یزد میزبان نود و هشتمین نشست کشوری کتاب‌خوان

no-thumbs

نود وهشتمین نشست کشوری طرح ملی "کتاب‌خوان" و نخستین نشست شهرستان یزد در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام علی(ع) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز،در این نشست که با عنوان نشست تخصصی "ازدواج و خانواده" برگزار شد، "فخرالسادات خامسی" مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، "رقیه دوست فاطمی‌ها" مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و جمع زیادی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی حضور داشتند.

در نخستین نشست "کتابخوان" شهرستان یزد، در مجموع ۱۲ نفر از اساتید دانشگاه، اعضای فعال کتابخانه، کتابداران و فعالان فرهنگی، به معرفی آثار برگزیده خود پرداختند.

اولین ارائه دهنده این جلسه، "محسن مشایخ" کتابدار کتابخانه علی بن موسی‌الرضا(ع) یزد بود. وی کتاب "روابط سالم در خانواده" اثر "داود حسینی" را معرفی کرد.

وی با بیان به اینکه موضوع اصلی این کتاب، در مورد روابط اعضای خانواده با یکدیگر است، گفت: این کتاب با محوریت احادیث و آموزه‌های قرآنی، به بررسی شیوه ارتباط سالم و مطلوب در بین اعضای خانواده پرداخته است.

"بتول زارچی‌پور" کتابدار کتابخانه عمومی قرآن و عترت یزد، کتاب "خانواده قرآنی" نوشته "عیسی عیسی‌زاده" را به حاضران معرفی کرد.

این کتابدار یزدی ضمن معرفی اجمالی نویسنده و بخش‌های کتاب، بیان ارزش و جایگاه تشکیل خانواده در اسلام و اهمیت ازدواج از منظر اهل بیت(ع) را مهم‌ترین شاخصه کتاب خانواده قرآنی دانست.

کتاب "همسران سازگار" نوشته "علی حسین‌زاده" توسط "احمد آبایی" استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس برجسته مشاوره معرفی شد.

وی این اثر را که به بررسی دقیق روابط زن و مرد در خانواده می‌پردازد، از جمله کتاب‌های مطرح در حوزه روانشناسی و مشاوره دانست که می‌تواند زوج‌ها را در برقراری ارتباطی مؤثر و محبت‌آمیز با همسران خود، کمک کند.

"عفت قدرت‌اللهی" عضو کتابخانه عمومی دکتر جوادی، کتاب "چهار اثر از فلورانس اسکاول شین" ترجمه "گیتی خوشدل" را در نشست تخصصی ازدواج و خانواده یزد معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه این کتاب از کتاب‌های خوب و مفید در حوزه روانشناسی است، اظهار داشت: خواننده با استفاده از آموزه‌های این کتاب می‌تواند راه رسیدن به آرامش درونی با جذب انرژی‌های مثبت از طریق کائنات و در پناه لطف الهی و نفوذ کلام مثبت را طی کند.

پنجمین اثری که در این نشست معرفی شد، کتاب "درمان شوپنهاور" اثر "ایروین یالوم" بود. معرفی این کتاب توسط "محمدعلی صادقی‌پور میبدی" صورت گرفت.

این استاد دانشگاه در معرفی اثر برگزیده خود گفت: این کتاب که در واقع یک رمان بلند برای درمان گروهی برخی معضلات روانشناسی است، به شکلی مطلوب خواننده را در حل مشکلات عاطفی و روانی خود کمک می‌کند.

"وجیهه افتخاری" عضو کتابخانه عمومی حضرت زهرا(س) یزد با کتاب "گلبرگ زندگی" تألیف حجت‌الاسلام "حسین دهنوی" به نخستین نشست کتاب‌خوان شهرستان یزد آمد.

وی موضوع اصلی کتاب گلبرگ زندگی را مشاوره ازدواج و خانواده ارزیابی کرد و محتوای آن را حاصل بازآفرینی مباحث مطرح شده توسط حجت‌الاسلام دهنوی در برنامه‌ای تلویزیونی به همین نام دانست.

افتخاری در معرفی محتوای کتاب موردنظر خود گفت: در این کتاب از ضرورت و فواید ازدواج، انگیزه درست برای این امر، سن مناسب ازدواج، روابط پیش از آن و شیوه‌های نادرست ازدواج صحبت به میان می‌آید و موانع ازدواج نیز به دقت بررسی می‌شود.

ارائه دهنده بعدی این نشست،‌ "مهتاش حائری" عضو فعال کتابخانه‌های یزد بود که به معرفی کتاب "بچه ها را با ارزش پول آشنا کنیم" نوشته "ماندانا سلحشور" پرداخت.

