اعلام‌آمادگی سیدحسن خمینی برای‌حضور‌در‌انتخابات

no-thumbs

«اگر روزی لازم شد که من کاری انجام دهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت‌سنجی شخصى و عافیت‌طلبی با اندیشه امام و آرمان‌های ما سازگار نیست.» این همان سخن معروف و اخیر سیدحسن خمینی در اظهارات اخیرش بود. سیاسیون بر این اعتقادند که اظهارات اخیر سیدحسن خمینی پاسخی به دعوت جدی آیت‌ا... هاشم...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز تحلیلگران معتقدند سیدحسن خمینی کاندیدایی قدرتمند برای انتخابات مجلس خبرگان بوده و در واقع این موضوع می‌تواند به تشکیل مثلث هاشمی، خمینی و روحانی تبدیل شود. اکنون فضا برعکس سال‌های گذشته برای ورود نوه امام (ره) به میدان بسیار مساعد است. همگان و به‌ویژه اصلاح‌طلبان چشم به ورود سیدحسن خمینی به عرصه انتخابات دوخته‌اند. از این رو انتظار می‌رود که وی بر اساس اظهارات اخیر خود یک نگاه جدی نسبت به ورودش به عرصه انتخابات داشته باشد تا در کنار آیت‌ا… هاشمی حماسه‌ای دیگر را در کشور بیافریند. همه آنچه که از نظر می‌گذارانید گفت‌وگوی مهدی غرویان استاد حوزه و دانشگاه پیرامون ورود سیدحسن خمینی در عرصه انتخابات در پیش رو و آینده اصلاحات است. 

 نقش بزرگانی مانند آیت‌ا… هاشمی و حاج سیدحسن خمینی را در جریان‌های سیاسی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ملت شریف ایران ملتی دیندار و انقلابی هستند و همواره در مسائل انقلابی پیرو بزرگان اهل سیاست و دیانت بوده‌اند، بر این اساس باید گفت آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی یکی از علمای متفکر سیاسی است که بسیاری در کشور و جامعه چشم به وی دوخته‌اند و افکار و اندیشه‌ها و سبک سیاسی وی به عنوان الگو دانسته شده و افراد زیادی از گذشته تاکنون پشت سر او حرکت می‌کنند. سیدحسن آقای خمینی نیز چهره‌ای عالم، جوان و بانشاط و در عین حال آشنا به اندیشه‌ها و افکار امام خمینی به عنوان موسس و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بوده است. لذا نگاه جامعه به سیدحسن به عنوان متفکر اندیشه‌های امام (ره) است و از سویی نیز وی رابطه بسیار خوبی با مردم داشته و آنها نیز در مقابل، بسیار نسبت به وی به خاطر این روحیه بازر مردمی و صفات بالای ارزشی عشق و علاقه می‌ورزند. از این جهت سخنان آیت‌ا… هاشمی و سیدحسن خمینی برای مردم ارزشمند است. همین طور مقام معظم رهبری عنایت بسیار ویژه‌ای به آیت‌ا… هاشمی دارند. ایشان و آیت‌ا… با یکدیگر دوست دیرینه‌ای بوده و همچنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک پست کلیدی و والا به عهده ایشان نهاده شده و از سویی نیز عنایت ویژه‌ای به سیدحسن خمینی داشته و احترام بیت ایشان و تکریم بیت امام را مدام به ملت شریف و مقامات حکومتی و لشکری گوشزد کرده‌اند. بر این اساس تاثیر‌گذاری حضور آیت‌ا… هاشمی و سیدحسن آقا خمینی در مسائل سیاسی و اجتماعی بسیار بالاست. 
 بزرگان کشور همواره علاقه زیادی به حضور سیدحسن خمینی در عرصه سیاست داشته‌اند، دلیل این تمایل و علاقه‌مندی چیست؟
ایشان از یک جایگاه و پایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، سیدحسن خمینی قبل از هر چیز دارای یک بینش سیاسی والایی بوده و علاوه بر این اهل وفاق هستند. حاج سید حسن آقا تکلیف شرعی خود را در ایجاد وحدت و اتحاد، وفاق و همدلی می‌بینند. وی تکلیف شرعی خود را در هم‌دلی و هم‌زبانی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان روی مساله همدلی می‌بینند. لذا همواره نقش بسیار خوبی در ایجاد وحدت میان طیف‌های مختلف سیاسی و صلح و دوستی در کشور ایفا کرده است. از این جهت بزرگان بسیار به حضور و ورود وی در عرصه سیاست علاقه‌مند بوده تا بدین وسیله فضای تازه‌ای را در کشور رقم بزنند. 
