هنرصنعت چلنگری در یزد احیا می‌شود

no-thumbs

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: برنامه‌هایی برای رونق هنر صنعت چلنگری از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی برای آموزش استاد شاگردی در شهرستان‌های یزد، میبد و اردکان درنظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمدرضا دهقان مهرجردی در مورد این هنر صنعت اظهار کرد: آهنگران قدیمی یزد با استفاده از وسایلی ساده نظیر دم، انبر و چکش به تولید ابزارآلات مورد نیاز مردم آن دوران همچون قپان، قندچین، انبر و ابزار طلاسازی می‌پرداختند.

 

وی اضافه کرد: کارگاه‌های چلنگری حتی تا ۵۰ سال پیش نیز در روستای سخوید، منطقه ندوشن و شهرستان‌های یزد، اردکان و میبد از جایگاه مناسبی برخوردار بوده ولی پس از این دوره به علت گسترش شهر و جایگزینی صنایع نوین رو به کاستی گذاشته است. در حال حاضر ۱۸ کارگاه‌ قدیمی آهنگری فعال در استان و شهرستان‌ها باقیمانده است.

 

دهقان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مشاغل سنتی جز لاینفک میراث فرهنگی و آداب و رسوم هر مرز و بومی محسوب می‌شود، انتظار می‌رود که با برنامه‌ریزی اساسی و پیگیری، در جهت حفظ و رونق حرفه چلنگری اقدام جدی شود. چلنگری با هنر شکل دادن به فلز تا روزگاری نه چندان دور، رونق قابل توجهی داشته ولی نسل امروز با آن غریبه است و شاید اصلاً این حرفه را در زمره مشاغل امروزی قرار نمی‌دهد.

 

چیلان به معنی آلات و ادواتی است که از آهن ساخته می‌شوند مانند زنجیر، حلقه‌های کوچک، یراق و غیره و چلنگری یعنی آهنگری سبک و محلی که در آن اشیایی همانند قپان، قندچین و اشیای سبک ‌وزنی مانند میخ ‌طویله، میخ سرکج، نیم‌ ذرع بزازی، انبر و سیخ و سه‌ پایه‌ آهنی، زنجیر و سیخانک، قلم، سنبه، منقل آهنی، چفت‌ و ‌ریزه، تملیک، اسکنه، مقار، درفش، جوالدوز و امثال اینها می‌سازند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..