محرومیت ساکنان خیابان نیمه شعبان یزد

no-thumbs

خیابان نیمه شعبان، یکی از خیابان‌های بلوار استقلال است. بلوار استقلال از یک سو به بلوار جمهوری منتهی و دیگر سو به خیابان بهار‌آزادی در بلوار نواب صفوی متصل می‌شود. این خیابان که روبه‌روی پمپ بنزین بلوار استقلال قرار گرفته، در ابتدای مسیر آسفالت قرار دارد اما از نیمه‌های راه تا انتها خاکی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری اراضی زراعی و باغی این خیابان، اکنون به خانه‌های مسکونی تبدیل شده و لازم است که خدماتی فراخور نیاز ساکنان به آنها ارائه شود اما مسئولان هنوز آن را در محدوده شهر نمی‌دانند. این خیابان از نقاط تازه‌تاسیس شهر است که کوچه‌های خاکی، زباله‌های انباشته و جمع‌آوری نشده و نخاله‌های ساختمانی آن مشکلات زیادی را برای ساکنان آن ایجاد کرده است. فعالیت واحدهای گاوداری در منطقه و آلودگی بهداشتی ناشی از پرورش حیوانات در مجاورت منازل مسکونی نیز یکی دیگر از چالش‌های ساکنان خیابان نیمه شعبان است.
 این در حالی است که خانه‌باغ‌های ییلاقی این منطقه، مکان مناسبی برای فرار از گرمای تابستان است اما مشکلات مطرح شده، آسایش را از ساکنان منطقه گرفته و رفاه نسبی زندگی را از آنها ستانده است. آلودگی‌‌های زیست‌محیطی ناشی از ساختمان‌سازی‌های متعدد در این خیابان تازه‌ساز، نفس ساکنان منطقه را تنگ کرده و آلودگی گاوداری‌ها در گوشه‌ و ‌کنار خیابان، بهداشت و سلامت کودکان و بزرگسالان را تهدید می‌کند.  ساکنان این منطقه هر چند قانع به‌ نظر می‌رسند، اما درد ‌دل‌هایی دارند. سخنانشان روایت زندگی مردمانی ‌است که در عین سادگی و بی‌نیازی، بسیار نیازمندند؛ نیازمند سلامتی، رفاه، آرامش، آسایش و همه آنچه یک انسان برای یک زندگی در محیطی سالم به آن نیاز دارد.

خواسته‎‎های ساکنان محله

کوچه‌های خاکی و آسفالت‌های نیمه‌تمام

«مصطفی زارع» یکی از ساکنان خیابان نیمه‌شعبان است. او از آسفالت‌شدن کوچه‌های خاکی این منطقه گله می‌کند. به گفته او زمان زیادی از ساخت نخستین خانه در این خیابان تازه‌ساز نمی‌گذرد، در حالی که که زمین‌ها یکی پس از دیگری واگذار و به سرعت به خانه‌های مسکونی تبدیل شده‌اند.  آن‌گونه که وی می‌گوید، اکنون خیابان نیمه شعبان به یک منطقه مسکونی تبدیل شده است اما هنوز در کوچه‌های آن رنگ و بوی سکونت احساس نمی‌شود.  به گفته این شهروند، کوچه‌های این خیابان هنوز خاکی است و تنها بخشی از ورودی خیابان آسفالت شده است. وی ادامه می‌دهد: با وجود مسکونی بودن منطقه، به نظر می‌رسد که این خیابان از سوی مسئولان شهری مورد بی‌مهری قرار گرفته است. این خیابان چه داخل حریم شهر باشد و چه بیرون از حریم، محل زندگی افراد بسیاری است که اگر توانایی پرداخت هزینه‌های آسفالت را داشتند، به‌دنبال خرید زمین در منطقه‌ای درون شهر و برخوردار می‌رفتند.

مشکل جمع‌آوری پسماند

«علی اسلامی» که در منزلی استیجاری در ابتدای خیابان نیمه شعبان سکونت دارد، زباله‌هایشان را سر خیابان اصلی می‌گذارد. به گفته این شهروند، ساکنان انتهای خیابان نیز باید زباله‌هایشان را سر خیابان اصلی قرار دهند، در غیر این صورت از سوی ماموران خدمات شهری، جمع‌آوری نخواهد شد. اسلامی از نبود برنامه جمع‌آوری زباله در این خیابان گله می‌کند. به گفته وی، همه ساکنان خیابان طولانی نیمه شعبان مجبورند زباله‌هایشان را به سر خیابان واقع در بلوار استقلال منتقل کنند چرا که خودروهای جمع‌آوری زباله، وارد معابر خاکی نمی‌شوند.

