ضرورت استحصال آب باران:

ابرهای استان یزد دوباره بارور می‌شوند/ نامناسب بودن اقلیم خشک استان برای بارورکردن ابرها

طرح باروری ابرها در استان هر سال با هدف بارور کردن سیستم‌های بارشی که از استان عبور می‌کند، از آبان‌ماه آغاز شده است و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه می‌یابد تا 10‌تا‌15‌درصد بر میزان بارش‌های جوی استان بیفزاید حال آنکه کارشناس هواشناسی استان معتقد است که بازدهی اجرای این طرح در استان یزد پایین است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین طرح قرار است امسال نیز در ۱۲استان کشور از جمله استان یزد از محل اعتبارات ملی انجام شود. تعداد عملیات باروری در هر استان نیز بسته به جبهه‌های هوای سردی است که برای استان پیش‌بینی می‌شود.
بر اساس عملکرد سال‌های گذشته، اجرای عملیات باروری ابرها به طور متوسط باعث افزایش ۱۰‌تا ‌15‌درصدی بارش می‌شود، این در حالی است که متوسط بارندگی استان، ۱۰۰‌میلی‌متر است به این ترتیب هر سال ۱۰ تا ۱۵‌میلی‌متر به میزان بارش‌های استان اضافه می‌شود.

محدودیت منابع مالی برای اجرای عملیات
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مستقر در استان می‌گوید: عملیات باروری ابرها امسال نیز در ۱۲ استان کشور از جمله استان یزد انجام می‌شود اما انجام این عملیات منوط به محقق شدن اعتبارات تخصیص یافته است. «محمدمهدی جوادیان‌زاده» می‌افزاید: هزینه هر پرواز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که علت هزینه‎بر بودن این پروازها نیز هزینه کرایه هواپیما، میزان سوخت مصرفی و هزینه خرید مواد بارور‌کننده ابرهاست. وی ادامه می‌دهد: متاسفانه هیچ اعتبار استانی برای اجرای این طرح، اختصاص نیافته است و منابع مالی فقط از اعتبارات ملی تامین می‌شود.
این مسئول از آغاز عملیات باروری ابرهای استان از اوایل آبان‌ماه امسال تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: تعداد عملیات باروری بسته به پیش‌بینی‌های جوی و تعداد جبهه‌های هوای سرد، متغیر است، اما به طور متوسط سالانه ۱۵ تا ۲۰ پرواز برای باروری ابرهای استان انجام می‌شود. وی با اشاره به احتمال پاییز پربارش بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور، می‌گوید: میزان بارش‌ در اثر باروری ابرها به میانگین بارش‌های استان، می‌افزاید.

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارش‌ها
جوادیان‌زاده درباره تامین تجهیزات و مواد مورد نیاز برای باروری ابرهای استان نیز می‌گوید: از سال گذشته به نوسازی تجهیزات اقدام شده و مواد اولیه مورد نیاز نیز از روسیه و چین در حال تامین است.
وی اجرای عملیات باروری ابرها را در مناطق کوهستانی یزد، مثمر ثمر می‌داند و می‌افزاید: عمده عملیات باروری ابرها در استان در ارتفاعات شیرکوه انجام می‌شود، چرا که تنها این نقطه از استان بارندگی بیش از ۲۰۰‌میلی‌متر در سال را دارد.
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مستقر در استان درباره موفقیت هر عملیات باروری نیز می‌گوید: عملکرد این عملیات افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی میزان بارش‌ها است. وی با تاکید بر این‌که باروری ابرها هیچ اثر مخرب زیست‌محیطی به همراه ندارد، می‌افزاید: ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن، از شرایط لازم برای باروری ابرهاست.

نامناسب بودن اقلیم خشک استان برای بارورکردن ابرها
اما کارشناس هواشناسی استان عقیده دارد که اجرای عملیات پرهزینه باروری ابرها در هوای گرم و خشک استان بازدهی پایینی دارد و مقرون به صرفه نیست.
«محمود توکلی» می‌افزاید: نتیجه این عملیات در دنیا افزایش حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد میزان بارندگی است و این میزان بازدهی در استانی مثل یزد که میانگین بارش آن ۱۰۰‌میلی‌متر در سال است، مقدار ناچیزی خواهد بود.
وی ادامه می‌دهد: بهترین مکان برای باروری ابرها، استان‌های دارای میانگین بارندگی ۵۰۰ میلی‌متر به بالاست که از جمله می‌توان به استان‌های شمالی کشور اشاره کرد.
وی پربارش‌ترین نقطه استان را ارتفاعات شیرکوه با متوسط بارندگی ۳۰۰ میلی‌متر در سال و کم بارش‌ترین را نیز دشت یزد- اردکان با متوسط بارندگی ۴۰ میلی‌متر در سال معرفی می‌کند.
این کارشناس هواشناسی استان درباره پیش‌بینی تغییر اقلیم برای استان نیز می‌گوید: در حال حاضر استان ۱۵‌سال است که با خشکسالی‌های پیاپی دست و پنجه نرم می‌کند و به نظر می‌آید که این دوران خشکسالی هنوز تمام نشده است و ادامه دارد. وی ادامه می‌دهد: با این شرایط، بهترین راهکار برای گذر از دوران خشکسالی مدیریت مصرف آب در بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعت است؛ چرا که تنها در صورت مدیریت مصرف، می‌توانیم این دوران را پشت سر بگذاریم.
توکلی درباره پیش‌بینی افزایش بارش‌ها در فصل پاییز نیز می‌گوید: باید توجه کرد که ۸۰ درصد از آب بارندگی استان، قبل از ورود به زمین، تبخیر می‌شود و فقط ۱۰‌درصد از آب باران سفره‌های زیرزمینی را تغذیه می‌کند. وی اضافه می‌کند: این در حالی است که میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی همواره بیش از تغذیه سفره‌ها بوده؛ یعنی سطح آب‌های زیرزمینی استان در ۴۰‌سال گذشته، روند نزولی داشته است.
این کارشناس هواشناسی می‌افزاید: به این ترتیب ذخایری که باید در آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد، در حال حاضر رو به کاهش است.

مکث
ضرورت استحصال آب باران
کارشناس هواشناسی استان بر ضرورت استفاده از روش‌های متداول برای استحصال آب باران تاکید می‌کند و می‌افزاید: روش‌هایی برای بهره‌گیری از آب باران در کشورهای دنیا مرسوم است. «محمود توکلی» ادامه می‌دهد: متاسفانه قوانین دست و پاگیر و حقابه‌ها فرصت بهره‌گیری از آب باران را در کشور سلب کرده است. وی می‌افزاید: این در حالی است که می‌توان آب باران را ذخیره کرد و در فصول گرم و کم‌آب، برای بهره‌برداری در بخش کشاورزی، در اختیار بهره‌برداران قرار داد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..