تلاش برای خروج تئاتر استان یزد از رکود

no-thumbs

راهیابی نمایش‌های استان به جشنواره‌های ملی نشان داد که استان ظرفیت خوبی در این رشته هنری دارد اما با توجه به ضعف در کمیت و کیفیت آثار تولیدی، اجرای نمایش‌های خیابانی و نمایش‌نامه‌خوانی در کتابخانه‌های استان دنبال می‌شود تا هنرهای نمایشی استان از رکود خارج شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز شهریورماه امسال رهاورد روزهای خوبی برای هنرمندان عرصه نمایش و تئاتر استان بود چرا که یک نمایش به جشنواره ملی نمایش‌های آئینی و سنتی و ۲ نمایش نیز به جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه در تهران راه یافتند.
نمایش «مجلس سیاه‌بازی ناز کنیز» به کارگردانی «علی جاور» نماینده استان در جشنواره ملی نمایش‌های آئینی و سنتی است و نمایش‌های «هولوگرام تنهایی» و «کمد دیواری» نیز نمایندگان استان برای رقابت در بیست‌و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه هستند.
این درخشش همزمان با تغییر ساختار مدیریتی انجمن نمایش استان و در نتیجه تغییر رویکرد این انجمن اتفاق افتاده و نور امیدی را در بین هنرمندان تئاتر استان روشن کرده است.
موفقیت‌های هنرمندان تئاتر استان تا به امروز به صورت پراکنده و جرقه‌ای در برهه‌هایی از زمان محدود شده است و متاسفانه افت و خیزهای این هنر، بسیاری از هنرمندان را دلزده کرده و از مخاطبان این هنر در استان کاسته است.

فعالیت ۳۰ گروه تئاتر در استان
کارشناس مسئول تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: حدود ۳۰ گروه تئاتر در استان فعال هستند که خروجی آنها سالانه ۱۵‌اجرای نمایش است.
«علی شکاری» با تایید کم بودن اجراهای گروه‌های تئاتر استان، افزود: اتفاقات جدیدی با مبنای علمی در انجمن نمایش استان در حال رقم خوردن است که به دنبال آن، آینده خوبی برای هنر نمایش و تئاتر قابل پیش‌بینی است.
وی با اشاره به این‌که هنر تئاتر استان دوران رکود را سپری می‌کند، ادامه داد: با توجه به این‌که سال جاری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام سال تئاتر نامگذاری شده است، امیدواریم شاهد خروج هنر نمایش و تئاتر استان از حالت رکود با همکاری استانداری، شورای شهر و مرکز هنرهای نمایشی باشیم.
این کارشناس مسئول با تاکید بر این‌که رشد آثار نمایشی استان در سال جاری چندان چشمگیر نبوده است، افزود: اتفاقاتی در حوزه سرگرمی‌های نمایشی و نمایش‌های طنز از سوی هنرمندان تئاتر استان رخ داده که خارج از برنامه تدوین شده بوده است.
وی اضافه کرد: اگر برنامه‌های نمایشی و اجراهای استان سمت و سوی درستی پیدا کند، می‌توان از وجود هنرمندان نمایش استان در مسیر درست بهره‌مند شد و در صحنه‌های مختلف خوش درخشید.
شکاری ارزش تولید‌های نمایشی را که منجر به افت ذائقه مخاطب و پایین آمدن سطح توقع وی شود، زیر سوال برد و افزود: هنر تئاتر هنر فاخر و اصیلی است اما این واقعیت دارد که بخشی از مخاطبان جامعه به دنبال نمایش‌های طنز و سرگرم کننده هستند و باید به نیاز آنها نیز پاسخ گفت.
وی با تاکید بر کیفی‌سازی تولیدات از سوی گروه‌های نمایش طنز استان، گفت: تولیدات نمایشی باید در کنار توجه به نیاز مخاطبان عامه، توقع مخاطبان خاص راکه سطح بالاتری دارد نیز در نظر بگیرند.

ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش
کارشناس مسئول تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به  ظرفیت‌های استان برای درخشش در رشته هنری تئاتر و نمایش، افزود: باید در حوزه آموزش این هنر سرمایه‌گذاری کرد که خوشبختانه متولیان جدید انجمن نمایش به این موضوع ورود کرده‌اند.
وی با اشاره به درخشش هنرمندان تئاتر استان و راهیابی آنها به جشنواره‌های ملی، ادامه داد: متاسفانه هنرهای نمایشی استان همواره با افت و خیزهایی همراه بوده و موفقیت‌ها تداوم نداشته است اما در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت تداوم یابد.
شکاری از تدوین برنامه ۵ ساله برای هنرهای نمایشی و تئاتر استان خبر داد و افزود: راهکارهای تداوم موفقیت در هنرهای نمایشی در این برنامه لحاظ شده که امیدواریم با اجرای این برنامه، این آسیب جدی هنر تئاتر استان برطرف شود.

تقویت اجراهای عمومی به جای اجرا در جشنواره
رئیس انجمن نمایش استان نیز گفت: رویکرد انجمن تقویت اجراهای باکیفیت تئاتر برای مردم و حرکت به سمت اجراهای عمومی به جای تمرکز در جشنواره‌های نمایش است.
«محمود دهقان هراتی» افزود: این رویکرد نه تنها به اجرای تئاترهای صحنه محدود نمی‌شود بلکه به اجراهای خیابانی و نمایش‌نامه خوانی در کتابخانه‌ها نیز توجه ویژه‌ای دارد.
وی اضافه کرد: پژوهشکده تئاتر استان در کنار کتابخانه تخصصی این هنر در مجتمع امام‌علی(ع) در حال راه‌اندازی است که امیدواریم  به خارج کردن تئاتر از سالن‌ها منجر شود و در کنار آن به آموزش هنرمندان نیز توجه شود.
دهقان با تاکید بر این‌که هنرمندان یزدی برای مطرح شدن در کشور فرصت دارند، ادامه داد: برای درخشش استان در جشنواره تئاتر فجر قطعا به ۶-۵ سال زمان نیاز داریم اما در بخش جشنواره تئاتر خیابانی و نمایش‌نامه خوانی در کشور ظرفیت خوبی در استان وجود دارد که استفاده نشده است.
وی نیز مدعی است که درخشش‌های هنرمندان نمایش استان در کشور ادامه خواهد یافت  ، چرا که تمرکززدایی از یک سبک خاص و تنوع در سبک‌های مختلف هنر تئاترو نمایش، فرصت درخشش را برای هنرمندان یزدی فراهم کرده است.
دهقان با اشاره به رویکرد انجمن به افزایش کمی و کیفی اجراها، گفت: البته باید توجه داشت که افزایش کمی به درخواست و گرایش مخاطبان بستگی دارد؛ از این رو شناسایی جامعه مخاطبان مد نظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به ضرورت شناسایی جوامع هدف، گفت: در حال معرفی تئاتر به حلقه‌های واسطه‌ای هستیم که مخاطبان را به سمت این هنر فاخر جلب کنند و در نهایت تا ۲ سال آینده، اجراهای تئاتر استان افزایش خواهد یافت.
رئیس انجمن نمایش استان از ضرورت اجرای عمومی آثار نمایشی که قرار است در جشنواره تئاتر استانی شرکت کنند، خبر داد و افزود: به همین علت ممکن است جشنواره تئاتر استان با تاخیر برگزار شود.

نبود انگیزه تماشای تئاتر در بین مردم استان
رئیس انجمن نمایش استان معتقد است که مردم استان به هنر تئاتر علاقه‌مند هستند اما انگیزه پاسخ به این علاقه در بین آنها وجود ندارد. «محمود دهقان هراتی» ادامه داد: این انگیزه باید در قالب آموزش‌های غیرمستقیم به مخاطبان القا شود، چرا که متاسفانه سواد هنری مردم استان نسبت به دیگر سوادها، کمتر ارتقا یافته و شناخت مردم از هنرهای نمایش کم است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..