محرومیت ساکنان از خطوط تلفن ثابت

یکی دیگر از اهالی خیابان نیمه شعبان، نبود خط تلفن را از مهم‌ترین مشکلات خیابان می‌داند. طبق گفته‌های «محمدرضا رضایی»، در مدت ۵ سال زندگی در این خیابان، هنوز هیچ یک از ساکنان خیابان تلفن ثابت ندارند. وی می‌گوید: پیگیری‌های ساکنان از شرکت مخابرات نیز اثربخش نبوده‌ است. رضایی می‌گوید: البته اکنون مدتی است که کابل کشی خطوط تلفن ثابت از سوی شرکت مخابرات در حال انجام است که امیدواریم به‌زودی شاهد اتصال این خیابان به شبکه خطوط تلفن ثابت شهر باشیم. «ناصر محمودی» از دیگر ساکنان خیابان نیمه شعبان نیز این خیابان را از مناطق ییلاقی شهر معرفی می‌کند که باغ‌های بسیاری دارد و پس از سال‌ها مسکونی شدن، هنوز هم نقطه‌ای خوش آب و‌هوا برای شهروندان یزدی به شمار می‌آید.  او همچنین از تفکیک باغ‌ها سخن می‌گوید: برخی باغ‌های منطقه به قطعات متعدد تقسیم و به ‌صورت غیرقانونی معامله می‌شود. وی بر ضرورت ساخت پارک و فضای سبز شهری در این محدوده از شهر تاکید می‌کند و حفاظت از باغ‌ها را در گرو عمومی کردن آنها و استفاده همه شهروندان ا زآنها می‌داند.

آلودگی‌های ساختمان‌سازی و گاو‌داری

«نعیمه فتوحی» با ۲ فرزند کوچک و یک مادر مسن، از ساکنان اواسط خیابان نیمه‌شعبان است. خانه او در کوچه فرعی و البته خاکی خیابان قرار دارد. او نیز باید زباله‌هایش را سر خیابان اصلی قرار دهد که این‌کار برایش بسیار دشوار است. در کوچه «حضرت مهدی (عج)» که او زندگی می‌کند، چند خانه در حال ساخت است. البته می‌توان گفت که نیمی از خانه‌های این کوچه مسکونی و بقیه در دست ساخت هستند.  آن‌گونه که مشاهده ‌می‌شود، آلودگی ناشی از ساختمان‌سازی در این کوچه بسیار است و سلامت کودکان این ۲ بانو و همچنان مادر مسن‌اش که از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، در معرض تهدید است.  به ‌گفته فتوحی، نخاله‌های ساختمانی نیز به مشکلات افزوده است و خود از منابع ایجاد آلودگی محسوب می‌شود. طبق گفته‌های وی، فرزندان کوچکش که برای بازی جایی جز فضای کوچه ندارند، از نظر تنفسی دچار مشکل شده‌اند.  خودش می‌گوید که تا چند سال دیگر و اتمام ساخت و سازها، باید آستانه ‌تحمل خود و فرزندانش را بالا ببرد. البته وی، آسفالت کوچه یا آب‌پاشی از سوی شهرداری برای کاهش آلودگی‌ها خالی از فایده نمی‌داند. فتوحی  همچنین درباره گاو‌داری‌ها می‌گوید و بوی نا‌مطبوع برآمده از آن را دلیل دیگر دشوار‌شدن زندگی در این نقطه از شهر می‌داند.  در صحبت‌هایمان با وی متوجه می‌شویم که نمی‌داند اکنون در خیابانی زندگی می‌کند که از نظر موقعیت جغرافیایی در حریم شهری واقع نشده است و با شنیدن این موضوع متعجب می‌شود. وی همچنین خواستار جلوگیری از تفکیک غیر‌قانونی باغ‌های خیابان و زمین‌های بزرگ است.

