توجه دانش‌آموزان به رنگ و لعاب نوشت افزار

بازارگرم نوشت‌افزارهای لوکس در یزد+جدول

تکاپو برای تهیه کتاب و نوشت‌افزار از ابتدای شهریور ماه در بازار استان آغاز شده و این روزها به اوج خود رسیده است به طوری که تاکنون 77 هزار دوره کتاب درسی و 1/5 میلیون جلد دفتر در فروشگاه‌های عرضه کتاب و نوشت‌افزار استان توزیع شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدغدغه خرید نوشت‌افزار و کتاب همواره در آستانه سال تحصیلی در بین خانواده‌های یزدی مشاهده می‌شود.
نمایشگاه پاییزه با هدف عرضه نوشت‌افزار با ۱۵درصد اختلاف قیمت با فروشگاه‌های شهر فرصت خوبی را برای تامین نیازهای دانش‌آموزان در اختیار خانواده‌ها قرار داد و بیشتر خریداران نوشت‌افزار از قیمت و کیفیت اقلام راضی بودند.
اما خانواده‌‌هایی هم هستند که فرصت خرید از نمایشگاه را از دست داده‌اند و در تلاش برای خرید نوشت‌افزارهایی با کیفیت و با قیمت مناسب برای فرزندان خود هستند؛ چرا که تامین نوشت‌افزار بخش قابل توجهی از هزینه تحصیل را به خود اختصاص می‌دهد.
اما این روزها نوشت‌افزار دیگر از حالت کاربردی خارج شده و به نوعی کالای لوکس تبدیل شده چرا که به نظر می‌رسد دانش‌آموزان حتی بر سر نوشت‌افزار و زیبایی آن نیز با هم رقابت دارند و همین موضوع، خانواده‌ها را در تامین هزینه‌های آغاز سال تحصیلی با مشکل مواجه کرده است.
دیگر مدادها و خودکارهای معمولی، دفاتر ساده و سایر نوشت‌افزاری که در کمال سادگی به دانش‌آموزان در مسیر علم‌آموزی کمک می‌کردند، کمتر در کیف دانش‌آموزان مشاهده می‌شوند و این اقلام جای خود را به نوشت‌افزارهای، مارک دار، طرح‌دار و رنگارنگ داده‌اند.
گشتی در بازار ما را با اصرار دانش‌آموزان به خرید نوشت افزار لوکس و مقاومت خانواده‌ها در برابر این خواسته، مواجه کرد؛ دانش‌آموزانی که با اصرار سعی داشتند خانواده‌ها را به خرید پاک کن و تراش طرح‌دار، جامدادی زیبا و دفاتر سیمی خوش‌رنگ و لعاب متقاعد کنند و در بیشتر موارد نیز حرف خود را به کرسی می‌نشاندند.
به عقیده آنها تفاوت ۵۰۰ تومانی بین پاک کن ایرانی با ظاهر ساده با پاک‌های خارجی با اشکال و رنگ‌های زیبا و جذاب، چیزی نیست که والدینشان را از نظر مالی تحت فشار قرار دهد.

توجه دانش‌آموزان به رنگ و لعاب نوشت افزار
دفاتر تعاونی به وفور در کتابفروشی‌ها عرضه شده است اما در نهایت آنچه مورد اقبال دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، دفاتر سیمی با طرح‌های زیبایی است که عمدتا خارجی هستند. البته دفاتر سیمی با یک برند ایرانی نیز به بازار عرضه راه یافته که طراحی زیبایی دارد اما قیمت آن حتی از نمونه‌های خارجی بیشتر است.
در حالتی که یک دانش‌آموز می‌تواند یک دفتر ساده تعاونی ۴۰ برگ را بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ تومان خریداری کند اصرار او برای خرید یک دفتر با همین کیفیت اما با قیمت ۲۵۰۰ تومان چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.
کیفیت همواره حرف اول را برای انتخاب در بین شهروندان یزدی می‌زند، بنابراین زمانی که اختلاف پاک‌کن ایرانی یا نوعی آلمانی آن ۵۰۰ تومان، تراش ایرانی با نوع آلمانی آن هزار تومان و خودکار ایرانی با نوع هندی آن ۳۰۰ تومان است، شاید ارزش داشته باشد که جنس بهتر که همه خریداران معتقدند کالای خارجی است، خریداری شود. قیمت هر عدد مداد ایرانی در بازار استان بین ۲۰۰‌تا‌400‌تومان است اما نوع آلمانی آن ۸۰۰‌تومان قیمت دارد و جالب است که بیشتر خانواده‌های یزدی، مداد ۸۰۰‌تومانی برای فرزندان خود می‌خرند.
از دفتر، مداد، پاک‌کن، تراش و خودکار که بگذریم، جامدادی یکی از نوشت افزارهای گرانی است که گران بودن آن نسبت به انواع نوشت افزار، تعلل خانواده‌ها برای انتخاب نوع ایرانی و یا خارجی آن را به همراه دارد. البته همه جامداد‌ی‌های خارجی که در بازار استان عرضه می‌شود، چینی است.
هر دانش‌آموز می‌تواند با پرداخت ۸ تا ۱۴‌هزار تومان یک جامدادی ایرانی مناسب خریداری کند اما طراحی، رنگ‌آمیزی و کاربردهای انواع چینی که بین ۴ تا ۲۴ هزار تومان قیمت دارند، تمایل خانواده‌ها را به خرید انواع چینی افزایش داده است.
تفاوت بازار امسال با سال‌های قبل کاهش قدرت خرید مردم برای نوشت افزار بود، کتابفروشی‌ها که سه ماه تابستان را برای شروع سال تحصیلی، انتظار کشیده‌اند اظهار می‌کنند که بازار امسال، رونق سال‌های قبل را ندارد و خانواده‌ها مقاومت بیشتری برای خرید نوشت‌افزار گران‌قیمت نشان می‌دهد اما باز هم زور دانش‌آموزان بر والدین می‌چربد.