آیت‌ا… سیدحسن خمینی در روزهای گذشته به نکته‌ای اشاره کرد مبنی بر اینکه «اگر روزی لازم باشد من کاری انجام بدهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است زیرا مصلحت‌سنجی شخصی و عافیت‌طلبی با اندیشه امام و آرمان‌های ما سازگار نیست.» منظور نوه امام (ره) از این سخن به نوعی می‌تواند اعلام تلویحی وی در انتخابات  باشد؟
بنده به صورت خصوصی قبلا با سیدحسن ملاقات‌هایی داشته و از نزدیک با وی صحبت کرده‌ام. قبل از هر چیز وی از روحیه انقلابی‌گری خاصی برخوردار بوده و همچنین روحیه اصلاح و پایبندی نسبت به اصول دارد. در حقیقت می‌توان گفت وی یک اصولگرای اصلاح‌طلب و یک اصلاح‌طلب اصولگرا هستند و روحیه امیدواری، کار و خدمت در او بسیار قوی بوده است. از این جهت وی شباهت زیادی به جد بزرگوارشان امام خمینی (ره) دارد. از این رو باید خاطرنشان کرد که برای خدمت به مردم و اسلام و کشور شانه از زیر بار مسئولیت خالی نخواهد کرد. همان‌طور که از این سخن برمی‌آید سیدحسن آقا به نوعی اعلام آمادگی کرده و همچنین این نکته را تاکید کرده که اگر مسئولیتی به دوشم گذاشته شود قطعا از زیر بار آن شانه خالی نخواهم کرد. به همین علت باید ملت و مسئولان و بزرگان از وی بخواهند که وارد میدان شود. البته وی قطعا وظیفه خود را انجام خواهد داد، اما مطالبات مردمی نیز از وی بسیار موثر خواهد بود. تصور می‌رود که گروه‌ها و اقشار مختلف می‌توانند از وی دعوت به عمل آورده و همچنین درخواست کنند که رسما اعلام آمادگی کند و در نهایت حضور جدی در انتخابات خبرگان آتی داشته باشد. 
 نوه امام (ره) طی سال‌های گذشته به درخواست‌های کاندیداتوری در انتخابات خبرگان مدام پاسخ نه گفتند. می‌توان این‌بار به ورود قطعی وی در انتخابات خبرگان آتی امیدوار بود؟
در دوره‌های گذشته فضای کشور بیشتر به سمت بداخلاقی گرایش داشته و فضا برای ورود نوه امام (ره) مساعد نبود اما در سال جاری شرایط کاملا تغییر کرده و یک دولت میانه‌رو روی کار آمده و فضا رو به بهبود است. از این رو تندروها نباید گمان ببرند که فضا اکنون بر‌ای بداخلاقی مساعد است. گرچه عده‌ای اقلیت در کشور هستند که همواره به دنبال تندوری و برهم زدن اوضاع بودند ولی در شرایط کنونی این‌طور نیست و سیدحسن آمادگی زیادی برای مشارکت و حضور جدی و فعال در این عرصه دارد. 
 کاندیداتوری نوه امام خمینی (ره) چه تغییری می‌تواند در اردوگاه میانه‌روها به وجود آورد؟
 با توجه به ویژگی بارز شخصیتی سیدحسن خمینی حضور وی بسیار می‌تواند در فضای انتخابات و کشور تاثیرگذار باشد و شرایط جدیدی را در اردوگاه میانه‌روها رقم بزند. همچنین روحیه سیاسی اعتدالیون و میانه‌رو‌ها را تقویت کرده و همگرایی بسیار بالایی را در میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب و اعتدالیون به وجود آورد. 
 انتقادات تند جریان تندرو می‌تواند نشان از هراس این جریان نسبت به حضور سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان باشد؟
انتقادات جریان تندرو نسبت به وی همواره در فضای سیاسی جریان داشته و مساله تازه‌ای نیست، زیرا جریان تندرو با تفکرات اعتدالی، میانه‌ای نداشته و سازگار نیست و از سویی سیدحسن آقا چهره‌ای معتدل و افکار وی همسو با دولت بوده و تفکرات و اندیشه‌های تندروها حتی با دولت هم سازگاری ندارد. طبیعی است که درصدد تخریب نسبت به وی برآیند و نسبت به حضور وی در انتخابات احساس نگرانی داشته باشند. در شرایط کنونی فضای کشور نیاز به جریان اعتدالی و تفکرات معتدل دارد و با پرهیز از افراط و تفریط باید فضا را برای انتخابات آتی هموار ساخت. تصور می‌رود که این تخریب‌ها و هجمه‌ها محبوبیت وی را بیش از پیش کرده و در نهایت اثر معکوس خواهد داشت. نسبت به آن هدفی که تندروها منظور نظرشان بوده نتیجه عکس خواهند گرفت. تجربه گذشته هم این مساله را به خوبی نشان داده است. در انتخابات سال۹۲ جریان تندرو این روند را در پیش گرفته بودند، ولی رای مردم بر خلاف منظور نظر آنها صورت گرفت. 