پاسخ مسئولان

ضرورت خود‌یاری ساکنان برای آسفالت

مدیر منطقه یک شهرداری یزد پس از شنیدن مشکلات مطرح شده از سوی ساکنان خیابان نیمه شعبان، این محله را بیرون از محدوده شهری عنوان می‌کند.  آن‌گونه که «ابوالفضل کشفی» می‌گوید، این خیابان از تفکیک‌های غیر‌مجاز باغ‌ها و اراضی منطقه شکل گرفته به‌گونه‌ای که باغ‌ها و زمین‌های بزرگ قطعه‌بندی شده و بیشتر قطعات با متراژ‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر به متقاضیان واگذار شده‌اند. وی درباره وظیفه ذاتی شهرداری می‌گوید. طبق گفته‌های این مسئول، شهرداری با خود‌یاری مردم، آسفالت خیابان را تا نیمه‌های آن انجام داده است. آن‌گونه که کشفی می‌گوید، در صورتی‌که ساکنان این خیابان بدهی خود را به شهرداری پرداخت کنند، با خود‌یاری آنها، تکمیل آسفالت خیابان نیمه شعبان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

پیگیری جمع‌آوری پسماند ساکنان این خیابان

کشفی در مورد جمع‌آوری زباله‌های بلوار استقلال، اقدامات شهرداری برای مدیریت زباله‌ها در بلوار را مطلوب ارزیابی می‌کند. به گفته وی، در عین حال اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، این وظیفه ذاتی شهرداری است که زباله شهروندان را از در خانه‌ها جمع‌آوری کند از این رو مشکلات ساکنان خیابان نیمه شعبان را نیز رسیدگی خواهد کرد. مدیر منطقه یک شهرداری یزد با تاکید بر این‌که باغ‌های خیابان نیمه شعبان ریه‌های شهر هستند، تفکیک زمین باغ‌ها را غیرقانونی می‌داند. کشفی در مورد باغ‌هایی که به گفته خودش، به طور غیر قانونی تفکیک شده و تغییر کاربری داده‌اند، اظهار تأسف می‌کند و معتقد است؛ برخورد جدی در این خصوص صورت نگرفته و شهرداری در این مورد باید جدی‌تر عمل کند. به گفته وی، باغ‌ها ریه‌های شهر هستند و کاربری آنها باید حفظ شود.  مدیر منطقه یک شهرداری یزد ادامه می‌دهد: باغ‌های خیابان نیمه شعبان، بر خلاف دیدگاه شهرداری تفکیک شده‌اند و اگر ساکنان این خیابان و هر نقطه دیگر شهر شاهد خلاف‌هایی از این دست بودند، باید به شهرداری اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود. وی با بیان این‌که خیابان نیمه شعبان سرانه فضای سبز، آموزشی و ورزشی ندارد، می‌گوید: شهرداری در صورت واگذاری زمین، آمادگی لازم را برای ساخت پارک شهری در بلوار استقلال دارد. کشفی، در مورد برنامه‌های شهرداری منطقه برای توسعه فضای سبز بلوار استقلال نیز می‌گوید: هنوز سرانه فضای سبزی برای این محدوده تعریف نشده است. وی قرار نگرفتن منطقه در محدوده شهر را دلیل این محرومیت‌ها می‌داند و می‌افزاید: با این حال، در صورتی که زمینی از سوی ساکنان محله به شهرداری اهدا شود، شهرداری برای ساخت پارک در بلوار استقلال و همچنین خیابان نیمه شعبان، آمادگی دارد. مدیر منطقه یک شهرداری یزد همچنین از مشکلات شهرداری به تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در بلوار استقلال اشاره می‌کند و می‌افزاید: برای کاهش تصادفات خواستار احترام گذاشتن به قوانین از سوی ساکنان این بلوار هستیم.

نبود دستورالعمل برای مقابله با آلودگی ساخت وساز

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان، درباره آلودگی‌های حاصل از ساخت و سازهای گسترده در این نطقه از شهر می‌گوید: هیچ دستورالعملی برای کاهش از آلودگی ناشی از ازدیاد ساخت و ساز در منطقه وجود ندارد.  به گفته «محمد رضا کوچک زاده» تنها اقدامی که می‌توان برای کاهش مزاحمت این نوع آلودگی‌ها در خیابان نیمه شعبان در دستور کار قرار داد عمل به توصیه‌های بهداشتی و بیرون نرفتن مردم از خانه در شرایط شدید آلودگی است.