قیمت دفاتر تعاونی در بازار
مسئول اتحادیه نوشت افزار یزد از توزیع ۱/۵‌میلیون جلد دفتر در کتابفروشی‌های استان خبر داد و افزود: قیمت عمده فروشی هر جلد دفتر ۴۰‌برگ ۴۴۵‌تومان، دفتر ۶۰ برگ ۶۷۰ تومان، دفتر ۸۰‌برگ ۹۰۰ تومان و دفتر ۱۰۰ برگ نیز ۱۱۵۰‌تومان است که این اقلام با ۱۵ درصد افزایش نرخ در خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.
«محمدحسین مرتضوی» ادامه داد: قیمت عرضه هر جلد دفتر سیمی ۵۰ برگی دوبل طلقی ۱۵۲۰‌تومان، دفتر ۱۰۰‌برگی سیمی طلقی ساده ۱۸۰۰‌تومان و دفتر سیمی ۱۰۰‌برگ طلقی طرح‌دار کلاسیک نیز ۲۱۸۰‌تومان است و خرده‌فروشان مجاز به افزایش ۱۵‌درصدی این نرخ هستند.
وی درباره قیمت عرضه نوشت‌افزار در بازار استان نیز گفت: قیمت انواع نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته افزایش نیافته است و برخی از اقلام حتی کاهش قیمت نیز داشته است.
مرتضوی از جمله نوشت افزاری که نسبت به سال گذشته، ارزان‌تر شده است به دفتر، جامدادی، برخی از برندهای مداد و خودکار اشاره می‌کند. وی از افزایش تمایل مردم برای خرید نوشت افزار ایرانی نسبت به نوشت‌افزار خارجی خبر داد و افزود: کیفیت مطلوب نوشت‌افزارهای ایرانی، فرصت رقابت این اقلام با نمونه‌های خارجی را افزایش داده است.

توزیع به موقع و مکفی کتاب‌های درسی
مسئول اتحادیه صنف نوشت افزار یزد گفت: ۱۷۰ واحد در حال توزیع کتاب‌های درسی و نوشت‌افزارهای مورد نیاز دانش‌آموزان به ویژه دفاتر هستند.
مرتضوی ادامه داد: تاکنون ۷۷ هزار دوره کتاب نیز در کتابفروشی‌های سراسر استان توزیع شده که شامل کتاب‌های متوسطه اول و دوم است.
به گفته وی، کتاب‌های پایه هفتم، هشتم، دوم تجربی، انسانی و ریاضی و سوم تجربی، انسانی و ریاضی برای شروع سال تحصیلی در بین دانش‌آموزان توزیع شده است. وی با تاکید بر این‌که مشکلی در توزیع کتاب برای دانش‌آموزان یزدی وجود ندارد، ادامه داد: کتاب‌ها با بهترین کیفیت و در حد نیاز توزیع شده و کمبودی در استان مشاهده نمی‌شود.
مرتضوی گفت: ۶۰ هزار دوره از کتاب‌های درسی در شهرستان یزد، ۵ هزار دوره در شهرستان میبد، ۴ هزار دوره در شهرستان اردکان، ۳ هزار دوره در شهرستان مهریز، ۲۵۰۰ دوره در شهرستان خاتم و ۲۵۰۰ دوره نیز در شهرستان بافق توزیع شده است.
مسئول اتحادیه نوشت افزاز یزد درباره قیمت هر دوره کتاب در مقاطع مختلف تحصیلی گفت: قیمت کتاب دوره هفتم برای دانش‌آموزان پسر ۳۴‌هزار و ۹۵۰ تومان و برای دانش‌آموزان دختر نیز ۳۵‌هزار و ۶۰۰ تومان است.
وی قیمت عرضه هر دوره کتاب پایه هشتم برای دانش‌آموزان پسر را ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و برای دانش‌آموزان دختر ۲۹ هزار تومان اعلام کرد.
او با بیان این‌که قیمت عرضه هر دوره کتاب پایه نهم نیز برای دانش‌آموزان دختر و پسر ۳۰‌هزار و ۷۰۰ تومان است افزود: قیمت هر دوره کتاب مقطع دوم تجربی نیز ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان است.

قیمت عرضه کتاب
مسئول اتحادیه صنف نوشت‌افزار یزد قیمت عرضه هر دوره کتاب پایه دوم رشته‌های انسانی و ریاضی را نیز به ترتیب ۳۶ هزار و ۴۰۰تومان و ۳۲‌هزار و ۴۵۰‌تومان اعلام کرد.
مرتضوی گفت: هر دوره کتاب پایه سوم متوسطه در رشته‌های تجربی، انسانی و ریاضی نیز به ترتیب ۲۹‌هزار و ۷۰۰ تومان، ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان و ۳۷‌هزار و ۶۰۰ تومان است. وی این قیمت‌ها را شامل عرضه کتاب بدون منگنه عنوان کرد و افزود: هزینه منگنه هر جلد کتاب نیز ۲۰۰ تومان است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..