 نوه امام (ره) از محبوبیت خاصی در میان طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی برخوردار است. فکر می‌کنید در نهایت رای چه گروه و طیف‌هایی را می‌تواند به خود اختصاص دهد؟
نخبگان سیدحسن را اصلاح‌طلب و مردم به دلیل ارتباط با خانواده امام (ره)، وی را فراجناحی می‏دانند. گمان می‌رود که اگر شرایط فراهم شود و رای حقیقی و واقعی مردم گرفته شود وی بنا بر همان اندیشه‌ها و افکار و موقعیت خود در میان جریان‌های مختلف سیاسی و محبوبیت بالای خود در میان نخبگان و روشنفکران می‌تواند رای بالایی را به خود اختصاص دهد و در نهایت با رای مردم انتخاب شود. 
 ورود سیدحسن خمینی به عرصه انتخابات می‌تواند منجر به ایجاد مثلث جدیدی از سوی جبهه اصلاح‌طلبان و میانه‌روها در برابر جریان مقابل یعنی اصولگرا  شود؟ 
ورود سیدحسن‌آقا به عرصه انتخابات می‌تواند مثلث خمینی، هاشمی و روحانی را به وجود آورد. در حقیقت باید تاکید کرد که در حال حاضر هم این مثلث ایجاد شده و در انتخابات پیش‌رو نیز ملت شریف ایران تاثیرات آن را خواهند دید. تصور می‌رود که این مثلث از یک پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی در معادلات سیاسی کشور برخوردار است و می‌تواند رای بسیار زیادی را جمع کند. 
 عده‌ای اظهارات آیت‌ا… هاشمی را برنمی‌تابند و همواره گله‌مندند، علت این گله‌مندی چیست؟
انتخابات باید در یک فضای متعادل و مساوی صورت بگیرد. امکاناتی که از سوی صدا و سیما، مطبوعات و مراکز قانونی در اختیار کاندیدا و احزاب و گروه‌ها می‌گذارند باید به نحو متعادل و مساوی باشد و نگرانی‌هایی وجود دارد از این جهت که جوسازی‌هایی روی دهد و فضای بداخلاقی در کشور ایجاد شود. تهمت‌ها، دروغ‌ها و جو‌سازی‌ها می‌تواند افکار عمومی را به سمت و سوهای مختلفی بکشاند. بیشتر به این دلیل بزرگانی چون آیت‌ا… هاشمی در سخنان خود ابراز نگرانی می‌کنند که امواج کاذب ایجاد نشود و دروغ و هجمه علیه شخصیت‌ها صورت نگیرد که سبب مشوش شدن اذهان عمومی شود. امید می‌رود که شورای نگهبان، هیات‌های نظارت و اجرایی، وزارت کشور و سازمان‌های ذی‌ربط این فضای متعادل را ایجاد کنند و این نگرانی‌ها را برطرف سازند. 
 به نظر شما رای اول خبرگان در صورت ورود و مشارکت نوه امام (ره) در عرصه انتخابات چه‌کسی است؟ 
در این مورد نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد، زیرا ممکن است بعدا احتمال خلاف آن وجود داشته باشد اما به هر حال اکنون می‌توان درباره احتمال موفقیت و پیروزی سخن گفت. اما اکنون زمان مناسبی برای ورود به این مساله و ریز شدن در آن نیست. براین اساس باید منتظر ماند تا دید جریانات سیاسی و اجتماعی به کدام سمت حرکت می‌کنند و ارزیابی دقیق در ماه‌های آخر و نزدیک به انتخابات باید انجام گیرد. 
 آینده اصلاح‌طلبان را در مجموع چگونه می‌بینید و چقدر شانس پیروزی در انتخابات‌آتی دارند؟
اصلاح‌طلبان در مجموع دو دسته اعتدالیون و افراطی هستند. گمان می‌رود که اصلاح‌طلبان معتدل در حقیقت به جریان اعتدال‌گرا و اصولگرایان معتدل ملحق و به آنها نزدیک شوند و این دو طیف شانس موفقیت دارند. تصور می‌رود که اصلاح‌طلبان افراطی شانسی برای موفقیت نداشته باشند. مساله قابل پیش‌بینی اکنون این است که اعتدالیون از هر دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب شانس موفقیت دارند و در صورت وفاق و همگرایی بیشتر قطعا رای بیشتری را کسب خواهند کرد. مردم نیز به یقین به چنین فضایی گرایش بیشتری دارند زیرا آنها از چالش، تنش، درگیری، توهین و بداخلاقی‌ها به تنگ آمده و خواستار آرامش بیشتری هستند و می‌خواهند ماجراجویی‌ها کنار گذاشته و فضای معتدل‌تری مستقر شود تا در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و اقتصادی شاهد پیشرفت روز افزون کشور باشیم. گمان می‌رود احتمال موفقیت اصلاح‌طلبان معتدل در انتخابات آتی بسیار بالا باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..