ممنوعیت فعالیت گاوداری‌ها در مناطق مسکونی

رئیس مرکز بهداشت استان نیز درباره فعالیت گاوداری‌ها در این منطقه مسکونی می‌گوید: نگهداری دام در مجاورت مناطق مسکونی ممنوع است. «محمد حسن لطفی»از شهروندان می‌خواهد که در صورت مشاهده این مورد، شکواییه‌ای تنظیم کرده و به مرکز بهداشت شهرستان یزد تحویل دهند.  طبق گفته‌های وی، وجود آلودگی در مناطق مسکونی داخل و حریم شهر مجاز نیست و در صورتی که حتی از سوی یک فرد به مرکز بهداشت اطلاع‌‌سانی شود با متخلفان برخورد خواهد شد.

توصیه‌های بهداشتی برای ساکنان خیابان

فوق تخصص آسم و آلرژی، با بیان این نکته که نقش ذرات معلق در هوا در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به اثبات رسیده است به ساکنان این خیابان که در معرض آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از وفور ساخت‌و سازها هستند، در این خصوص هشدار می‌دهد.  به گفته «محمد‌حسن بمانیان» ریزگردها و گازهایی مانند دی‌اکسیدکربن، ذرات معلق و فلزات سنگینی مانند سرب، موجب کاهش میزان اکسیژن خون و درد قفسه سینه در بیماران قلبی و عروقی و بروز علایمی مانند خستگی زود رس، سر درد سوزش چشم و بینی می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: این آلودگی‌ها همچنین موجب سرفه‌های تحریکی، تنگی نفس، احساس سوزش گلو و همچنین موجب کاهش میزان اکسیژنی می‌شود که باید به بافت‌های بدن برسد. رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز توصیه می‌کند که ساکنان این خیابان و خیابان‌های مشابه، به‌ویژه سالمندان، کودکان، بیماران قلبی، عروقی و ریوی برای جلوگیری از آسیب‌های کوتاه مدت و دراز مدت برآمده از ذرات معلق ساختمان سازی‌ها در این منطقه، در ساعات اوج آلودگی کمتر از خانه خارج شوند. وی بر ضرورت استفاده از ماسک مخصوص، تاکید می‌کند و ساکنان را از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به نفس‌گیری زیاد دارد، پرهیز می‌دهد. به گفته این متخصص، افراد در معرض آلودگی ذرات معلق در هوا باید مایعات بسیار بنوشند و از لبنیات به ویژه شیر استفاده بیشتری کنند.

ضرورت اطلاع‌رسانی درباره جمع‌آوری نخاله‌های منطقه

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد، در مورد برنامه‌های شرکت پسماند شهرداری برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی که مورد انتقاد ساکنان این خیابان است از انعقاد قرارداد شرکت تحت مدیریتش با شهرداری‌های هر کدام از مناطق برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی خبر می‌دهد. طبق گفته‌های «حمیدرضا رحیمدل» نخاله‌های تخلیه شده با همکاری بخش‌خصوصی و شهرداری جمع‌آوری می‌شود و نخاله‌های دارای صاحب نیز باید با درخواست شهروندان به سازمان مدیریت پسماند، جمع‌آوری شود. وی شماره ۳۷۲۵۰۰۲۰ که شماره مرکز پیام شهرداری است را معرفی کرده و از شهروندان می‌خواهد که برای جلوگیری از تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در مناطق مسکونی، موارد را به این شماره اطلاع دهند.  وی همچنین شماره‌های تماس ۳۶۲۴۶۳۴۶ و ۳۶۲۳۲۳۳۴ سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد را برای اطلاع‌رسانی درباره جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی به شهروندان معرفی می‌کند.

برخورداری مردم از تلفن ثابت تا پایان سال

«محمدرضا زارع» عضو هیأت مدیره و نایب رئیس شرکت مخابرات استان با اشاره به تازه تاسیس بودن خیابان نیمه شعبان در بلوار استقلال می‌گوید: ۸۰ درصد از مساحت مناطق مسکونی بلوار استقلال کابل کشی شده است. وی ادامه می‌دهد: تنها ۲۰ درصد از عملیات کابل‌کشی باقیمانده است و تجهیزات مورد نیاز باید برای این منطقه خریداری شود. وی با اشاره به خرید تجهیزات از سوی شرکت مخابرات استان، می‌افزاید: ورود این کالاها و تجهیزات هنوز درگیر مشکلات گمرکی است.  طبق پیش‌بینی زارع، تا پایان سال جاری همه منطقه بلوار استقلال تحت پوشش تلفن ثابت قرار می‌گیرد.

بخش نظردهی بسته شده است..