وی موضوع اصلی این کتاب را آموزش و تربیت مالی کودک ارزیابی کرد که با نگاهی ریشه‌ای، تأثیر عدم مدیریت مالی صحیح خانواده‌ها بر فرزندان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

"فضه ابراهیمی" کتابدار کتابخانه عمومی امام علی(ع) یزد نیز کتاب "راه زندگی" اثر حجت‌الاسلام و المسلمین "جواد محدثی" را معرفی کرد.

وی پیش از معرفی اثر برگزیده خود، به معرفی اجمالی مؤلف برجسته و پرکار این کتاب پرداخت.

این کتابدار یزدی سپس در معرفی مختصری از کتاب راه زندگی گفت:‌ در متون دینی ما، تعالیم زیادی در مورد آداب اجتماعی وجود دارد. آداب مربوط به روابط خانوادگی بخش وسیعی از این آداب را شامل می‌شود. خوشرویی، احترام به بزرگترها، صله ارحام و آداب میهمانی از جمله این آداب است.

ابراهیمی افزود: نویسنده کتاب، کوشیده است با بیانی ساده، خوش فهم و روان این آداب را به خواننده منتقل کند. این کتاب در ۱۸ فصل تنظیم شده و هر بخش به یکی از آداب زندگی خانوادگی می‌پردازد.

"زهرا خانجانخانی" عضو فعال کتابخانه دیگر ارائه دهنده معرفی کتاب در این نشست بود. وی کتاب "زن و مرد" اثر حجت‌الاسلام "علی صفایی حایری" را معرفی کرد.

وی کتاب زن و مرد را اثری ارزشمند در زمینه ازدواج، تساوی زن و مرد، حجاب و روابط متکامل زن و مرد دانست و اظهار داشت: این کتاب مجموعه‌ای از  دو نوشته و سخنرانی از مرحوم صفایی است. نویسنده با نگاه نقادانه به بخشی از روابط و وظایف زن و مرد در برابر یکدیگر پرداخته و به برخی پرسش‌های مهم درباره تفاوت زن و مرد از دیدگاه علمی و منطقی، با استفاده از  آیات قران روایات اهل بیت پاسخ داده است.

وی افزود: البته این کتاب در قالب کتاب‌های طرح "ایستگاه مطالعه" که توسط نهاد کتابخانه‌های در سال‌های گذشته اجرا شد، بازنشر و توزیع شده است.

کتاب "می‌خواهم دوباره عاشق شوم" اثر مشترک "محمدحسین فلاح" و "احمد صادقیان" توسط "احمد عبدالحسینی" کارشناس فرهنگی معرفی شد.

وی این کتاب را کار مشترک چند تن از مشاوران توانمند حوزه خانواده استان یزد دانست و بیان داشت: این اثر با بیانی زیبا و اثرگذار به برخی از عوامل مؤثر در ارتباط عاشقانه و عاطفی در خانواده‌ها پرداخته و یکی از آثار خوب روانشناسی خانواده است که توسط جمعی از کارشناسان یزدی تألیف شده است.

"سمانه فتاحی" کتابدار بخش نابینایان کتابخانه عمومی امام علی(ع)‌ کتاب "جوان و ازدواج" اثر "احمد طهماسبی" را به حاضران معرفی و عرضه کرد.

وی موضوع اصلی این کتاب را روانشناسی ازدواج و تشکیل خانواده بیان نمود و مطالعه آن را به زوج‌های جوان توصیه کرد.

"پریسا پایدار" عضو فعال کتابخانه گل‌افشان یزد نیز به عنوان آخرین ارائه دهنده نشست تخصصی ازدواج و خانواده، کتاب "خوب" نوشته "اسماعیل برزنونی" را معرفی کرد.

پایدار محتوای این کتاب را مجموعه‌ای از داستان‌های آموزنده عنوان کرد که شامل موضوعاتی در زمینه موفقیت در زندگی، راز و نیاز با خدا و داستان‌های زیبای خانوادگی است. وی همچنین بخش‌های کوتاهی از این کتاب را برای حاضران جلسه قرائت کرد.

پایان‌بخش نخستین نشست کتاب‌خوان شهرستان یزد، تقدیر از معرفی‌کنندگان کتاب در این جلسه بود که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به همراه رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد، از شرکت‌کنندگان با اهدای لوح سپاس و یادمان نشست، قدردانی کردند.

بخش نظردهی بسته شده است..