکل تامین آب کشاورزی روستاهای این بخش نیز می‌گوید: آب‌دهی قنات‌های کشاورزی روستاهای بخش آسفیج در اثر خشکسالی کاهش یافته است اما در این شرایط شاهد کاهش حمایت از کشاورزان خسارت دیده هستیم. وی ادامه می‌دهد: پرداخت تسهیلات کم‌بهره و مهلت دادن برای بازپرداخت تسهیلات کشاورزان برای حمایت از بخش کشاورزی آسفیج ضروری است؛ چرا که روستاهای این بخش، فرصت مناسبی برای توسعه کشاورزی و صنایع وابسته به آن دارند.
تیموری می‌گوید: کشاورزان این بخش همچنین خواستار بهره‌مندی از تسهیلات اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای هستند که در زمین‌های کوچک فعلی مقرون به صرفه نیست، اما درخواست کشاورزان برای دریافت زمین در سایر نقاط بخش نیز تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است. وی اضافه می‌کند: اداره امور اراضی حاضر به واگذاری زمین‌های مسطح در ابعاد بیش از یک هکتار به کشاورزان نیست در حالی که زمین‌های فعلی نیز دارای پستی و بلندی با شرایط خرده‌مالکی است که قابلیت اجرای طرح آبیاری قطره‌ای را ندارند. بخشدار آسفیج درباره ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار در روستا نیز می‌گوید: تمایل به تحصیل و طی کردن مدارج علمی، باعث شده که فارغ‌التحصیلان تمایلی به ادامه زندگی در روستا و اشتغال در فرصت‌های شغلی موجود را نداشته باشند.

فراهم شدن فرصت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی
فرماندار بهاباد درباره تامین زیرساخت‌های مورد نیاز روستاهای بخش آسفیج می‌گوید: کمبود منابع آبی یکی از دلایل فراهم نشدن فرصت سرمایه‌گذاری در این بخش به ویژه برای صنایع پرآبخواه است.
«عباس اقبال بهابادی» می‌افزاید: هر منطقه‌ای، ظرفیت خاصی برای جذب سرمایه‌گذار دارد و این فرصت در بخش آسفیج، در حوزه کشاورزی است چرا که آب مورد نیاز برای بهره‌برداری در این بخش در روستاها موجود است. وی با بیان این‌که آب کشاورزی روستاهای این بخش به طور کامل مورد بهره‌داری قرار نمی‌گیرد، ادامه می‌دهد: درخواست مردم برای تحویل زمین به بهانه اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای، مردود است چرا که اگر زمین وسیع هم در اختیار کشاورزان قرار گیرد، باز هم باید تفکیک شود. وی درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی روستاهای بخش آسفیج نیز می‌گوید: مرمت بناهای تاریخی نیازمند اعتبارات دولتی است که متاسفانه در حال حاضر حجم آن بسیار محدود است.
این مسئول با تایید وجود جاذبه‌های طبیعی در روستاهای بخش آسفیج از جمله چشمه روستای آسفیج ادامه می‌دهد: ظرفیت‌های طبیعی روستاهای این بخش که در زمره روستاهای ییلاقی شهرستان محسوب می‌شوند بر اساس اولویت در حال بررسی است.
وی از ساخت تفرجگاه طبیعی در دهستان بنستان بخش آسفیج خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای اجرای این طرح به احیای آسیاب قدیمی و ساخت آلاچیق‌ها برای استفاده عمو م مردم اقدام شده است.

عامل مهاجرت جوانان نبود فرصت اشتغال نیست
فرماندار بهاباد عقیده دارد که نبود فرصت‌های اشتغال، عامل اصلی مهاجرت روستاییان به شهر نیست. «عباس اقبال بهابادی» می‌افزاید: بسیاری از خانواده‌هایی که از روستاهای این بخش مهاجرت کرده‌اند، افراد بازنشسته‌ای هستند که جویای کار نیستند بلکه برای بعد از فراغت از کار، روستاها را ترک کرده‌اند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..