وجود ۱۸۵ واحد فعال فرآوری پسته در استان یزد

no-thumbs

مدیر صنایع کشاورزی استان یزد با اشاره به فعالیت 185 واحد فعال فرآوری پسته در استان که یزد را در این حوزه بی‌نیاز از سایر استان‌ها کرده است، اظهار کرد: محصول فرآوری شده استان قابلیت ارزآوری خوبی به عنوان یک محصول ملی و صادراتی را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز ،پسته، این محصول پر فراز و نشیب که در مناسبت‌های مختلف دینی و ملی کنارمان بوده از محبوبیت خاصی برخوردار است که اگر به تولید آن توجه شود، حسب یقین اقتصاد در این دیار جهشی چشمگیر پیدا می کند، چرا که جدای از بازار درون استانی، بازار خارج از استان نیز به این محصول، روی خوش نشان داده و آن را طلب می‌کند.

بر اساس آمارهای موجود امسال بیش از ۴۵ هزار تن پسته خشک در استان تولید می‌شود که با تدابیر اندیشیده شده و افزایش علم کشاورزان، هر ساله به میزان آن افزوده می‌شود، اما این مسیر توسعه از گرد و غبار غفلت رنج می‌برد و راهش را به کندی طی می‌کند.

"علیرضا طاقه‌باف" مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان یزد از وجود ۱۸۵  واحد فرآوری پسته در این استان خبر داد و گفت ۶۵ مورد از این واحدهای فراوری دارای پروانه بهره‌برداری و مابقی دارای جواز تأسیس هستند.

وی گفت: مجتمع‌های فرآوری پسته استان توانسته‌اند با ارائه خدمات خود، اعتماد باغداران استان را جلب کنند به گونه ای که محصول پسته این استان در داخل استان فرآوری می‌شود و برای فرآوری نیازی نیست که محصولات به خارج استان منتقل شوند.

مدیر صنایع کشاورزی استان با اشاره به ظرفیت ۴۵ هزار تنی پسته استان در سالجاری، افزود: بر اساس آزمایش‌های انجام شده محصولات فرآوری شده، هیچ‌گونه مشکلی از نظر آفلاتوکسین ندارند.

وی با بیان این که وجود آفلاتوکسین در این محصول ‌زیر حد مجاز کشورهای اروپایی است، تاکید کرد: این محصول می‌تواند به عنوان یک محصول ملی و صادراتی، ارزآوری خوبی برای کشور و استان داشته باشد که این امر نیازمند نگاه ویژه‌ی مسئولان به این محصول است.

طاقه‌باف در پایان شهرستان‌های مهریز، خاتم ، تفت، اردکان و یزد را در رتبه‌های اول تا پنجم در زمینه فراوری پسته عنوان کرد و گفت: تولید پسته در استان یزد علاوه بر ایجاد اشتغال در مراحل مختلف تولید و صادرات، یک منبع ارزشمند برای کشورهای همجوار در جهت کسب درآمد ارزی محسوب می‌شود و باید برای شناساندن پسته تولیدی استان در بازارهای داخلی و خارجی، برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..